Pagina 13 van 15
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 16 aug 2011 14:07
door JW-C5
Het zat inwendig niet goed in de klauwen.
Die waren vervormd waardoor de kamer niet meer goed rond was. Daardoor klemde de zuiger in de boring.
En ja, zo'n klusje kost een paar stuivers
Ik heb dat maar beschouwd als investering in mijn C5 die ik nog vele jaren denk te kunnen berijden. En dan valt het nog mee......
Groet,
JW
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 16 aug 2011 21:52
door Herman
En oorzaak? kan dat zo maar?
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 16 aug 2011 21:54
door JW-C5
De oorzaak van die vervorming is de eerder opgetreden bloemkoolvorming tussen de klauw en de plaat.....
Groet,
JW
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 17 aug 2011 08:50
door GW-tje
Is daar de cilinder "onrond" van geworden? Dan moeten daar héle grote krachten mee gemoeid zijn geweest. Heb je de cilindriciteit van de boring nagemeten?
Het bloemkool-probleem deed zich bij de Xantia ook voor maar daar heb ik dit probleem nooit gehoord....
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 17 aug 2011 09:37
door Breeze
JW-NHS schreef:De oorzaak van die vervorming is de eerder opgetreden bloemkoolvorming tussen de klauw en de plaat.....
Dus ik neem aan dat een plaatje Nomex 0,3 mm, dat voortaan effectief voorkomt
GW-tje schreef:Is daar de cilinder "onrond" van geworden? Dan moeten daar héle grote krachten mee gemoeid zijn geweest. .....

Wat GW-tje zegt. Ik kan me zo'n mechanisme met bijbehorend krachtenspel heel moeilijk voorstellen.
Maar alleen het resultaat telt, dus gefeliciteerd.
Adri
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 17 aug 2011 10:13
door JW-C5
Inderdaad, met NOMEX er tussen zal dat niet meer gebeuren
Overigens zijn er ook redelijk goede resultaten te bereiken met bakpapier. Als dat zorgvuldig op maat geknipt wordt, en dat is met name ter plaatse van de gaten errug lastig, dan zal dat goed ingevet met keramisch vet zeker ook helpen om de corrosie te voorkomen.
Daarbij is het essentieel dat de oppervlakken aan beide zijden heel glad gemaakt worden, alle bloemkool moet er af, en oneffenheden moeten vlak gemaakt worden.
Met NOMEX is dat minder kritisch, immers kleine oneffenheden kunnen daar niet doorheen drukken. Maar bij bakpapier ontstaat er dan wel kontakt tussen de delen, die oneffenheden drukken er gewoon doorheen.
De klauw zelf is een gegoten alu-legering. Die is tamelijk dunwandig, en daarmee zal dat stuk kunnen vervormen als er vanaf de achterkant ongelijkmatig verdeelde krachten op komen. Die vervormende kracht zal dan in het midden groter zijn dan ter plekke van de bouten.
Ik heb de "excentriciteit" van de boring niet opgemeten, daarvoor had ik de daartoe noodzakelijke zeer nauwkeurige hulpmiddelen niet.
Maar duidelijk is te zien dat de zuiger was gaan klemmen, de aftekeningen zijn er op te zien, daar heb je wel goede ogen voor nodig, maar geen vergrootglas.
Overigens, ook die zuiger is maar licht uitgevoerd, geen staal. Zo te zien is het geanodiseerd alu.
Groet,
JW
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 17 aug 2011 10:27
door GW-tje
En daarmee is die constructie dus nog lichter uitgevoerd als in de Xantia.......
Dan kan ik me er iets bij voorstellen. Nomex ken ik niet......even googlen.
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 17 aug 2011 10:38
door Breeze
JW-NHS schreef:Ik heb de "excentriciteit" van de boring niet opgemeten, daarvoor had ik de daartoe noodzakelijke zeer nauwkeurige hulpmiddelen niet.
Oude klauw(en) en zuiger(s) goed bewaren. In Kinderdijk weten ze daar wel raad mee

.
Adri
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 17 aug 2011 12:02
door JW-C5
De "oude klauwen" heb ik achtergelaten.
Wél één zuiger meegenomen, die zal ik je laten zien als ik binnenkort (?) weer jouw kant uit kom
Groet,
JW
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 17 aug 2011 13:39
door EvilTwin
GW-tje schreef:Nomex ken ik niet......even googlen.
Nomex is een brandwerend aramide-weefsel. Bekend van bijvoorbeeld Race overalls. Maar aramidevezels zijn zo sterk dat het ook een favoriet materiaal is voor kogelwerende vesten. Het nadeel is wel dat ze niet zo goed tegen andere belastingen dan pure trekkracht kunnen.
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 17 aug 2011 13:47
door JW-C5
Het door mij gebruikte NOMEX-40, in 0,3 mm dikte, is het materiaal dat gebruikt wordt als isolatiemateriaal in hoogspanningstransformatoren.
Het is zeer hittebestendig, en enorm sterk.
Als je probeert de 10 mm gaten er in te ponsen met een gatenpons, sla je die plat, hij gaat er niet doorheen.
De manier waarop ik die gaten er in maak is door er eerst een gaatje in te boren, en dan vervolgens dat gat met een dremelsteentje op maat te maken. Daarbij gebruik ik een oude klauwhelft als mal.
Zó had ik dat bij de Xant gedaan, en nu weer voor m'n C5.
Groet,
JW
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 17 aug 2011 14:30
door Breeze
Jij had mij een andere methode geadviseerd en voorgedaan. Met een keukenschaar knippen gaat ook goed, zelfs voor de gaatjes.
Adri
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 17 aug 2011 17:58
door web
Door scheefstand van de klauw, worden de zuigers scheef belast, want blok en schijf zitten nog recht. Dat de zuigers dan in de wand gaan "vreten" is niet raar. Daar gaat-ie echter niet van klemmen. Boring en zuiger slijten ongelijk uit, maar vernauwen respectievelijk verwijden daar niet vanzelf bij, daar is nog iets meer voor nodig: voldoende scheve kracht om de boel niet alleen te doen aanlopen maar ook vervormen.
Maargoed, ovale zuigers komt niet zelden voor op remklauwen (ook klauwen die hun hele leven recht gezeten hebben) dus... kennelijk kan dat.
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 17 aug 2011 18:53
door JW-C5
De klauw heeft vermoedelijk niet echt scheef gestaan, maar de druk van de bloemkool in het midden kon vrijelijk z'n gang gaan, itt tot de plek waar de bouten zaten. Daarmee is dan het gietalu huis vervormd.
Na een links <> rechts omwisseling, waarbij de binnenste klauwhelften dus buiten kwamen te zitten, was het gekraak geen spat verbinderd.
Ergo, de zuigers liepen wat vast, dat was ook te zien aan één remblok dat in nog geen 4000 km al duidelijk verder gesleten was dan de andere 3.
Groet,
JW
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 17 aug 2011 19:04
door JW-C5
Breeze schreef:Jij had mij een andere methode geadviseerd en voorgedaan. Met een keukenschaar knippen gaat ook goed, zelfs voor de gaatjes.
Adri
De buitenrand is goed te knippen met een scherpe en sterke schaar. Zó doe ik dat inderdaad.
Maar de gaatjes heb ik nooit met een schaar gemaakt, en ook nooit geadviseerd het zó te doen. Op dat punt laat het geheugen me niet in de steek, denk ik
De belangrijkste reden dat ik het niet zó zou doen is dat het gat dan niet mooi rond 10 wordt en nooit helemaal goed komt te zitten. Door de Dremel te gebruiken met een klauwhelft als mal en steun daaronder, lukt dat perfect
Groet,
JW