Sorry hoor, maar wat een kolder allemaal! Dit slaat toch helemaal nergens meer op?
Ik heb mezelf dit jaar echt niet plotseling een andere rijstijl aangeleerd hoor!
En als het dan aan mijn rijstijl zou liggen, waarom staan in Frankrijk, Groot Brittannië en Duitsland de fora dan vol geschreven met exact precies dezelfde klachten die ik heb? Hebben al die duizenden mensen dan dezelfde "slechte" rijstijl? Vreemd ook dat de klachten dan alleen maar optreden bij temperaturen boven de 17 graden. Een injector die "van slag" is komt heus niet plotseling weer in het gareel als de buiten temperaturen onder de 17 graden dalen.
Vind het zeer vreemd dat Siemens die injectoren dan af zou stemmen op een rijstijl die bijna niemand heeft en die in de praktijk bijna niet toepasbaar is, want wie remt er nu constant alleen af op de motor tussen de 3500 en 1600 tpm? Een auto heeft toch niet voor niets een remsysteem?
Op de Franse fora staat geschreven dat deze injectoren op moment van introductie gewoon nog niet goed uitontwikkeld waren en "defectueus" zijn. Het is gewoon een ordinaire productiefout waarvan PSA en hun dealers wel degelijk op de hoogte zijn. Niet voor niets zijn deze injectoren in Frankrijk massaal vervangen. Onze Nederlandse dealers laten ons echter gewoon doormodderen met dit probleem en proberen de situatie ook nog uit te buiten door de klant op torenhoge onkosten te jagen door oplossingen voor te stellen waarvan ze zelf zeker weten dat het niets uithaalt en zonder het probleem daadwerkelijk aan te pakken. Zoals gezegd, dit is een ordinaire productiefout en betroffen klanten hebben gewoon recht op coulance bij het vervangen van deze slechte serie injectoren.
Ook Bosch heeft een dergelijk systeem/methode in de 92 pk versie van de 1.6 HDi en levert dit injectiesysteem oa ook aan Honda
Onzin! De injectoren die Honda toepast bij haar dieselmotoren zijn inderdaad van Bosch maar van een compleet ander model en type en komen totaal niet met elkaar overeen.
Kijk maar:
injector Citroën C3 1.6 hdi 92:
http://www.autoteile-supermarkt.de/inde ... N7g%3D%3D
Bosch onderdeelnummer: 0 986 435 203
injector Honda Civic 1.6 idtec:
http://www.autoteile-supermarkt.de/inde ... ge8uujaap5
Bosch onderdeelnummer: 0 445 110 532
Conclusie een compleet ander onderdeelnummer dus en injector komt totaal niet overeen met die van een 1.6 hdi 92! Sterker nog, het gehele injectiesysteem van die i-dtec is compleet anders.
Naja, zal de komende dagen proberen een stuk afgelegen weg te vinden en de auto een flink aantal keren op de motor laten afremmen tussen de 3500tpm en 1600tpm. Baat het niet dan schaadt het niet en maar hopen dat het probleem in ieder geval minder wordt.
Een ander probleem dat de laatste maanden optreedt is er één met de halfautomatische bak. Als ik met de auto in de file sta zet ik deze altijd in neutraal. Dat doe je met een handbak immers ook en is mij ook van verschillende kanten aangeraden om het druklager van de bak te ontzien. Echter, als de file oplost en ik zet de bak weer in de A dan kraakt de bak het uit alsof je met een handbak zonder te koppelen schakelt. Mij lijkt het alsof de koppeling het aan het begeven is want bij overschakelen van de 2 in de 3 en dan vooral bij vlot gasgeven slipt de koppeling ook al iets. Vreemde is dat dit probleem zich niet voordoet bij een koude motor bij het schakelen van N naar A. Maak me er niet zo druk om want de koppeling zal het heus nog wel 2 maanden uithouden. Althans, dat hoop ik dan maar

! Ook over vroegtijdig slippende en versleten koppelingsplaten bij deze motoren die zijn uitgerust met gerobotiseerde bak valt op de PSA fora genoeg te lezen. Ook dit zal dus wel geen op zichzelf staand geval zijn.
Koppeling vervangen samen met dubbelmassa vliegwiel schijnt ook een dikke 1600 euro te kosten.
Al met al zit ik dus na goed 2 jaar en amper 50.000km's met deze wagen waarvoor ik destijds bijna 20.000 euro betaalde al op 3600 euro onkosten wil ik de auto weer in orde hebben!!!!
Man, wat ben ik blij dat ik over 2 maanden dit vehikel in kan leveren zeg!