Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
FransS schreef:Zou je denken maar een dergelijke constructie nog niet eerder gezien, en nogmaals de logica ontgaat me hiervan? :smt203
Er zijn ontzettend veel motoren met een dergelijke constructie.
Dit is om de distributie exact op de juiste spanning en tijd te kunnen krijgen. Als je het goed doet draai je tijdens spannen de boel los zodat de spanning wordt verdeeld.
Dan vastzetten en paar keer ronddraaien, daarna los en exact op tijd zetten.

Zo krijg je een nauwkeurige distributie-timing, en die is weer nodig voor een nauwkeurige mengselregeling
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
willy4 schreef:het is anders vrij simpel ;)
de nokkenas kan men verstellen,ten opzichte van het tandwiel
In dit geval de krukas
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
in de informatie die ik heb over een EW10J4 motor, spreken ze enkel over verstelbare nokkenas tandwiel
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Op de afbeelding kun je zien dat beide nokkenassen een spie hebben.
Ergens in 2003 is men begonnen op deze motor een spie-loos krukastandwiel te gaan gebruiken. Daarvoor had deze motor ook in het krukastandwiel gewoon een spie.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Komende donderdag ga ik de distributie vervangen......... :?
Benieuwd wat ik allemaal ga tegen komen.

Ik ben het meest bang voor het gebrek aan ruimte, van bovenaf
ziet het er zwaar onoverzichtelijk uit.

Wel enorm bedankt voor alle docs die in de diverse draadjes over dit
onderwerp staan :smt023 :smt023
Zeg maar André
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Hier nog wat foto's.
https://picasaweb.google.com/Hermantb/D ... directlink
Motorsteun zolang weghalen voor wat meer ruimte!
Wel de motor op de garagekrik laten rusten.
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.



_______________________________________________________
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Hartelijk Dank Herman,

Een paar vraagjes, svp:

-Is het noodzakelijk om de bougies te verwijderen, of is dit alleen om de krukas makkelijker rond te krijgen?
-De borging van de krukas plaatst men met de multiriempoelie verwijderd, of er doorheen?
-Hoe lang heeft het hele feestje geduurd?

Wel goed dat je monteur oude kleren gebruikt, en niet een goede overall :D :smt190
Zeg maar André
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Bougies eruit werkt makkelijker, maar leg er wel een doek overheen.
Zie foto van de poelie.
Als je rustig aan doet 2 en een half uur en wat tijd voor de andere dingen weer op zijn plaats te zetten.
Zo had ik ook mijn bodemplaat schoongemaakt met de hogedrukspuit.
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.



_______________________________________________________
Gebruikersavatar
L A
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
akooiman schreef: -De borging van de krukas plaatst men met de multiriempoelie verwijderd, of er doorheen?
Wat is het antwoord hierop , Herman?
Aannemend dat je deze pen plaatst voordat je de riem verwijderd.
En met dank voor je foto's op picasa, begrijp ik het goed dat het hier geen HPi betreft?
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 okt 2011 17:44
Auto: Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: Grijs
C5club Rookie
C5club Rookie
Alvorens de poelie, die op de krukas zit en tevens de multibelt aandrijft, te verwijderen, eerst het vliegwiel borgen met 9 mm plug en verdikking tot 30 mm, zo voorkom je het draaien van je krukas met stilstaande nokkenassen!!!
Succes alvast en met de ruimte valt het wel mee, aangezien je meest vanuit rechter wielkast werkt!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Die laatste klopt niet voor de 2002 motor.
In volgorde:

-auto opbokken aan rechtervoorzijde
-koelvloeistof aan de radiateur aftappen (spieclip onderste dikke slang eruit en slang loswippen)
-rechtervoorwiel eraf
-motoronderplaat verwijderen
-wielkuip verwijderen
-spanner multi-riem opdraaien met slw.16 en riem verwijderen
-krukaspoelie 4 bouten los met een tikje (gaat met de hand)
-distributiekappen verwijderen, gaat het lekkerste van bovenaf liggend op de motor
-motor op tijd draaien met bougies verwijderd; pen 8 beneden en pennen 6/10 boven
-spanner distributieriem los en riem verwijderen
-MOTORSTEUN NIET DEMONTEREN=ABSOLUUT NIET NODIG, RUIMTE ZAT!
-waterpomp eraf met bak eronder want er komt nog wat kvs!
-rollen en spanner vervangen en nieuwe waterpomp plaatsen
-nieuwe riem monteren en spanner instellen
-motor met de hand na verwijderen van de pennen 10x rond en pennen opnieuw passen
-zonodig krukaspoelieflens verzetten, maar meestal niet nodig
-alles weer opbouwen en koelvloeistof op peil brengen
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Kijk daar kunnen we wat mee!!!!

:smt023
Zeg maar André
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Voor jou staat het hele verhaal ook goed gedocumenteerd in de downloadsectie waar je een nederlandse vraagbaak vindt.....

@Herman: ik ben uiteraard geen doorgewinterde sleutelaar maar 2,5 uur voor een distributieriem? Ik vind het knap! Ik reken zonder tegenslag toch op een stevige 5 uur werk op de stoep.......
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 apr 2008 23:33
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Locatie: Amersfoort
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Laatst heb ik deze klus ook bij de hand gehad . :D
Ik ben ook geen doorgewinterde sleutelaar maar ik was al gauw 7 uur kwijt. :o

Vooral die nieuwe stugge riemen ook de multiriem heeft veel tijd gekost. Toen ik een keer het trucje kreeg van een peugeot monteur was het omleggen van zowel de multiriem als distributieriem kinderspel ! :smt190
Volgende keer probeer ik ook de 2 1/2 uur te halen :smt203
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Ik hoop er geen 7 uur over te doen, maar wat het leven wel makkelijker maakt,
is het feit dat ik straks gebruik ga maken van een brug in een doe-het-zelf garage.

Ik had gehoopt er 4 uurtjes over te doen, maar zal jullie later op de dag laten weten
wat de score is geworden.

Verder deed mijn nieuwe 2e hands aangeschafte radio veel piepjes geven,
dus zojuist ook maar een lexia besteld, maar dat is waarschijnlijk stof voor een ander draadje.
Zeg maar André
Plaats reactie