Vanmiddag een wat langere rit gemaakt, met m'n wederhelft op de bijrijders stoel
Via een hoop binnenwegen, bij elkaar de nodige kilometers gemaakt.
De eerste 35 km gingen elektrisch, daarna schakelde ongemerkt de motor bij en ging hij over in de hybridemodus. Rijgedrag veranderde daardoor niet merkbaar, afremmen in de B-modus waarbij geregenereerd wordt bij gas loslaten blijft dan praktisch hetzelfde.
Geprobeerd wat Edwin beschreef:
De C5A is bij constante snelheden aangenaam stil, maar bij accelereren vond ik het wel erg rumoerig. Ook was er een stevige trilling waarneembaar bij vanuit stilstand flink accelereren, zodanig dat mijn medepassagier me met vragende ogen aankeek. Niet dat je dat heel vaak doet, maar ik kan niet zeggen dat me dat een heel overtuigende indruk gaf. Of dit exemplarisch is weet ik niet. Vanaf ca 60km/h is dat weg en dan begint C5A Hybrid ook echt lekker te trekken en rijd verder ook lekker.
Die trilling heb ik niet echt kunnen waarnemen, hooguit heel vaag. En alleen als je volgas in de Sport-modus optrekt, wat ik normaliter nooit doe.
Voorts hoor je dan iets van de motor. Maar dat is heel veel minder dan wat ik in mijn auto hoor bij zo'n stoplichtsprint, of een stevige inhaal actie.
Mijn wederhelft bevestigde dit, geen probleem dus
Qua vering en comfort is het een andere auto dan m'n C5.
De vering is korter, je zweeft niet zoals in de C5. Maar korte gemene hobbels neemt hij heel mooi, beter dan m'n C5. En ook op slecht wegdek doet hij het goed, het afrolcomfort staat op een goed niveau.
Over de stoelen had ik ooit gelezen dat er sprake was van zachte "opa-fauteuils", met nauwelijks zijdelingse steun.
Daarvan is geen sprake bij deze uitvoering, met hype-brown leer. Prima stoelen, zeker niet te zacht, en heel goed elektrisch instelbaar met ook een in alle richtingen aanpasbare lendesteun.
Enig minpuntje: een wat korte zitting, maar ja, dat heb ik bij (bijna) alle Citroëns....
Het rijden zelf gaat moeiteloos.
Lichte besturing die wat mij betreft precies en ontspannen genoeg is.
En van overhellen in de bocht heb ik weinig gemerkt, daarover las ik nog wel eens wat bij de C5AC testen. Wellicht is dat hier minder, door het lagere zwaartepunt en een heel andere achterwiel ophanging.
Wat ik wél merkte was een wat sterk onderstuur in een korte, iets vochtige bocht. Of dat typisch is voor deze auto, met z'n toch tamelijk smalle 205/55-19 banden, kan ik zo niet beoordelen. Dat probeer ik morgen nog even opnieuw, op een vochtig wegdek.
Waar ik even bang voor was is de hoofdruimte onder het grote glasdak waarvan de voorste helft open kan. Ik zit graag hoog in de auto, maar ook dan is er voor mij geen enkel probleem, voldoende afstand onder die omstandigheden.
Mbt tot Edwin's opmerking
Waarom mag bijvoorbeeld het C5A interieur niet het kwaliteitsniveau uitstralen zoals Peugeot dat heeft (materiaalgebruik) en een wat fraaiere grafische layout van het display?
de vraag in wat voor uitvoering hij heeft proefgereden.
Mijn indruk in de versie hype-brown die ik nu meeheb is zeker niet negatief. Netjes afgewerkte dash en middenconsole.
Het display kan mooier/verfijnder, maar is op zich niet ondermaats in mijn beleving
Al met al: duidelijk positieve ervaringen, geen steekhoudende argumenten om nee te zeggen tegen een C5AC-Hy.
Komende dagen maar eens wat gesprekken gaan voeren
Groet,
JW