ok, maar "standaardvelgen" zijn dus niet standaard op een 2.0-16v berline Exclusive.
Silverstones zijn daarop de standaardvelgen.
Wat jij bedoelt werd officiëel aangeduid met (lichtmetalen)
plaatvelgen.
Dat is wel de laatste velg waar ik mee zou gaan rijden, want die zijn onderwerp geweest van een recall (ivm scheurvorming) en het kan prima zijn dat er hoopjes rondzwerven die eigenlijk vernietigd hadden moeten worden. Helemaal als ze niet origineel bij jouw auto hoorden en jij ze dus ergens op de kop getikt hebt.
Ze zijn geloof ik wel gewild onder bepaalde PSA racers, omdat het officiëel het lichtste model 15" velg is wat gemaakt is voor deze naaf (AX/105/Saxo/206/306/ZX/Xsara, etc.) Dus gooi ze naar ebay en koop een 16" LM-set.
Dat je systeem geen melding geeft is wel vreemd. In principe hoort die melding direct te komen als je boven de 30km/h komt. De wielsensoren herkennen deze snelheid en geven dan onmiddelijk een signaal aan de auto, die ziet hoeveel velgen zich melden en zegt dan < [x] bandensensoren ontbreken >. Mogelijk is het systeem in bepaalde software versies zo slim om die melding niet te doen als ze
allemaal ontbreken. Of de snelheidsverklikker in de sensoren is na 10jr wat gaar (het is denk ik een simpel kogeltje-veertje wat door centripetaalkracht contact maakt), wel vreemd als dat voor vier sensoren tegelijk geldt.
Ik rij al tijden rond met een half ingeleerde set en krijg dus vlak na iedere start de melding (3 ontbreken). Mijn reserve wiel heeft wel een sensor en die meldt zich om de 30min. Onlangs kreeg ik een melding (idd na zo'n 30min): band lek (oid) in eerste instantie ga je dan je vier banden op de auto checken, zijn die goed dan herinner je je weer dat je ook een sensor op je reservewiel kan hebben.