Pagina 3 van 9

olie toevoeging slick 50

Geplaatst: 01 mar 2011 20:44
door rijkie
Ben ik weer, we zijn van plan om over enige tijd de olie te verversen met nieuwe oliefilter uiteraard.
Nu wil ik ook slick 50 toevoegen omdat ik daar in het verleden een goede ervaring mee heb gehad.
In het grijze verleden had ik eerst een peugeot 505 automaat diesel die ik kocht met ongeveer 120000 km op de teller en die ik na 4 jaar verkocht met 480000 km op de teller. Ook een peugeot 305 diesel gehad (schakel) gekocht met 137000km en verkocht met 380000 km op de teller.
Allebei deze auto's behandeld met slick 50 ( meteen bij aanschaf) en de peugeot's gingen ook zuiniger rijden na de toevoeging van slick 50. De 305 ging van 1 op 17 naar 1op 19.
Iemand op het forum die ervaring hier mee heeft? Ik heb lopen zoeken maar kon niets vinden, ik hoor graag van jullie

Groeten van Peet :citrofiel

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 01 mar 2011 20:45
door Menno
samengevoegd met het bestaande draadje ...

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 01 mar 2011 21:03
door rijkie
:smt023 bedankt!! Menno :smt193

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 01 mar 2011 21:28
door BJG
Als je kijkt hoe fijn het zeefje in de turboleiding is kan het alleen maar slecht zijn!!
De bedoeling van zo'n toevoeging is dat er een soort filmpje wordt afgezet op de metalen in de motor.
Dus ook op het superfijne zeefje. Dat zorgt weer voor vermindering van de olietoevoer naar de turbo, en kan dus funest zijn.
Gebruik voor jouw hdi gewoon een erg goede 5W40 olie en gebruik geen toevoegingen. De 2.0 die jij hebt is supersterk, best zuinig en maakt met gemak 500 000 km.

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 01 mar 2011 22:09
door rijkie
oke, bedankt voor je informatie, lees ook dat er in deze motor ook hele fijne leidingen lopen dus van de slick 50 maar afzien. Domme vraag misschien maar een 2.0 heeft toch geen turbo? (off-topic)

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 01 mar 2011 22:11
door Menno
Domme vragen bestaan niet ... :)
De 2.0 HDi heeft idd een turbo

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 01 mar 2011 22:13
door rijkie
Oke bedankt Menno! ( e.a.) C5 forum is echt geweldig!!! :smt023 maar dat wist jij allang.
Groeten Peet :citrofiel

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 01 mar 2011 22:57
door redvoman
Harm schreef:Waarheen zou de olie (het teveel aan?) weggepe(r)st moeten worden?
Als je veel teveel olie in een motor stopt, heb je kans dat een motor keerringen er uit gaat blazen zoals b.v. van de krukas en de nokkenas...

gr. jan :smt023

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 02 mar 2011 07:24
door Maarten
Menno schreef:Domme vragen bestaan niet ... :)
De 2.0 HDi heeft idd een turbo
In het kader van domme vragen, correct me if I'm wrong: maar heeft de 90 pk-uitvoering ook een turbo? Ik dacht dat dat juist het verschil was tussen de 2 uitvoeringen...

@ Maarten

Geplaatst: 02 mar 2011 09:31
door Menno
Jazeker, ook die heeft een turbo :)

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 02 mar 2011 15:56
door EvilTwin
Hét verschil tussen een 2.0HDi90 en een 2.0HDi110 is de intercooler.
Alle échte HDi's hebben een turbo (of twee :smt023 )
De 2.0HDi90 is de enige in de C5 zonder intercooler.

simpele turbo
2.0HDi90,
2.0HDi110
variabele turbo
2.2HDi16v
var.turbo + overboost
1.6HDi16v, 2.0HDi16v,
2.0HDi160, 2.2HDi204
sequentiële twinturbo (2-in-1 huis)
2.2HDi175
parallelle biturbo (een per V-bank)
V6HDi240
V6HDi208

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 02 mar 2011 16:23
door Maarten
:smt023 :smt193

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 02 mar 2011 22:48
door BJG
Ter aanvulling op de overigens duidelijke lijst van ET:

De 2.0 90 pk hdi heeft een turbo met vaste wastegate.
De 2.0 110 pk heeft een turbo met variabele vacuumgestuurde waste gate.

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 17 mei 2011 21:17
door griekel
Goedendag,

Na het lezen van dit draadje, vandaag ook FIN 25 in de olie van mijn C5 toegevoegd. Nu bijhouden of het verbruik beter wordt en het geluid nog stiller ( niet dat de C5 herrie maakt hoor!).

Wel een vraag: dien ik, als ik nieuwe olie en een nieuw filter aanbreng in mijn C5 er weer nieuwe FIN 25 in te doen?

M.vr.gr.

Griekel

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 17 mei 2011 21:34
door GW-tje
Interflon zegt zelf dat je na elke olieverversing 2% FIN25 moet toevoegen. Dus antwoord =ja.

Zie:

FIN25