Juist wegens dat verbod heb ik dus 13 wielen voor de C6. Één reserve, 4 zomerwielen, 4 winterwielen zonder en 4 winterwielen met. Eigenlijk is dat vreemd, want volgens de EU wederzijdse erkenning van goedkeuring, zou ik met in Finland goedgekeurde winterbanden ook in de rest van de EU mogen rijden. Maar nee, bij aankomst in Puttgarden mocht mijn zoon een keer alle spijkertjes uit zn banden trekken. Die kan je daarna dan ook weggooien, want ze terugzetten kan dus nimmer, en zonder spikes zijn ze op geen enkel wegdek meer te gebruiken. Deze banden zijn ontworpen voor spikes, ook van hetzelfde merk en type zien de
spijkerloze winterbanden er anders uit.
En daar begon ik mijn verhaaltje ook mee, ik weet echt alles van het verbieden af
Kennelijk wordt bij het woord "spikes" aan die rallyschroeven gedacht.

Schade aan de wegen is een broodje aap, maar er is wel een ander bezwaar, om wel even eerlijk te blijven: De spijkertjes zijn van hardmetaal, en in het voorjaar blijft er in de grote steden behoorlijk wat kankerverwekkend stof van dat hardmetaal achter. Dus hebben de gemeentes special sproei- en poets materieel om dat snel te verwijderen. Maar die ene Fin met spikes beschadigd echt jullie wegen niet.