Pagina 16 van 19
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 jun 2012 22:14
door Ploffie
Nou, ik heb eens een Xant zien rijden met wel een heel erg zwaar aanhangertje met stenen.
Dat konden zelfs de ballen niet trekken.
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 jun 2012 22:16
door Menno
Waren die niet gewoon leeg, zal ook de eerste niet zijn , zeker bij bixen en xanten

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 jun 2012 22:31
door Ploffie
Leeg of niet, dan zakt hij nog niet door, maar begint te stuiteren.
Deze lag echt op zijn bips.
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 jun 2012 22:40
door BJG
Dan was er iets met de hoogteregeling, dit ligt niet aan de aanhanger.
Zoals je waarschijnlijk wel weet schiet het kunsstof stangetje achter er wel eens af, of soms breekt het metalen stangetje.
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 jun 2012 22:44
door Menno
Precies , xantia kwaaltje ...

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 jun 2012 22:51
door JW-C5
Als een HP geveerde auto heeeeeel veel te zwaar beladen wordt kan het gebeuren dat het systeem onvoldoende druk kan opbrengen om de achterkant omhoog te krijgen.
Op het Xantia Forum hebben we er wel eens aan gerekend, ik ben de getallen helaas vergeten.
Ik zal kijken of ik het terug kan vinden......
Groet,
JW
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 jun 2012 22:55
door BJG
Aha dat lijkt mij ook interessant, ik verwacht bijzonder hoge getallen
Ik heb zelf wel eens rond 700 kg aan gebakken oude waaltjes vervoerd zonder probleem, wel was ik bang dat de kofferbodem zou uitscheuren

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 jun 2012 23:11
door Menno
Ging hier over kogeldruk, die zal nimmer zo hoog zijn dat een HP hem niet recht trekt lijkt mij ...
Rommel in de achterbak, tja misschien dat een olifant wat te veel van het goede is, ben benieuwd JW
Hoewel , ...

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 jun 2012 23:15
door Ploffie
JW-NHS schreef:Als een HP geveerde auto heeeeeel veel te zwaar beladen wordt kan het gebeuren dat het systeem onvoldoende druk kan opbrengen om de achterkant omhoog te krijgen.
Dit bedoel ik en daar leek het op.
Een aanhangwagen die eigenlijk achter een vrachtwagen hoort en vol zat met keien en dan verkeert inpakken.
Er is een grens aan de kracht van opwaartse kracht des Haapees.
Menno, dit telt niet, dit is een babyfantje.

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 jun 2012 23:28
door Ploffie
Deze steentjes maken niet veel uit...

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 21 jun 2012 00:28
door JW-C5
BJG schreef:Aha dat lijkt mij ook interessant, ik verwacht bijzonder hoge getallen
Ik heb zelf wel eens rond 700 kg aan gebakken oude waaltjes vervoerd zonder probleem, wel was ik bang dat de kofferbodem zou uitscheuren

In
dit Xantia draadje is de basis te vinden voor die berekening.
Bij een gewone belading is er iets van 100 bar druk nodig in het systeem om de auto op hoogte te brengen.
Als je dan het asgewicht verhoogt met 50%, kom je aan 150 bar druk om de auto op hoogte te kunnen brengen. En dat is bij de Xant zo ongeveer de maximale druk die het systeem kan leveren.
Dat geldt voor de vooras van de Xant, aannemende dat daar 50 bar bollen zitten waarbij in normale situatie de membranen tot ongeveer het midden van de bol gedrukt worden.
Bij de achteras zit dat wat anders, daar hebben de bollen van de Break een voordruk van 40 bar. In normale rijsituatie, uitgaande van 50% compressie zou daar dan 80 bar druk staan.
Uitgaande van die maximale druk van ca 150 bar, zou de asbelasting dus maximaal kunnen verdubbelen.
Bij mijn weten heeft een lege Xant Break achter een asbelasting van iets van 650 kg. Dat zou betekenen dat bij een belading boven de achteras met een extra 650 kg, de hydrauliek aan het eind van z'n mogelijkheden komt.
Verdeel je dat gewicht wat meer naar voren dan kan er wat meer in voordat de hydrauliek het niet meer aankan.
Voor de goede orde: dit zijn geen preciese berekeningen. Ze geven echter wél aan waar globaal de grenzen liggen.
En gezien de wat hogere gewichten van de C5, zal het dan vermoedelijk wat later tegen z'n grenzen aanlopen....
Groet,
JW
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 21 jun 2012 00:46
door chathanky
Hoe ga je dat intrepeteren bij de C5 waarbij de bollen een lagere voordruk hebben?
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 21 jun 2012 01:01
door JW-C5
...die zijn niet wezenlijk anders bij de C5 Break: voor 52-57 bar (afhankelijk van de uitvoering), achter 44 bar.
Wat de nominale en maximale druk in het systeem is weet in niet precies.
Groet,
JW
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 21 jun 2012 01:07
door chathanky
Volgens mij zijn de voordrukken achter een stuk lager.
25 bar voor de ha3+ en 31 bar voor de ha3.
De middenbol achter is voor de ha3+ idd 44 bar.
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 21 jun 2012 07:18
door GW-tje
Maximale druk in het systeem was dacht ik een 175 bar; daarop schakelt de hogedrukregelaar naar "het kleine circuit".