Pagina 15 van 22

Re: C5/3 sensor ventielen onbetrouwbaar ?

Geplaatst: 30 jan 2012 21:27
door Henk2304
Ik geloof niet dat sensorventielen in 't algemeen ondingen zijn. Er zat een hele verkeerde serie tussen en die heb ik ook (gehad?). De nieuwere serie schijnt wel goed te werken.

Re: C5/3 sensor ventielen onbetrouwbaar ?

Geplaatst: 30 jan 2012 22:41
door BJG
correct :smt023

Re: C5/3 sensor ventielen onbetrouwbaar ?

Geplaatst: 31 dec 2012 12:08
door Henk2304
Dat gezegd hebbende kreeg ik vorige week zaterdag (22-12) om 20.00 uur in de regen op de A18 net voor Doetinchem toch weer de gevreesde melding op m'n klokken: lekke band. Aan het rijgedrag merkte ik niets dus dacht ik eerst nog dat het een false positive was Snel de parkeerplaats van McDonnalds opgezocht, uitgestapt en ik hoorde nog net het laatste restje lucht uit het afgeknapte ventiel stromen: helaas. Enfin, het reservewiel er maar weer op. 's-Maandags met de auto naar de dealer. Ze hadden nog zo'n ventiel op voorraad. Dus nu is alles toch weer goed.
Helaas geen garantie want het zijn de wielen met de winterbanden van m'n vorige C5-III. En ik dacht dat de ventielen van die set alle vier al een keer vervangen waren, blijkbaar niet dus.

Re: C5/3 sensor ventielen onbetrouwbaar ?

Geplaatst: 07 jan 2013 17:50
door Rowi
Tja. Dit gelezen hebbende kan ik mededelen dat de rubberventielen het het afgelopen jaar uitstekend en probleemloos hebben gedaan :D

Re: C5/3 sensor ventielen onbetrouwbaar ?

Geplaatst: 08 jan 2013 23:16
door gvwijnen
Ik heb in totaal 2 ventielen stuk gehad.
1x een volledig afgebroken terwijl ik op snelweg aan het rijden was, en 1x eentje die een klein beetje lekte.
Over de werking op zicht echter geen klachten, ze detecteren alles correct en nog nooit een foute melding gehad.

Bij mij was het wel zo dat het de beide achterwielen waren die een nieuw ventiel nodig hadden. Vooraan staan er nog steeds de originele op.

En wat me verder ook opviel, toen het ventiel op de snelweg plots afbrak was de band uiteraard vliegensvlug leeg. Toch viel het me op dat de C5 extreem stabiel bleef, terwijl andere wagens bij 120 met een plotse lekke band toch heel wat anders reageren.
Ligt dit aan de HP?

Re: C5/3 sensor ventielen onbetrouwbaar ?

Geplaatst: 09 jan 2013 08:04
door EvilTwin
Voor een groot deel wel, al kan HP vóór minder uitrichten dan achter. Afhankelijke van de snelheid van het leeglopen is het:

óf de hoogtecorrectie die het andere wiel helpt
(en daarmee voorkomt dat de auto te veel op het lege wiel leunt)

óf het HA3+ wat de HARDE stand selecteerd om rol te minimaliseren
(op basis van snel inveren, deze grenswaarde werd al op de Xm aangeduid als "klapband", maar wordt ook overschreden bij snelle drempels).

Van belang is verder dat je met HP erg stijve stabilisatorstangen hebt. Aan de voorkant werkt de ontkoppelde fusée weer heel goed om de invloed van de lege band te neutraliseren, net zoals die rem- en aandrijfkrachten neutraliseert.

Tenslotte is er nog de algemene bouw van de auto die voor stabiliteit zorgt: veel gewicht voorin, lange wielbasis.

Wat er daadwerkelijk gebeurt bij een klapband kun je hier zien:
http://www.youtube.com/watch?v=M0IdtH4S ... age#t=249s" onclick="window.open(this.href);return false;

(vanaf 4:00, helaas is de aspect ratio fout van de video)

Re: C5/3 sensor ventielen onbetrouwbaar ?

Geplaatst: 09 jan 2013 22:56
door BJG
:smt023

Re: C5/3 sensor ventielen onbetrouwbaar ?

Geplaatst: 14 jan 2013 12:39
door Henk2304
gvwijnen schreef:En wat me verder ook opviel, toen het ventiel op de snelweg plots afbrak was de band uiteraard vliegensvlug leeg. Toch viel het me op dat de C5 extreem stabiel bleef, terwijl andere wagens bij 120 met een plotse lekke band toch heel wat anders reageren.
Ligt dit aan de HP?
Precies, dat viel mij ook op en daarom dacht ik eerst ook aan een false positive. Zelfs bij parkeersnelheden merkte ik niets bijzonders (ik heb ook HP). Pas toen ik de leeggelopen band zag wist ik dat het ernst was. Is dit nou goed of juist niet want je blijft er zomaar ongemerkt mee doorrijden, zeker als je geen signalering hebt.
Dus ja, de signalering zelf was de oorzaak en zonder was er geen probleem geweest. Maar als je wel een echt probleem hebt merk je dat zonder signalering dus misschien niet (tijdig).

Re: C5/3 sensor ventielen onbetrouwbaar ?

Geplaatst: 14 jan 2013 15:29
door Frans 99
Met het wissellen van zomer naar winterbanden,werden 3 wielen niet herkent,terwijl ze werkend van de auto zijn gekomen-de daeler weet niet hoe ze te activeren en zijn ze nu dus gedeactiveert.dit kan dus ook. ik weet niet of ik de zomerbande laat activeren kost elke keer 35 € en ik weet niet of ze het doen.
:smt193 :smt193 :smt193

Re: C5/3 sensor ventielen onbetrouwbaar ?

Geplaatst: 16 jan 2013 11:27
door gvwijnen
Ik heb altijd gedacht, eens er een ventiel breekt (kost toch al snel was euro's) laat ik het vervangen door een gewoon ventiel zonder bandenspanningsdetectie. En laat ik heel het systeem uitschakelen.

Maar als ik op de snelweg plots een melding kreeg van een lekke band, en niets voelde in eerste instantie dacht ik: een verkeerd signaal van de sensor.
Dus omdat het HP systeem alles zo goed opvangt zijn de bandenspanningssensoren eigenlijk wel aan te raden (volgens mij).

En is het nu goed of slecht dat het HP systeem alles opvangt, en je eigenlijk bijna niet weet dat je lek staat, ik heb het mij ook al afgevraagd.
Maar uiteindelijk zie ik het toch als een groot voordeel, beeld je eens in wat je zelf verkiest:
- een ventiel breekt bij een auto zonder hp op de snelweg, je wagen geraakt uit balans en je voelt alles direct. Maar je hebt moeite om veilig aan de kant te raken.
- of een ventiel breekt bij de C5, je voelt het niet, maar krijgt direct een melding en kan in alle rust en veiligheid naar de kant.

Ik verkies toch duidelijk het 2e geval. ;)

Re: C5/3 sensor ventielen onbetrouwbaar ?

Geplaatst: 24 jan 2013 15:53
door Henk2304
Frans 99 schreef:Met het wissellen van zomer naar winterbanden,werden 3 wielen niet herkent,terwijl ze werkend van de auto zijn gekomen-de daeler weet niet hoe ze te activeren en zijn ze nu dus gedeactiveert.dit kan dus ook. ik weet niet of ik de zomerbande laat activeren kost elke keer 35 € en ik weet niet of ze het doen.
:smt193 :smt193 :smt193
Het systeem herkent volgens mijn dealer 2 sets ventielen, dus één set voor de zomer- èn één set voor de winterbanden. Als die ventielen niet veranderen hoort het systeem ze automatisch te herkennen bij de bandenwissel. Soms moet je eerst wel een paar honderd meter tot 1 km rijden met tenminste 50 km/h voordat ze ook "OK" in het display verschijnen. En het hoeft niet extra te kosten.

Re: C5/3 sensor ventielen onbetrouwbaar ?

Geplaatst: 22 apr 2013 22:37
door HenkF
Ik heb weer een ventiel dat afbrak. Ben gaan surfen en kwam via het peugeot forum de volgende link tegen:
http://www.ebay.nl/itm/TYRE-PRESSURE-VA ... 5649f025e0" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier kan je voor ca. 37 Euro inkl. verzenden een nieuw Aluminium ventiel pijpje voor de sensor kopen.
Je band moet wel los van de velg maar als je een nieuwe band nodig hebt gebeurt dit ook.
Het is in ieder geval goedkoper dan een nieuwe sensor en inlezen, Ca 100 Euro.

Re: C5/3 sensor ventielen onbetrouwbaar ?

Geplaatst: 22 apr 2013 23:02
door BJG
:smt023

Re: C5/3 sensor ventielen onbetrouwbaar ?

Geplaatst: 22 apr 2013 23:32
door c5jan
Lekke banden door afbrekende ventielen?
Is dan die sensor juist niet het probleem ipv de oplossing?

@ HenkF

Geplaatst: 23 apr 2013 07:26
door Menno
Die reparatiesetjes zijn ook gewoon bij o.a. Johan Oldenhage te verkrijgen hoor ... ;)
13 euro per stuk ( ipv die 37 euro op ebay )

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 56#p281156" onclick="window.open(this.href);return false;