Witte Rook!!!
Welnu ik heb het corpus delicti gevonden! en vervangen.....
Het relais en solenoid schakelen nu beide zodra je het contact aan hebt en het rempedaal intrapt.
voor wat betreft de locatie:
Hij zit aan de bestuurderskant!!
Men neme de bekleding boven de pedalen weg, en kijke naar links boven.
De relaishouder zit normaal vast aan het achterwandje van de witte plastic bracket, deze kan je los nemen door de houder omhoog te duwen dan schuift ie van z'n ophangpunt af en kan je er bij om het relais er uit te nemen.
voor de goede orde het is dus niet het grote groene relais, maar hij zit daar vlak achter weg gestopt met het relais naar boven gericht.
Uiteraard wilde ik nu ook zien wat er allemaal niet pluis was in het relais dus voor de geïnteresseerden, onderstaande plaatjes met ontleed relais:
Zo op het eerste oog weinig mis mee.. en er zit zelfs een blus diode in, in tegenstelling tot mijn verwachting.
De diode zit er slechts ingeklemd en is niet gesoldeerd.
Laten wij eens wat nader kijken naar de contact punten.
Als met goed kijkt dan ziet men een donker plekje op het contact. Dit is dus de boosdoener, het geeft net genoeg weerstand om het solenoïd net wel/net niet te laten bewegen, hetgeen mij doet twijfelen aan het nut van de diode. Dus nog eens wat beter gekeken, de diode zit niet over het maak contact, maar over de spoel, wat het relais enkel polariteit geeft.
Dit verklaart het inbranden van het relais. Als er een inductieve verbruiker (een andere spoel dus) wordt geschakeld dan is het beter om een blus-diode over de geschakelde contacten te plaatsen, althans zo is mij geleerd.
Rest ons nog de aansluitingen:
1 en 2 = spoel
3 = omschakel contact
4 = Normaal Open NO
5 = Normaal gesloten NC
Om de solenoid te activeren verbind men dan 3 en 4. dit moet men echter niet permanent doorverbinden ! De solenoid is niet bedoeld om uren lang bekrachtigd te blijven en zal WARM of zelfs HEET! worden.
Mijn advies voor de mc Gyvers onderweg zonder vervang relais is; ofwel met 2 losse draden van af de relais houder, welke je van achter het stuur even kan schakelen en zo doende, MET de voet op de REM, de pook even naar N brengen en na het veilig weg leggen van uw hotwires kunt u uw weg vervolgen.
Ofwel:
Men neme de bezel van de pookhoes (met schakelaars en al) los, dit doet men door 2 (oude) creditcards aan weerszijden er tussen te steken ter hoogte van de clips (Rode pijl)
De rode pijl wijst hier de locking pal aan, deze kan je eenvoudig met een balpen wegdrukken en dan de pook er langs bewegen. ook hier geld VOET op de REM houden!
Mocht u in het zeldzame bezit zijn van een C5 voor links rijders, dan zit het dus wel ergens achter het handschoenkastje, en bent u te beklagen!
Moge het nu voor eens en voor altijd duidelijk zijn
Zweef...