JW-NHS schreef:Ik zou zeggen: ga met jouw C5 met zomerbanden dan even de grens over als het gesneeuwd heeft en laat je dan bekeuren.
Een proefproces is dan zeker het gevolg, en daaruit ontstaat jurisprudentie.
Als ik verkeerd de straat uit rijd ben ik al de grens over...maar ik heb hier nog nooit kit gezien.
Probleem is dat het Duitse recht net als het Nederlandse niet op jurisprudentie is gebouwd en dat een Duitse rechter net als de Nederlandse niet de wet zelf naast zich neer kan leggen (hooguit stellen dat die niet van toepassing is op het gebeurde) als dat idd gebeurt (en dat is dus al gebeurd de vorige wet was zodanig vaag dat de boetes aanvechtbaar waren) is het aan de wetgever om die wet te verduidelijken.
Wil je de wet zélf aanvechten, dan kan dat eigenlijk alleen via de Europese rechter.
Maar wat ik tegen de Duitse kit dus kan zeggen is dat mijn banden winterbanden zijn, simpelweg omdat ik er in de winter op rijd en ze hier door de apk komen. En dat is dus een uitweg die men ook in Duitsland erkent:
http://de.news.yahoo.com/26/20101124/td ... 455f6.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nogmaals: het sneeuwvlokje/berg-logo heeft geen enkele rechtsgeldigheid, omdat er geen erkende norm achter steekt. M+S is nog erger, want dat is een verzinsel van de Amerikaanse bandenindustrie en slaat puur op de openheid van het profiel en niet op grip onder gedefiniëerde omstandigheden (nb M+S= Mud and Snow)
Ein Problem ist weiterhin, dass es keine klaren Regelungen gibt, was genau ein Winterreifen ist - vorgeschrieben ist eine Profiltiefe von mindestens 1,6 Millimetern. Der ADAC empfiehlt aber mindestens 4 Millimeter für einen besseren Halt auf verschneiten Straßen. Der Deutsche Verkehrssicherheitsrat (DVR) fordert deshalb, dass auf EU-Ebene Mindesteigenschaften von Winterreifen festgelegt werden. Sinnvoll wäre ein rechtlich verankertes Symbol für Winterreifen.