Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
1:10 vind ik geen slechte score gezien de omstandigheden voor de jouwe, exroosje!
De 307 van mij heeft de eerste twee tanks op ongeveer 5.7/100 gestaan, dat was met vakantie en aanhanger in de bergen. Nu een 'gewone' tank op woonwerkverkeer; inmiddels 900km gereden, tank staat op bijna halfvol, en BC zegt actieradius van 460km. Zelfs als beide een tikje te optimistisch zijn kom ik in de buurt van 5.0/100km, zonder al teveel moeite te doen (gewoon Vmax rijden, en als het nodig is gas op de bodem). Wel veel CC.
De 307 van mij heeft de eerste twee tanks op ongeveer 5.7/100 gestaan, dat was met vakantie en aanhanger in de bergen. Nu een 'gewone' tank op woonwerkverkeer; inmiddels 900km gereden, tank staat op bijna halfvol, en BC zegt actieradius van 460km. Zelfs als beide een tikje te optimistisch zijn kom ik in de buurt van 5.0/100km, zonder al teveel moeite te doen (gewoon Vmax rijden, en als het nodig is gas op de bodem). Wel veel CC.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club Rookie


Berichten: 21
Lid geworden op: 25 aug 2013 22:24
Auto: C5 Break 2.0 Athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10112
Productienummer: 0161
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 149000
Kleur: Blauw
Locatie: Amsterdam
Ik heb m'n C5 nu bijna 2 maanden en een kleine 5000km gereden. Gemiddeld 1l op 13,3km (bij 52km/h gemiddeld). Ik ben er niet ontevreden over, al zou ik wat vaker tanks met 1 op 14 rijden 
Maar wat ik vreesde is waarheid aan het worden, ik rijd te veel kms per jaar in deze baan om lang benzine te blijven rijden. Misschien eens kijken naar de zuinige diesel C5 occasions...
Maar wat ik vreesde is waarheid aan het worden, ik rijd te veel kms per jaar in deze baan om lang benzine te blijven rijden. Misschien eens kijken naar de zuinige diesel C5 occasions...
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Kijk eens in Duitsland zou ik zeggen, daar vindt je hele mooie met weinig kilometers.
http://www.mobile.de
http://www.mobile.de
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 jun 2012 21:39
Auto: Lexus CT200h
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Ik vind het verbruik op de snelweg schrikbarend hard oplopen. Boven de 110km/u is het ongeveer 1l/100km per 10 km/u harder rijden volgens de BC. Vinden jullie dat verschil ook zo groot?
Op binnenwegen presteert 'ie keurig met 5,4 tot 5,8l/100km, maar het verschil binnenwegen versus snelweg is groter dan welke auto die ik ooit gereden heb. Zou dat misschien door het hoge gewicht komen, of is het een specifiek kenmerk van de 136pk 2.0hdi?
Op binnenwegen presteert 'ie keurig met 5,4 tot 5,8l/100km, maar het verschil binnenwegen versus snelweg is groter dan welke auto die ik ooit gereden heb. Zou dat misschien door het hoge gewicht komen, of is het een specifiek kenmerk van de 136pk 2.0hdi?
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Boven de 110 gaat het hard .... om bij 140+ weer te stabiliseren 
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
@Luminon: link
Heeft niet zo veel gelopen, lekker luxe uitvoering en prijs is ook acceptabel
(komt nog wel bijna € 5.000,- BPM bij
, maar dan nog...). En je hebt in ieder geval een mooie kennismakingsrit om ermee thuis te komen..... 
Heeft niet zo veel gelopen, lekker luxe uitvoering en prijs is ook acceptabel
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Hoeveel kilometer heeft je voiture intussen gereden?coffeecup schreef: of is het een specifiek kenmerk van de 136pk 2.0hdi?
Mijn ervaring is dat het wel een ton kan duren voor de echte zuinigheid boven water komt. In mijn geval duurde het nog veel langer door alle technische malheur die ik gehad heb. Nu het blok echt in orde is, loopt ie op de grote weg bij 120 km/h gemakkelijk 1 op 17 al hielp een hier al vaak bediscussieerde EGR-ingreep hier minimaal een km per liter aan mee. Binnendoor hangt het van de stoplichten en verkeersdrempels af en heeft de massa van de auto een grote invloed. Hier zal een PH3 dus in het nadeel zijn. In Kroatie glooiend binnendoor reden we 1 op 19 met een stevig beladen Break en in temperaturen waarbij de airco flink werk had. Vergeet deze niet als verbruiker.
Terug in Nederland doet de file zijn gebruikstechnisch vernietigende werk en blijft er ongeveer 1 op 16 over. Dat is beduidend beter dan afgelopen jaren overigens.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.


Berichten: 321
Lid geworden op: 19 jun 2012 21:39
Auto: Lexus CT200h
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
LOLMenno schreef:Boven de 110 gaat het hard .... om bij 140+ weer te stabiliseren
31.000km. Ruim voldoende om toch wel ingelopen te zijn. Bij diesels is mijn ervaring dat vanaf 10.000km het daadwerkelijke verbruik en motorgedrag erin zit.staircase schreef:Hoeveel kilometer heeft je voiture intussen gereden?coffeecup schreef: of is het een specifiek kenmerk van de 136pk 2.0hdi?
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
@coffeecup
Denk je eraan dat bij snelwegsnelheden de luchtweerstand een heel belangrijke component wordt?
En dat de luchtweerstand-kracht kwadratisch gaat met de snelheid?
Denk je eraan dat bij snelwegsnelheden de luchtweerstand een heel belangrijke component wordt?
En dat de luchtweerstand-kracht kwadratisch gaat met de snelheid?
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid klopt globaalweg.
In werkelijkheid is het afhankelijk van de manier waarop de lucht om een voorwerp heenstroomt, oftewel hoe de stroomlijnvorm en het oppervlak die luchtstroom beïnvloedt.
Maar de hoeveelheid benodigd vermogen is (globaalweg) evenredig met de derde macht van de snelheid.
Oftewel, als je de snelheid verhoogd van 100 km/u naar 125, heb je bijna twee keer zoveel vermogen nodig om die snelheid te kunnen vasthouden. En dat kost brandstof.
Groet,
JW
In werkelijkheid is het afhankelijk van de manier waarop de lucht om een voorwerp heenstroomt, oftewel hoe de stroomlijnvorm en het oppervlak die luchtstroom beïnvloedt.
Maar de hoeveelheid benodigd vermogen is (globaalweg) evenredig met de derde macht van de snelheid.
Oftewel, als je de snelheid verhoogd van 100 km/u naar 125, heb je bijna twee keer zoveel vermogen nodig om die snelheid te kunnen vasthouden. En dat kost brandstof.
Groet,
JW
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Maar niet bijna 2x zoveel brandstof...toch?

Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Het maakt geen fluit uit of ik 140 of 160 rijd ...
Verbruik is dan praktisch identiek
Verschil 100 120 is wel relatief groot
Verbruik is dan praktisch identiek
Verschil 100 120 is wel relatief groot
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
De factor luchtweerstand neemt nog meer toe dan de derde macht.
De cw waarde zegt puur wat de luchtweerstandsfactor is van het front oppervlak.
een cw waarde van 0.30 op een oppervlak van 1m2 is voor berekening van luchtweerstand 0,3m2.
De cw waarde zegt puur wat de luchtweerstandsfactor is van het front oppervlak.
een cw waarde van 0.30 op een oppervlak van 1m2 is voor berekening van luchtweerstand 0,3m2.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Interessant, dus de alom bekende en overal gepubliceerde formule voor de luchtweerstand klopt niet?
Daarin staat dat hij kwadratisch toeneemt met de snelheid.
Met de kanttekening daarbij zoals ik die hierboven vermeld heb.
Dat heeft dan te maken met het feit dat rho en de Cw geen vaste factoren zijn, maar enigermate afhankelijk zijn van de manier waarop de lucht om een voorwerp heenstroomt en al dan niet luchtwervelingen maakt. Die zijn daarmee enigermate snelheids afhankelijk.
Groet,
JW
PS Als jij denkt:
Daarin staat dat hij kwadratisch toeneemt met de snelheid.
Met de kanttekening daarbij zoals ik die hierboven vermeld heb.
Dat heeft dan te maken met het feit dat rho en de Cw geen vaste factoren zijn, maar enigermate afhankelijk zijn van de manier waarop de lucht om een voorwerp heenstroomt en al dan niet luchtwervelingen maakt. Die zijn daarmee enigermate snelheids afhankelijk.
Groet,
JW
PS Als jij denkt:
dan zou ik zeggen: pas dat dan even aan op WikipediaDe factor luchtweerstand neemt nog meer toe dan de derde macht.
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Vul de formule dan eens in dan, de formule klopt wel Kwadratisch met de snelheid, te zien in v kwadraat, die ook nog eens gedeeld wordt door 2 aan het einde van de formule.
Wat niet klopt wat je aan geeft, het vermogen dat benodigd is de toename aan 100 naar 125 km/h, die is zeker niet de derde macht.
De cw waarde verkleint alleen de oppervlakte, de soortelijke massa van lucht heeft te maken met hoogte en temperatuur. voor een eerlijk vergelijken blijven die uiteraard gelijk. De cw waarde van eenzelfde voertuig veranderd niet de lucht ook niet als je bij een rit van 100 naar 125 km/h versnelt.Lucht is bij 20 graden zeeniveau 1,2 kg/m3. bij -10 zo`n 1.3kg/m3
Vul de waardes (snelheden uit je voorbeeld) eens in en kom dan eens terug op je mening mocht het van toepassing zijn.
Wat niet klopt wat je aan geeft, het vermogen dat benodigd is de toename aan 100 naar 125 km/h, die is zeker niet de derde macht.
De cw waarde verkleint alleen de oppervlakte, de soortelijke massa van lucht heeft te maken met hoogte en temperatuur. voor een eerlijk vergelijken blijven die uiteraard gelijk. De cw waarde van eenzelfde voertuig veranderd niet de lucht ook niet als je bij een rit van 100 naar 125 km/h versnelt.Lucht is bij 20 graden zeeniveau 1,2 kg/m3. bij -10 zo`n 1.3kg/m3
Vul de waardes (snelheden uit je voorbeeld) eens in en kom dan eens terug op je mening mocht het van toepassing zijn.




