WeerC5 schreef:Mijn zus heeft een Ph1 2.0 HDI automaat en zegt dat die van hen ook niet beter presteert dan 1 op 13. Dat is ook 7,7 liter op 100 km. Persoonlijk zie ik me nog niet jouw waarden halen terwijl ik zeker geen "scheurder" ben. De laatste tijd rijd ik wel veel korte stukjes en in de stad.
Guus
Korte stukjes en in de stad is blue murder. Niet alleen voor je verbruik, maar ook voor je diesel, dan wordt 'ie niet eens warm, en dat vindt het blok niet fijn.
Mijn 2.2 heeft echt 10 km (vanaf mijn huis tot aan de A12) nodig om op bedrijfstemperatuur te komen. Wat dat betreft is het, ten opzichte van de XM, een achteruitgang, die had al bij Odijk (na 6 km) de naald van de koelvloeistof-temperatuur in het midden. Van die 10 km is de eerste 1,5km 60km-binnenweg, en dan 8,5 km 80km-provinciale weg met 2 stoplichten. Als ik veel stads- of korte ritten zou maken, zou ik zelf geen diesel rijden (ik schat in het komende jaar mijn jaarkilometrage op ongeveer 35.000 km).
Nou weet ik niet waar en hoe en hoeveel je zus rijdt, maar mijn schoonzoon heeft ook een Ph1 2.0HDi automaat, en die rijdt (volgens eigen zeggen dan toch) een stuk zuiniger dan 1 op 13.
peter
ps: ik zit de 2.2, zoals beloofd, deze week (vanaf afgelopen vrijdag) wat meer achter de vodden. Dat betekent niet "120 waar je 100 mag", maar wel "als die Passat achter me heel langzaam dichterbij kruipt, even de kickdown erin in plaats van denken van ach ga jij je gang maar ik ga wel even van de cruise control af", en "zo af en toe gewoon even genieten van de koppelkromme en de onversneden autoriteit van een 2.2 HDIf".
Tot nu toe zit ik volgens de BC op 6.6l/100km. De ervaring leert dat ik dan in het echie op 6.8l/100km uitkom.
Kan ik mee leven.