Pagina 116 van 151

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 25 sep 2010 11:38
door Duitser
Roman schreef:zo moet je niet rijden daar houdt het roetfilter niet van..

;)
Af en toe 200 op de Deutsche Autobahn doet ook wonderen, dat had ik er niet bij verteld want dan haal ik de 1:18 niet meer. :smt089

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 25 sep 2010 11:46
door Roman
;) :lol:

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 26 sep 2010 18:03
door WeerC5
Net voor de tweede keer de C5 afgetankt. Na de eerste tankbeurt bleek het verbruik 9,8 l/100 km (1 op 10,2) te zijn. Dat was wel even schrikken in vergelijking met mijn vorige auto (Volvo V70 2,5D) die aan gemiddeld 6,6 liter genoeg had.

Nu bij de tweede tankbeurt is het al beter, 8,2 l/100km (1 op 12,2). De boordcomputer gaf ook 12,2 aan dus die klopt goed bij mij.

Daarna even wat sprintjes gedaan met kickdown. Momentaan verbruik op de BC 1 op 3,7 :oops:

:smt080

Guus

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 26 sep 2010 19:33
door Duck
2.2 met automaat is geen zuinigheidsmonster
maar gaat wel als de brandweer
;)

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 26 sep 2010 20:15
door vhsdown
Met de 2.2 HDI berline 1:12,6 over 80.000 km

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 26 sep 2010 20:43
door Robbert
De nieuwe Volvo XC60 D3 (2 liter, 5 cilinder, 163 pk bij 2900 toeren, 400 nm bij 1400 toeren) Geartronic heeft over de 1e 10.000 km gemiddeld 6,9 liter verbruikt. Vind ik heel netjes voor zo'n vierkante PC-hooft tractor ;)

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 26 sep 2010 21:08
door peterh
Da's inderdaad een keurige waarde. Dat kreeg ik met de Laguna (een 150 dci; minder frontaal oppervlak, minder vermogen, minder koppel) ook niet voor mekaar!

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 26 sep 2010 21:09
door WeerC5
De vorige V70 was handgeschakeld, die daarvoor ook automaat. Het verbruik van die auto was 7,4 l/100km, ik hoop de C5 ook weer daar in de buurt te krijgen.

Guus

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 26 sep 2010 21:37
door peterh
Hangt natuurlijk ook van je rijstijl af... maar als die van mij consistent 7.4l/100km gaat lopen, breng ik 'm weg!

Afgelopen week heb ik 6.2l/100km gereden (de hele week 's ochtends rustig aan op de A2, woensdag-, donderdag- en vrijdagmiddag veel optrekken/stoppen-file).
Volgende week ga ik 'm eens wat meer achter de vodden zitten.

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 26 sep 2010 21:53
door BJG
Roman schreef:zo moet je niet rijden daar houdt het roetfilter niet van..

;)
Het is vrijwel onmogelijk op vlak terrein met normale snelheid (max 120 a 130) de zelfontbrandingstemperatuur van 450graden van het Roetfilter te halen.
Dus als je als een oud wijf rijdt stoot je minder roet uit en is het roetfilter minder snel verzadigd.

Verder leert de ervaring dat het regenereren van het roetfilter zelfs bij 50 km in 4 of zelfs bij 70-80 in vijf al mogelijk is en probleemloos verloopt.

Als je fors rijdt haal je nog steeds niet de zelfontbrandings temp en is regenereren nog steeds nodig. Alleen zal de frequentie van regenereren toenemen omdat je meer roet uitstoot door je rijstijl.

Per definitie kan het dus gunstiger zijn om rustig te rijden.

De ervaring leert dat mensen met een rustige rijstijl soms wel tot 1000 a 1200 km hebben tussen de regeneraties en mensen die agressief rijden soms 300 km. (2.0 HdiF, 16HDiF heeft minder groot filter) Dit is te zien met de lexia (gemiddelde afstand over de laatste 5 regeneraties)

Alleen bij erg snel rijden (160 en sneller) en bergop rijden bereikt het FAP 450 graden waardoor het vanzelf regenereert, dit is natuurlijk wel gunstig voor het roetfilter.

Dus de duitse autobahn is wel weer goed.

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 26 sep 2010 22:15
door WeerC5
peterh schreef:Hangt natuurlijk ook van je rijstijl af... maar als die van mij consistent 7.4l/100km gaat lopen, breng ik 'm weg!

Afgelopen week heb ik 6.2l/100km gereden (de hele week 's ochtends rustig aan op de A2, woensdag-, donderdag- en vrijdagmiddag veel optrekken/stoppen-file).
Volgende week ga ik 'm eens wat meer achter de vodden zitten.
Mijn zus heeft een Ph1 2.0 HDI automaat en zegt dat die van hen ook niet beter presteert dan 1 op 13. Dat is ook 7,7 liter op 100 km. Persoonlijk zie ik me nog niet jouw waarden halen terwijl ik zeker geen "scheurder" ben. De laatste tijd rijd ik wel veel korte stukjes en in de stad.

Guus

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 26 sep 2010 22:30
door gvwijnen
Robbert schreef:De nieuwe Volvo XC60 D3 (2 liter, 5 cilinder, 163 pk bij 2900 toeren, 400 nm bij 1400 toeren) Geartronic heeft over de 1e 10.000 km gemiddeld 6,9 liter verbruikt. Vind ik heel netjes voor zo'n vierkante PC-hooft tractor ;)

Van wanneer rij jij een XC60? :shock:

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 26 sep 2010 23:55
door Bert65
Kan Robbert al weer rijden of is dit zijn persoonlijke ambulance?

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 27 sep 2010 23:47
door peterh
WeerC5 schreef:Mijn zus heeft een Ph1 2.0 HDI automaat en zegt dat die van hen ook niet beter presteert dan 1 op 13. Dat is ook 7,7 liter op 100 km. Persoonlijk zie ik me nog niet jouw waarden halen terwijl ik zeker geen "scheurder" ben. De laatste tijd rijd ik wel veel korte stukjes en in de stad.
Guus
Korte stukjes en in de stad is blue murder. Niet alleen voor je verbruik, maar ook voor je diesel, dan wordt 'ie niet eens warm, en dat vindt het blok niet fijn.
Mijn 2.2 heeft echt 10 km (vanaf mijn huis tot aan de A12) nodig om op bedrijfstemperatuur te komen. Wat dat betreft is het, ten opzichte van de XM, een achteruitgang, die had al bij Odijk (na 6 km) de naald van de koelvloeistof-temperatuur in het midden. Van die 10 km is de eerste 1,5km 60km-binnenweg, en dan 8,5 km 80km-provinciale weg met 2 stoplichten. Als ik veel stads- of korte ritten zou maken, zou ik zelf geen diesel rijden (ik schat in het komende jaar mijn jaarkilometrage op ongeveer 35.000 km).

Nou weet ik niet waar en hoe en hoeveel je zus rijdt, maar mijn schoonzoon heeft ook een Ph1 2.0HDi automaat, en die rijdt (volgens eigen zeggen dan toch) een stuk zuiniger dan 1 op 13.

peter

ps: ik zit de 2.2, zoals beloofd, deze week (vanaf afgelopen vrijdag) wat meer achter de vodden. Dat betekent niet "120 waar je 100 mag", maar wel "als die Passat achter me heel langzaam dichterbij kruipt, even de kickdown erin in plaats van denken van ach ga jij je gang maar ik ga wel even van de cruise control af", en "zo af en toe gewoon even genieten van de koppelkromme en de onversneden autoriteit van een 2.2 HDIf".
Tot nu toe zit ik volgens de BC op 6.6l/100km. De ervaring leert dat ik dan in het echie op 6.8l/100km uitkom.

Kan ik mee leven.

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 28 sep 2010 09:37
door Menno
peterh schreef: de naald van de koelvloeistof-temperatuur in het midden.
Je kan m.i. beter naar de naald van de olietemp kijken .... :)