Verder zit er een aftapgaatje in het filterhuis dat vrij komt als je het filterhuis een aantal slagen los draait en daarmee het filter iets oplicht.
Dat is dan het gaatje waar het plastic palletje dat bovenop het filterelement gemonteerd zit invalt neem ik aan?
Ben nog niet aan de olieverversing toegekomen. Kan nog een paar maanden voordat deze vervangen moet worden.
Ondertussen heb ik al wel de olie van onze tweede auto, een Peugeot 208 1.2 vti ververst.
Was de eerste keer bij deze auto, voorgaande keren ivm. garantie de oliewissel door de dealer laten uitvoeren. Oliewissel was eigenlijk een klusje van niets maar foei zeg..... wat zat dat oliefilter (metalen filter) verrekte vast

. Met mijn oliefiltersleutel (ketting style) niet te verwijderen en met dank aan iemand die zo'n metalen oliefilterdopset heeft deze toch kunnen verwijderen

. Diegene was er overigens stellig van overtuigd dat de monteur bij het monteren van het oliefilter vergeten was de pakkingring in te smeren met olie en daardoor de boel muurvast was komen te zitten. Zo zie je dus maar weer, die peperdure dealers is ook niet alles en maken elementaire fouten (misschien ook wel tijdsdruk of zo??). De carterplug heeft trouwens ook een jaar lang olie gezweet. Sinds ik de olie heb ververst en een nieuwe pakking heb geplaatst en de boel vast heb gezet met de vereiste 25nm blijft alles kurkdroog

.
Handig is bovendien dat voor deze 3 cilinder motor, interne code EB2, dezelfde motorolie vereist is als voor mijn eigen 1.6 e-hdi. Dus de Total Quartz INEO ECS 5W-30. Nu had ik een 5liter vat van dit goedje bestelt waarvan nu dus goed 3 liter in de Peugeot zit. Heb nu dus nog een kleine 2 liter over.
Nu is mijn vraag, hoe lang blijft de olie nog houdbaar nadat het vat is geopend? Kan ik de olie over circa 2 maanden nog gebruiken als ik de olie van de Citroën ga verversen? Vroeger kwam de overgebleven olie sowieso altijd wel op omdat mijn motor olie verbruikte en dus van tijd tot tijd bijgevuld moest worden. Echter beide auto's, zowel onze Peugeot 208 als de Citroën C5 verbruiken 0,0 liter olie tussendoor..... Tja, ieder voordeel heb z'n nadeel