Pagina 3 van 4

Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start

Geplaatst: 24 jul 2022 00:00
door zweefbakkie
Op het French car forum dit draadje gevonden:

https://frenchcarforum.co.uk/forum/view ... 9&start=30

Blijkt er een houder achter het dasboard kastje te zitten met de relais naar boven gericht er in.. :smt017
Ik ga het morgen nog eens proberen. Als ik meer weet, zal ik proberen plaatjes te posten.

Zweef...

Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start

Geplaatst: 24 jul 2022 01:41
door JW-C5
Ik heb ergens het schema van de AM6 in de PH2.
Ik zal in de loop van de dag een plaatje maken waarop te zien is waar dat relais zit in de BSI van deze auto.
Wellicht heb je er wat aan....

Groet,
JW

Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start

Geplaatst: 24 jul 2022 10:40
door H_H
H_H schreef:Als ik Me goed herinner zit die achter en onder het dashboardkastje. Je hoeft die niet te verwijderen (rotklus!!) als je an de onderzijde de plaat/bekleding weghaalt kun je er met veel moeite bij. Er zitten meerdere relais dus even voelen welke het is door iemand op de rem te laten trappen.
Goed herinnerd dus 8-)

Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start

Geplaatst: 24 jul 2022 10:44
door H_H
zweefbakkie schreef:Op het French car forum dit draadje gevonden:

https://frenchcarforum.co.uk/forum/view ... 9&start=30

Blijkt er een houder achter het dasboard kastje te zitten met de relais naar boven gericht er in.. :smt017
Ik ga het morgen nog eens proberen. Als ik meer weet, zal ik proberen plaatjes te posten.

Zweef...
Bij zo’n Engelse auto het Dashboardkastje natuurlijk wel aan de andere kant hè :mrgreen:

Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start

Geplaatst: 24 jul 2022 10:46
door jantje1948
Scherp opgemerkt!

Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start

Geplaatst: 24 jul 2022 10:49
door JW-C5
Zó zit het bij de PH2.

Het relais is 1642, het bedient de solenoid in 1603:
AM6 rem 1.jpg
Dat relais 1642 zit in de BSI, links onder het stuur:
AM6 rem 2.jpg
Ben benieuwd of het in de PH3 ook zó zit.

Groet,
JW

Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start

Geplaatst: 24 jul 2022 14:44
door zweefbakkie
Witte Rook!!!

Welnu ik heb het corpus delicti gevonden! en vervangen.....

Het relais en solenoid schakelen nu beide zodra je het contact aan hebt en het rempedaal intrapt.

voor wat betreft de locatie:

Hij zit aan de bestuurderskant!!

Men neme de bekleding boven de pedalen weg, en kijke naar links boven.

Afbeelding

De relaishouder zit normaal vast aan het achterwandje van de witte plastic bracket, deze kan je los nemen door de houder omhoog te duwen dan schuift ie van z'n ophangpunt af en kan je er bij om het relais er uit te nemen.

voor de goede orde het is dus niet het grote groene relais, maar hij zit daar vlak achter weg gestopt met het relais naar boven gericht.

Uiteraard wilde ik nu ook zien wat er allemaal niet pluis was in het relais dus voor de geïnteresseerden, onderstaande plaatjes met ontleed relais:

Afbeelding

Zo op het eerste oog weinig mis mee.. en er zit zelfs een blus diode in, in tegenstelling tot mijn verwachting.
De diode zit er slechts ingeklemd en is niet gesoldeerd.

Laten wij eens wat nader kijken naar de contact punten.

Afbeelding

Als met goed kijkt dan ziet men een donker plekje op het contact. Dit is dus de boosdoener, het geeft net genoeg weerstand om het solenoïd net wel/net niet te laten bewegen, hetgeen mij doet twijfelen aan het nut van de diode. Dus nog eens wat beter gekeken, de diode zit niet over het maak contact, maar over de spoel, wat het relais enkel polariteit geeft.
Dit verklaart het inbranden van het relais. Als er een inductieve verbruiker (een andere spoel dus) wordt geschakeld dan is het beter om een blus-diode over de geschakelde contacten te plaatsen, althans zo is mij geleerd.

Rest ons nog de aansluitingen:

Afbeelding

1 en 2 = spoel
3 = omschakel contact
4 = Normaal Open NO
5 = Normaal gesloten NC

Om de solenoid te activeren verbind men dan 3 en 4. dit moet men echter niet permanent doorverbinden ! De solenoid is niet bedoeld om uren lang bekrachtigd te blijven en zal WARM of zelfs HEET! worden.

Mijn advies voor de mc Gyvers onderweg zonder vervang relais is; ofwel met 2 losse draden van af de relais houder, welke je van achter het stuur even kan schakelen en zo doende, MET de voet op de REM, de pook even naar N brengen en na het veilig weg leggen van uw hotwires kunt u uw weg vervolgen.

Ofwel:

Afbeelding

Men neme de bezel van de pookhoes (met schakelaars en al) los, dit doet men door 2 (oude) creditcards aan weerszijden er tussen te steken ter hoogte van de clips (Rode pijl)

Afbeelding

De rode pijl wijst hier de locking pal aan, deze kan je eenvoudig met een balpen wegdrukken en dan de pook er langs bewegen. ook hier geld VOET op de REM houden!

Mocht u in het zeldzame bezit zijn van een C5 voor links rijders, dan zit het dus wel ergens achter het handschoenkastje, en bent u te beklagen!

Moge het nu voor eens en voor altijd duidelijk zijn :smt193

Zweef...

Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start

Geplaatst: 24 jul 2022 18:42
door JW-C5
Mooi dat het gelukt is, en een fraai verslag :smt038

Vraagje: zit dat relais (ongeveer) op dezelfde plek als bij de PH2, zie m'n posting hierboven?

Groet,
JW

Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start

Geplaatst: 24 jul 2022 19:02
door zweefbakkie
Ik ga straks de boel weer dichtmaken (het was erg warm en na het sucses van werkende solenoid ben ik gauw weer de schaduw in gevlucht) en dan zal ik nog eens goed kijken, de witte plastic bracket lijkt wel enigzins op dat plaatje, maar ik heb niet meer geken of de bsi module daar ook aan hangt . zou wel ruimte voor moeten zijn...

Ik laat nog weten... nu.... eerst effe eten :smt193

Zweef...

Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start

Geplaatst: 24 jul 2022 19:28
door JW-C5
't Was maar een vraagje ;)

Voor nu: eet ze, en proost :smt193

Groet,
JW

Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start

Geplaatst: 24 jul 2022 21:13
door zweefbakkie
Als dat zwarte kastje de BSI is dan zit die dus aan de kant van het extra opberg vakje op de witte bracket, ongeveer net zo als op het plaatje dat je liet zien.

Afbeelding

Afbeelding

Echter, aan de achterzijde bezien zitten de relais niet meer op of tegen de BSI maar hangen ze op een andere plek aan het witte bracket vast. Maar grosso modo wel in de zelfde omgeving.

Dit plaatje is van af de vloer recht omhoog genomen.

Afbeelding

Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start

Geplaatst: 24 jul 2022 21:22
door edon
@zweefbakkie
hallo,
"de diode zit niet over het maak contact, maar over de spoel, wat het relais enkel polariteit geeft."
De functie van een diode daar, is om de tegen "emk" (de spanning die ontstaat bij het onderbreken van een inductieve belasting, spanning die zeer hoog kan worden) kort te sluiten.

Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start

Geplaatst: 24 jul 2022 22:05
door zweefbakkie
@ Edon,

Klopt, ik had echter heel kort de hoop dat ie er juist in zat om de spoel van de solenoid te dempen.. maar goed, het is meer dan 10 jaar goed gegaan dus ik gok dat men het niet nodig heeft gevonden om die ook te blussen...

Zweef...

Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start

Geplaatst: 24 jul 2022 22:53
door JW-C5
Die diode is er dan kennelijk om het contact van de remlichtschakelaar te beveiligen.
Dat is maar een licht contact, en kwetsbaar. Dat weten we ook van de problemen met de CruiseControl, waarvoor inmiddels andere "geneesmiddelen" beschikbaar zijn.

Een extra diode over de contacten van het relais zou die kunnen beschermen tegen overspanningen als gevolg van afschakelen van de solenoid.
Dat is het bekende U=L*di/dt probleem, voor de ingewijden onder ons ;)

Groet,
JW

Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start

Geplaatst: 25 jul 2022 10:32
door edon
@JW-C5
;)