Pagina 14 van 35

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 09 apr 2009 12:47
door EvilTwin
Stalsie schreef:dus eigenlijk ik ronama de enige die het niet heeft ofzo??
Het is volgens de steekproef eerder andersom, gezien de hoeveelheid C5s die in NL verkocht is, maar met name de hoeveelheid in Frankrijk, is het een buitengewoon zeldzaam probleem. Op Planete-Citroen is het een onbekend probleem. Normaal gesproken worden mensen vanzelf lid om te klagen.

Niet dat je dat soort info van Citroën zult krijgen, de dealers moeten zich uiteraard achter de standaardzinnen blijven verbergen ("U bent de enige", of "Het is een producteigenschap", danwel "We hebben het doorgegeven aan het hoofdkwartier") Nu kan het nog zo zijn dat de Franse C5s andere software of zelfs hardware hebben, specifiek voor warme landen, maar dat lijkt me niet. Wellicht kan je dit als eigenaar zelf opzoeken via service.citroen.com

Desalniettemin is het geen reden om naar de Duitsers uit te kijken. :roll:
't Zou me niet verbazen als de airco boel door halve Duitsers uit Luxemburg ontworpen is ;)
PH3 en krakende ramen..
mijn Ph.I heeft dat niet eens... :D

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 09 apr 2009 14:14
door Citroënnetje
EvilTwin schreef: ............Niet dat je dat soort info van Citroën zult krijgen, de dealers moeten zich uiteraard achter de standaardzinnen blijven verbergen ("U bent de enige", of "Het is een producteigenschap", danwel "We hebben het doorgegeven aan het hoofdkwartier") ................
....*Zucht*......Ik kreeg precies dezelfde antwoorden bij mijn ECO-Mode problemen.......*zucht*......

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 10 apr 2009 11:05
door EvilTwin
maar ECO mode *is* dan ook een producteigenschap ;)

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 10 apr 2009 15:25
door MarsTDI
Maar het zou toch handig zijn, als de gedupeerden konden verenigen en samen een vuist maken naar Citroën.
Het blijft natuurlijk van den gekke dat je een product koopt van 30 tot 50 duizend euro die maar deels volgens de specs functioneert. Een automatische airco wordt bij andere fabrikanten al gauw voor over de 1000 Euro aangeboden, maar dat is dan in een auto waarin het leefklimaat handmatig ook nog goed in te stellen is.

In de C5 is het klimaat gewoon een drama, zo slecht heb ik het in mijn hele automobiele leven nog niet meegemaakt, en dat doet enorm afbreuk aan het verder formidabele karakter van de voiture.

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 15 apr 2009 13:22
door Ryan
Tsja, ook ik heb al maanden last van te koude lucht uit de uitstroomroosters op het bovenlichaam. Temperatuur staat links en rechts meestal op 20.0 'C en airco op auto. Ik heb niet het idee dat de lucht aan de voeten extreem hoog is zoals ik bij sommigen lees. Als ik de airco op handbediening zet met de A/C uit en de lucht op de voorruit dan is het redelijk uit te houden, maar dat lijkt me niet de bedoeling van een volautomatische airco. Ik heb mijn dealer een link doorgestuurd naar dit forum en daarna een afspraak gemaakt. Natuurlijk was ik ook "de eerste met klachten" en rijdt hij zelf met een C5 en heeft geen problemen met de temperatuur. Toen ik de auto ging ophalen waren de monteurs al naar huis en kreeg ik alleen een vage boodschap dat "er een nieuwe temperatuursensor besteld moet worden". Dit is inmiddels 3 weken geleden dus heb ik vandaag zelf maar weer eens gebeld. En wat denk je, de sensor was net binnen gekomen.... Volgende week maandag wordt de sensor vervangen, dus ik ben benieuwd of dit het probleem oplost. Ik weet trouwens niet over welke sensor ze het hebben (buitenvoeler, binnenvoeler, boven/onder... volgens sommigen op dit forum zit er geen sensor binnen maar wordt de temperatuur berekend ??); ik zal dat maandag proberen uit te zoeken en jullie daarover informeren.

Ik rijdt trouwens een C5 Tourer III Business Ligne 2.0 benzine (dus met RT4 nav)

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 15 apr 2009 14:11
door leonium
Ryan schreef:Tsja, ook ik heb al maanden last van te koude lucht uit de uitstroomroosters op het bovenlichaam. Temperatuur staat links en rechts meestal op 20.0 'C en airco op auto. Ik heb niet het idee dat de lucht aan de voeten extreem hoog is zoals ik bij sommigen lees.
Ik heb ook nergens last van, behalve dat ik dit wel herken, soms wel lekker met warmte, maar meestal slecht voor je lijf. Ik zet de temp links en rechts op 20,5 of 21 naar gelang de buitentemperatuur en dat maakt een wereld van verschil. Veel aangenamer!
Dus ik zou het eens proberen op 21, blijkbaar is dat de "neutrale" stand.

Vanochtend met 24C buiten op 20,5 gezet en heerlijke koele auto gereden, ruim 230 prima km!

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 15 apr 2009 15:24
door Citroënnetje
EvilTwin schreef:maar ECO mode *is* dan ook een producteigenschap ;)
Yep, maar wel ééntje die ik niet had aangestreept in de optie lijst...... :smt017

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 15 apr 2009 16:10
door MarsTDI
:smt198 Ik heb een vraagje aan de andere slachtoffers van het probleem:
Tijdens een van m'n laatste ritten, was ik (uiteraard :cry: ) weer druk bezig met de klimaatregeling, tot me iets opviel wat anderen misschien kunnen bevestigen. Toen ik de bestuurderszijde op 22' zette en de bijrijders kant op 19' (auto, gemiddeld een aardige temp.), kwam er juist koude lucht uit de bestuurders openingen (boven én onder).

Ofwel, zou het niet kunnen zijn, dat de temperatuurvoelers van óf boven óf onder kruislings verwisseld zijn bij de montage? Het zou wat verschijneslen kunnen verklaren.

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 16 apr 2009 11:35
door EvilTwin
MarsTDI schreef:Ofwel, zou het niet kunnen zijn, dat de temperatuurvoelers van óf boven óf onder kruislings verwisseld zijn bij de montage? Het zou wat verschijneslen kunnen verklaren.
Lees de beschrijving van pag1 en je ziet dat er in het geheel geen temperatuursensoren in het interieur zitten. De temperaturen worden voor de verschillende zitplaatsen berekend uit de warmtetoevoer.

BTW je hebt geen moonroof of wel?

Wel eens de auto ontwaseming-stand ("zicht") gebruikt als de clima vreemd doet? Of maakt dan de aanjager te veel lawaai?

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 16 apr 2009 18:19
door rkjansen
Ofwel, zou het niet kunnen zijn, dat de temperatuurvoelers van óf boven óf onder kruislings verwisseld zijn bij de montage? Het zou wat verschijneslen kunnen verklaren.
Klinkt aardig, ben ook constant aan het rommelen, maar verklaart nog steeds niet dat de aanjager op de stand 'auto' altijd te hoog staat en nooit na verloop van tijd zakt naar een lagere stand.
Na mijn idee zou dat dan ook moeten gebeuren. Al zou het verwisseld zijn, als je beide kanten op dezelfde graden hebt staan, moet het toch op een gegeven moment goed zijn en dat is het niet.

Ben bang dat onze 'probleem' groep te klein is voor een serieuze oplossing vanuit Frankrijk... :(

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 16 apr 2009 20:13
door Berkrod
MarsTDI schreef::smt198 Ik heb een vraagje aan de andere slachtoffers van het probleem:
Tijdens een van m'n laatste ritten, was ik (uiteraard :cry: ) weer druk bezig met de klimaatregeling, tot me iets opviel wat anderen misschien kunnen bevestigen. Toen ik de bestuurderszijde op 22' zette en de bijrijders kant op 19' (auto, gemiddeld een aardige temp.), kwam er juist koude lucht uit de bestuurders openingen (boven én onder).

Ofwel, zou het niet kunnen zijn, dat de temperatuurvoelers van óf boven óf onder kruislings verwisseld zijn bij de montage? Het zou wat verschijneslen kunnen verklaren.
Ik zal het eens gaan proberen......ik laat het weten!

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 16 apr 2009 21:01
door MarsTDI
@EvilTwin, Ook al wordt de temp voor het interieur berekend, de toestroom zal toch wel gemeten moeten worden. Zodat met de mengstromen een gewenste temp bereikt kan worden. Defrost stand? Dan wordt de lucht boven warm ja, maar wat een herrie... Ik en de andere klagers hebben geen glazen dakje.

@rkjansen, Ik denk dat dat nog steeds wel kan. Er zijn natuurlijk wat externe factoren die temp beïnvloeden: Als je rijdt komt er op natuurlijke wijze frisse lucht naar binnen die bijverwarmd moet worden, in de file is die afwezig. En als bestuurder genereer je ook wat warmte, En last but not least, de buitengewoon warme middenconsole is er ook nog.
veel van die verstoringen zitten aan de bestuurderskant, als de regeling dit verkeerd om oppakt gaat de blower ook harder blazen.

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 18 apr 2009 08:19
door rkjansen
Ten eerste ik heb wel een glazen dak, maar dit lijkt mij verder geen in vloed hebben.

Maar Marstdi, je hebt het alleen over file, ik heb het ook met rijden. Dat merkte ik dus helaam toen ik afgelopen winter op wintersport ging... :(

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 18 apr 2009 22:03
door MarsTDI
@rkjansen: Ik heb het ook tijdens het rijden (maar iets minder heftig, omdat er dan meer buitenlucht het interieur in vloeit). En excusez, je glazen dak over het hoofd gezien, denk inderdaad ook dat dat helemaal niks uitmaakt.
Ondertussen heb ik ontdekt dat zowel bij het koelen van het interieur bij warme buitenlucht als bij verwarmen bij koude buitenlucht je de linker voetenruimte temperatuur kan regelen met de rechter temperatuur regelaar.
Als ik even een gaatje kan vinden in de agenda nog eens met de garage overleggen, wordt natuurlijk even pluizen en bekabeling nameten/nalopen. Er zou in een stekkertje een paar draadjes omgewisseld kunnen zijn. :roll:

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 22 apr 2009 23:02
door leonium
Zoals jullie weten heb ik geen echte klimaatproblemen zoals door jullie beschreven.
Nou heeft een heel aardig forumlid voor mij een uitdraai gemaakt van mijn opties en instellingen via service.citroen.com adhv mijn VIN.

Daar zag ik het volgende in staan:
Klimaat (omgevingstemperatuur) GEMATIGDE LANDEN
Dat is volgens mij de juiste instelling, gezien ik geen echte problemen heb.

Zou het heel toevallig zo kunnen zijn dat die instelling bij de overhitte exemplaren anders zou kunnen zijn?
Het lijkt wel heel simpel, maar soms worden juist de simpelste dingen over het hoofd gezien....door de experts.

Lijkt me ieder geval de moeite waard om even naar te laten kijken