Pagina 3 van 4
Re: Roetfilter + egr klep verwijderen
Geplaatst: 16 feb 2014 23:17
door MichielC5
Ik ben een groot voorstander van het roetfilter. Ontegenzeggelijk een goede zaak dat die dingen bestaan.
Over de EGR ben ik echter minder te spreken. Die veroorzaken zoveel interne vervuiling en daardoor problemen dat over de gehele levensduur van motor en EGR klep de (milieu)winst al snel teniet gedaan wordt.
Re: Roetfilter + egr klep verwijderen
Geplaatst: 17 feb 2014 09:14
door Herman
Bij de nieuwe generatie motoren zullen ze het wel weer aanpassen, heb geduld

Re: Roetfilter + egr klep verwijderen
Geplaatst: 17 feb 2014 10:11
door exroosje
Waar dit verhaal niet direct op ingaat:
Is de normale werking van de EGR nog relevant voor het FAP. We hebben al gezien dat een defect EGR tot FAP problemen kan leiden. Defect EGR = onverbrande meuk = FAP issues.
Maar wat doet een afgedopte EGR voor het FAP? Een EGR zorgt toch (bij juiste werking) voor naverbranding en dus minder rotzooi in het FAP.
Als we er dan vanuit gaan dat het FAP iets goeds is, dan geldt dat indirect ook voor het EGR (las van alle problemen die ie veroorzaakt. Dus ipv afdoppen preventief reinigen.
(volgens mij kunnen ze sowieso automonteurs beter onder de schoonmaak cao laten vallen zo langzamerhand met al die DI en EGR perikelen

)
Re: Roetfilter + egr klep verwijderen
Geplaatst: 17 feb 2014 10:35
door MichielC5
Die redernatie kan ik niet volgen.
Uitschakelen EGR = minder troep bij de verbranding = schonere en beter verbranding = minder belasting van het roet filter.
Of ben ik nou gek?
Re: Roetfilter + egr klep verwijderen
Geplaatst: 17 feb 2014 10:53
door JW-C5
exroosje schreef: .....
Maar wat doet een afgedopte EGR voor het FAP? Een EGR zorgt toch (bij juiste werking) voor naverbranding en dus minder rotzooi in het FAP....
EGR zorgt maar voor één ding: lagere verbrandingstemperaturen met als resultaat een lagere NOx uitstoot.
Hij zorgt niet voor naverbranding, eerder het tegendeel zelfs...
Groet,
JW
Re: Roetfilter + egr klep verwijderen
Geplaatst: 17 feb 2014 13:12
door Flip
Zoals JW aangeeft zorgt de EGR klep voor een lagere verbrandingstemperatuur. Diesels worden steeds efficiënter door steeds maar hogere inspuitdrukken en vuldrukken. Gevolg hiervan is dat de temperaturen in de verbrandingsruimten ook steeds hoger worden en er minder brandstof nodig is voor dezelfde arbeid, dat is "het" grote voordeel van een diesel. De CO2 uitstoot heeft hier baad bij want die neemt af bij een toenemende verbrandingstemperatuur maar de NOx waarden gaan dan juist omhoog. Om de NOx waarden binnen de perken te houden moet de verbrandingstemperatuur omlaag (de pieken), de EGR voegt "verbrandingslucht" toe waardoor er in hetzelfde volume minder zuurstof aanwezig is en de diesel dus "langzamer" verbrandt. Dit gaat ten koste van de efficiëntie zij het niet dat een diesel "altijd" een overmaat aan lucht (zuurstof) heeft en er dus speelruimte is om dit te doen, genoeg om de NOx waarden omlaag te krijgen.
Een EGR klep verlaagd echt wel de NOx uitstoot maar de technische uitvoering daarvan in de meeste gevallen op z'n zachts gezegd niet optimaal. Bij een diesel heb je bij lastwisselingen (optrekken en schakelen) altijd een "beetje" roet omdat gas geven inhoud dat je meer diesel inspuit. Juist op die momenten zijn de verbrandingstemperaturen en drukken het hoogst en moet de EGR zijn werk doen. Probleem is dat de EGR retour gassen in aanraking komen met de "koele" lucht in het inlaattraject waar ook nog eens oliedampen van de carter ontluchting in rondzweven, dat samen is een recept voor problemen en veroorzaakt vervuiling.
Re: Roetfilter + egr klep verwijderen
Geplaatst: 17 feb 2014 13:36
door JW-C5
Het is al eerder geschreven: EGR is de manier om NOx te reduceren.
Maar ik moet schrijven: was de manier....
De nadelen er van zijn in de loop van de tijd groter geworden, juist ook omdat ze de efficiëntie, lees zuinigheid van de moderne diesels reduceerden.
Vandaar de nieuwere techniek: AdBlu toevoeging en NOx pas verwijderen ná de verbranding.
Dan kan de diesel maximaal presteren en toch de NOx reductie plaatsvinden. En wel heeeeel veel beter dan ooit mogelijk was met EGR.
Met de komst van de Euro 6 norm kan een dieselmotor daar alleen maar aan voldoen met een AdBlu katalisator.
Ook bij PSA is deze techniek inmiddels beschikbaar bij de nieuwe motoren. Zie eerdere postings daarover.
We zullen echter wel aan de gang moeten blijven om de huidige motoren aan de praat te houden. Met dan de noodzaak om van tijd tot tijd het EGR circuit te moeten reinigen......
Groet,
JW
Re: Roetfilter + egr klep verwijderen
Geplaatst: 17 feb 2014 14:07
door Ccinq
Ik zou het wel waarderen als de fabrikant daar een soort onderhoudscontractje tegen vastgestelde prijzen voor zou instellen, zij zadelen ons toch op met die vervuiling, en met (soms) erg moeilijk bereikbare EGR units. Als die nou bereikbaar waren zoals een luchtfilter of oliefilter kon je het makkelijk zelf doen. Of zie ik dat helemaal verkeerd?
Re: Roetfilter + egr klep verwijderen
Geplaatst: 17 feb 2014 15:50
door JW-C5
Er zijn vastgestelde tijden voor het de- en weer monteren van de EGR klep en de EGR leiding.
Bij de PH1 DW10 motor is dat resp 1.4 en 1.3 uur.
Voor de andere diesels staan daar wat andere tijden voor.
Groet,
JW
Re: Roetfilter + egr klep verwijderen
Geplaatst: 17 feb 2014 16:47
door MichielC5
Ik overweeg om de egr kleppen softwarematig uit te laten schakelen. Ik ben namelijk de mening toegedaan dat het minder zuinig rijden, de interne vervuiling en de reparaties uiteindelijk schadelijker zijn voor het millieu (en de auto) dan het rijden zonder actieve egr kleppen.
Re: Roetfilter + egr klep verwijderen
Geplaatst: 17 feb 2014 17:41
door Herman
Je zou eigenlijk zo'n snuffelaar aan de uitlaat moeten hebben om eens te kijken wat de gevolgen dan exact zijn, als het dan weinig uitmaakt weet je meer.

Re: Roetfilter + egr klep verwijderen
Geplaatst: 17 feb 2014 20:23
door MichielC5
Een punt is dat je, zeker met werkende EGR kleppen eigenlijk met regelmaat hogere toeren moet opzoeken op de boel "schoon te branden". Nou ben ik van nature meer het type dat relaxed wil rijden maar wat doet dat toeren maken met de uitstoot?
Je gaat dus meer toeren maken dan nodig, om te voorkomen dat het apparaat (de EGR) dat goed moet zijn voor het milieu de kans krijgt je auto ter vervuilen? Is het dan niet gunstiger om zonder EGR lekker zuinig en relaxed te rijden? Dat leidt misschien tot meer NOx maar minder CO2.
En vaker naar de garage moeten om storingen te laten verhelpen werkt ook niet echt in het voordeel van het milieu. Om nog maar te zwijgen van het gebruik van agressieve schoonmaakmiddelen om de EGR kleppen te mee te reinigen. Of uiteindelijk grote reparaties te moeten laten uitvoeren waarbij onderdelen moeten worden vervangen danwel gereinigd etc. Wat denk je dat de milieu belasting is van het maken, verpakken, transporteren ect van onderdelen?
Of de bussen met schoonmaakmiddel?
Ik denk dat we heel snel op waterstof over moeten stappen (elektrisch rijden is een illusie).
Re: Roetfilter + egr klep verwijderen
Geplaatst: 17 feb 2014 20:43
door Ccinq
@MichielC5 Ik denk dat we heel snel op waterstof over moeten stappen (elektrisch rijden is een illusie).
En daar ben ik het helemaal mee eens.Zijn we van al die ellende af. Als je het geld hebt: nu aandelen kopen in waterstofbedrijven (maar welke....)
Re: Roetfilter + egr klep verwijderen
Geplaatst: 17 feb 2014 20:50
door Herman

Als ik dat nog mag mee maken, zijn we wel 20 jaar verder.
Re: Roetfilter + egr klep verwijderen
Geplaatst: 17 feb 2014 23:50
door Herman
De tijd zal leren!
Aan de opslag van waterstof (hier een prototype tank in een experimentele Ford) valt nog veel te verbeteren. Beeld: National Hudrogen Association
Kruijtzer liet zien dat waterstof sneller wordt opgenomen en losgelaten door het toevoegen van katalysatoren en het nanostructureren van de magnesiumlagen – dus een zo dun mogelijke laag van de katalysator/magnesium mix op een koolstof dragermateriaal. Hoe dit verbeterde mechanisme precies werkt staat nog ter discussie.
Dit project is uitgevoerd binnen het Duurzaam Waterstof programma van ACTS (Advanced Chemical Technologies for Sustainability) onder leiding van prof. dr. ir. K. de Jong en prof. dr. F. Habraken. ACTS is het publiek-private samenwerkingsverband binnen NWO op het gebied van duurzame chemie en katalyse.
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013 ... rstof.html