Pagina 3 van 3

Re: afslaan motor bij stationair toerental

Geplaatst: 12 feb 2012 16:19
door Coin
Wel wat laat, maar zoals beloofd een update betreffende mijn C5 probleem (afslaan bij stationair toerental).
Het apparaatje dat het microvoltage regelt van het gaspedaal, is vervangen. De auto rijdt sinds enkele weken weer als de bekende trein! Totale onkosten net geen 300 euro. ( maar hier in Spanje zijn de arbeidskosten wel een stukje lager dan in Nederland).

Re: afslaan motor bij stationair toerental

Geplaatst: 12 feb 2012 20:00
door BJG
Mooi dat het is opgelost :smt023

Re: afslaan motor bij stationair toerental

Geplaatst: 19 feb 2012 12:25
door Tomas
Ook bij mijn C5 is de vertraging van het gaspedaal verholpen. De reactie van de motor op de stand van het gaspedaal was bij minder dan 1000rpm vertraagd met een halve seconde. Gevaarlijk bij het optrekken vanuit stilstand.

Met de Lexia werd niets bijzonders gevonden.
De tips die ik kreeg:
1 opnieuw de parameters initialiseren/inleren
2 gasklep reinigen
3 MM van nieuwe software voorzien

Na stap 1 (duurt ongeveer een half uur) was mijn vertraging verdwenen als sneeuw voor de zon. Stap 2 en 3 (kan alleen door erkende dealer worden uitgevoerd, dus duur) waren niet meer nodig. Mijn C5 is weer als nieuw en rijdt weer prima.

Vreemd blijft, waarom een auto van 4,5 jaar oud, opnieuw "ingeleerd" moet worden. Je zou denken dat er een reden is waarom eea ontregeld geraakt is. Wellicht daarover een volgende keer meer.

Re: afslaan motor bij stationair toerental

Geplaatst: 09 jul 2013 20:55
door Tomas
........... en die reden heb ik een jaar later gevonden.

Even recapituleren.
C5 ph2 uit juni 2007
Motor: EW10A
Handgeschakeld.
116.000km

Vertraging op het gaspedaal, bokkig gedrag ( tijdens het rijden gas even loslaten en direct weer intrappen geeft een vertraging op het gaspedaal), rumoerige motor boven 3000rpm, motor slaat snel af < 800rpm.
Overigens gaf Lexia geen fouten.

Lang hebben we gezocht in de elektronica. Positieschakelaar van het gaspedaal, update van het mm, alles opnieuw initialiseren.....
Dat laatste hielp steeds erg goed voor ongeveer 100km. Daarna was het effect verdwenen en kwamen de klachten snel terug.

Een dealer gaf de tip dat het wellicht met beschikbare lucht te maken had. Een eerste onderzoek leverde niets op.
In oude documentatie vonden we een artikel over vervuilde egr-kleppen.
Die heeft een EW10A niet. Dit blok werkt met variabele klep-timing om uitlaatgassen terug te voeren naar de ingang.
Nader onderzoek wees in de richting van de klepstoters.

Uiteindelijke Oplossing:
Universele motorreinigingsmiddel toegevoegd aan de benzine. In totaal 60min. Gereden met > 4200 RPM.
Pas dan kunnen klepstoters in de EW10A draaien en kunnen ze gereinigd worden.

Resultaat:
Motor loopt soepeler, slaat pas af < 400RPM, geen motorgeluid > 3000RPM, toerental valt minder snel snel terug als het gas wordt losgelaten, motor reageert sneller op het gaspedaal.
Rond 2000RPM hoor je de motor lucht aanzuigen.

Lotgenoten, veel succes met mijn oplossing.

Veel C5-plezier!

Re: afslaan motor bij stationair toerental

Geplaatst: 10 jul 2013 09:53
door JW-C5
Ik begrijp iets niet....

Je schrijft:
Universele motorreinigingsmiddel toegevoegd aan de benzine. In totaal 60min. Gereden met > 4200 RPM.
Pas dan kunnen klepstoters in de EW10A draaien en kunnen ze gereinigd worden.
Wat heeft een motorreinigingsmiddel dat toegevoegd wordt aan de benzine van doen met de klepstoters?
Die benzine komt daar toch helemaal niet, mag je hopen?

Groet,
JW

Re: afslaan motor bij stationair toerental

Geplaatst: 10 jul 2013 10:08
door Tomas
Uh, wellicht heb je gelijk. In een informatieboekje trof ik een verhaal met fotoos over vervuiling van kleppen en klepstoters. "Rijden boven 4200RPM beweegt de klepstoters bij bijna alle blokken". Motorreiniger heb ik als extra additief toegevoegd omdat . Wat er precies in de motor gebeurt gaat mijn kennis te boven. Het resultaat was in mijn geval verbluffend en hopelijk blijvend.

Groet,
Tomas

Re: afslaan motor bij stationair toerental

Geplaatst: 10 jul 2013 19:27
door GW-tje
Stuur eens een linkje van dat relaas, of een scan of foto. We zijn erg nieuwsgierig naar dit wondermiddel. ;)

Re: afslaan motor bij stationair toerental

Geplaatst: 11 jul 2013 07:56
door Tomas
tekst viel een beetje weg.
Aan de benzine is een universele motorreiniger (in dit geval van Forte) toegevoegd omdat we vervuiling verwachtten.
Dat toerental-verhaal is afkomstig uit de opleiding voor garagemonteur.

Groet,
Tomas

Re: afslaan motor bij stationair toerental

Geplaatst: 11 jul 2013 12:43
door BJG
:smt017

Re: afslaan motor bij stationair toerental

Geplaatst: 16 aug 2014 22:21
door Tomas
Eindelijk zijn mijn motorproblemen opgelost.
Na lang gepuzzel blijkt mijn motorblok EW10A een gevoelig gasklephuis te hebben. Dit gasklephuis bleek erg vervuild. Na grondige reiniging gedraagt de motor zich totaal anders:
- de motor is stiller
- niet meer schokkerig, toerental is rustiger
- bijna geen vertaging van het gaspedaal
- als ik gas geef, daalt het toerental niet meer voordat er iets gebeurt
- het toerental zakt minder snel als ik het gaspedaal loslaat

Mijn C5 is hierdoor veel confortabeler geworden.
Vervangen van klepstoters, zoals elders vaak genoemd, is niet nodig gebleken.
Voortaan bij iedere kleine beurt ook het gasklephuis laten reinigen.

Veel C5-plezier,
Tomas