Pagina 114 van 123
Re: Nieuw op dit forum, lees dit draadje ( stel je even voor
Geplaatst: 30 okt 2017 09:03
door Menno
Welkom Joost !
Re: Nieuw op dit forum, lees dit draadje ( stel je even voor
Geplaatst: 21 mar 2018 00:42
door Michelidds
Besten, ik ben - zoals jullie snappen uit mijn naam - vooral ID/DS liefhebber.
Heb - enigszins onverwacht - gisteren een donkerblauwe C5 Break 2.0i 16v phase 2 uit september 2006 gekocht. Als opvolger van mijn CX 25 Limousine Turbo2 uit 1988 met 485.000 km, die door verregaande roest niet meer door de APK kwam.
Een C5 was geen heel bewuste keuze, maar ik zocht een betrouwbare, goedkope en comfortabele auto met airco, cruisecontrol, trekhaak. Ik ken de vorige eigenaar en weet dat die de auto goed onderhouden heeft. De ruim 300.000 km op de teller schrikken me daarom niet af.
Ik rij al sinds 1977 Citroën. Namelijk 3 * 2CV, 2 * AK400, 2 * BX, 5 * ID/DS & 2 * CX.
Plus enkele vreemden als 2 * Fiat Panda & 1 * Fiat 500.
Nu DS19M 1964, DS Break20 1975, AK400 1977, C5 Break 2.0 2006 & Fiat 500 TA 2011.
Mijn volgende auto wordt - hopelijk in 2019 - een Tesla Model 3.
Ik woon in de Achterhoek (Steenderen) en ben zelfstandig adviseur wonen en energie.
Reis daarvoor veelvuldig door het land. Heb de laatste 20 jaar met veel genoegen en comfort in CX'en op LPG en Diesel gereden. Beiden uit 1988, dus serie 2, die ik mooier vind. Ondertussen zijn CX'en minimaal 30 jaar oud, gedateerd en ongeschikt om dagelijks te rijden. Bovendien vind ik dat diesel echt niet meer kan, dus nu weer een benzine auto. Als je dan comfort zoekt voor een lage prijs, kom je nu al gauw uit bij een 10+ jaar oude C5. Heb eigenlijk de ruimte van de Break niet nodig, maar het is wel handig en ik vind een phase 2 Break veel mooier dan de C5 Berline, of de phase 3 Tourer. Voor mij combineert een phase 2 Break markant ( ) design aan de achterkant met een opvallende lijn en een verbeterde voorkant. Deze luxe auto bevalt me tot nu toe prima. Komt dat omdat ik bijna 60 ben?
Als overtuigd Citrofiel ben ik actief binnen de ID/DS club en heb ik nog wat andere sporen in de Citroën wereld.
Deze C5 is bedoeld als overgang naar de door mij gereserveerde vol-elektrische Tesla Model 3. Ik ben ervan overtuigd dat fossiele dagelijkse auto's rond 2030 van de weg verdwenen zijn. Hopelijk blijft er wel ruimte en mogelijkheden voor klassieke auto's (> 40 jaar), als mobiel cultureel erfgoed. Voor mij zal dat alleen de DS Break20 zijn.
Re: Nieuw op dit forum, lees dit draadje ( stel je even voor
Geplaatst: 21 mar 2018 07:24
door Menno
Welkom hier op de site !
Mooi rijtje Citroën ‘s
Re: Nieuw op dit forum, lees dit draadje ( stel je even voor
Geplaatst: 21 mar 2018 10:57
door Nosmo King
Welkom, en een heel mooi rijtje Citroënen, om jaloers op te zijn.
Vraagje. De benamingen ID of DS heb ik eigenlijk nooit begrepen. Wat voor verschil zat daar eigenlijk in? Dacht dat het eigenlijk altijd DS was maar de benaming ID hoor je dus ook. Hebben die als model naast elkaar bestaan of was de ID er eerst en is de DS de opvolger?
Edit: Even zelf op Google gekeken.
https://citroenclassics.wordpress.com/2 ... itroen-id/
Re: Nieuw op dit forum, lees dit draadje ( stel je even voor
Geplaatst: 21 mar 2018 11:34
door jantje1948
Aanvulling: een ID heeft een gewoon rempedaal; een DS een "paddestoel".
Re: Nieuw op dit forum, lees dit draadje ( stel je even voor
Geplaatst: 21 mar 2018 11:48
door JW-C5
Ook sommige ID's hebben zo'n paddestoel.
Mijn eerste "DS" was een ID19 Break uit 1966, die had zo'n paddestoel.
Met dat systeem wordt de remkracht tussen voor en achter anders en beter verdeeld, dat is bij de Break uiteraard van groter belang dan bij de Berline.
Groet,
JW
Re: Nieuw op dit forum, lees dit draadje ( stel je even voor
Geplaatst: 21 mar 2018 12:47
door Michelidds
Nee @Nosmo King, andersom: de DS was er eerst, in 1955. Met hydropneumatisch: vering, hoogteregeling, bekrachtigde remmen, stuurbekrachtiging, bediening van schakelen en koppelen, en toerentalregeling.
Vanaf 1957 werd daarnaast de ID geleverd, met alleen hydropneumatische vering en hoogteregeling. En qua interieur en exterieur veel simpeler uitgevoerd. In de loop van de productie zijn DS en ID qua uitvoering en opties naar elkaar toe gegroeid, tot in de jaren 70 de ID verkocht werd onder de naam DSpécial, DSuper en DSuper5 en nauwelijks meer verschilde van de DS, die toen ook nog verkocht werd.
De Break (geleverd vanaf 1959) is een geval apart, want mechanisch een DS en qua uitvoering een ID. Daarom @JW-C5, heeft de Break altijd een rempaddestoel, ondanks de typebenadering ID19F (of ID20F, ID21F, ID23F).
Om compleet te zijn, Cabriolets Usine (1960-1971) zijn zowel geleverd als DS, als ID (ruwweg tot de DS in 1963 ook met een mechanisch bediende versnellingsbak leverbaar werd). De carrosserie, kap en interieur van de Cabriolets Usine werden door Henri Chapron in opdracht van Citroën afgebouwd op speciale chassis, met zowel componenten van de DS Berline als Break.
Onder de rempaddestoel zit inderdaad een remkrachtverdeler voor-achter. Overigens hangt bij de ID de achterwiel-remkracht ook af van de belasting van de achterwielen, om blokkeren daarvan te voorkomen.
NB: Ik beheer het ID/DS archief en ben Chapron & cabriolet-coördinator van de Citroën ID/DS club Nederland.
Re: Nieuw op dit forum, lees dit draadje ( stel je even voor
Geplaatst: 21 mar 2018 16:42
door JW-C5
....en daarvan ben ik ook al heeeeel lang lid, zie m'n nummer 352
Dat heb ik gehandhaafd, ook al heb ik geen DS meer.
M'n laatste, een Pallas DS23 Inj. BW heb ik destijds aan een andere liefhebber verkocht, dat was toen ik een auto van de zaak ging rijden. Een Citroën, uiteraard
Groet,
JW
Re: Nieuw op dit forum, lees dit draadje ( stel je even voor
Geplaatst: 21 mar 2018 17:34
door Nosmo King
Bedankt, nu is het mij helemaal duidelijk.
Helaas nooit zelf een ID/DS bestuurd. Wel in opgegroeid van 2 jaar tot een jaar of 16. Daarna had Pa CX-en. Daar heb ik nog wel zelf in gereden.
Nieuw op dit forum, lees dit draadje ( stel je even voor )
Geplaatst: 20 jul 2018 14:28
door Preciso
Even voorstellen, mijn naam is Johan en ben sinds een paar dagen in het bezit van een Citroen C5 2.2 HDI Exclusive automaat break van december 2001 en met 223000 km op de teller. .
Ik ben woonachtig in Spanje en heb dus voor het eerst een citroen in mijn bezit op spaans kenteken.
Daar de auto toch wel een paar euvels heeft die niet terug te vinden zijn in de handleiding, ben ik dus na wat zoeken op deze site terecht gekomen. ik hoop dat iemand mij kan helpen om mijn vragen in de juiste post te plaatsen en hopen dat er oplossingen uit de bus komen, nou ja, hopen, ik heb al gelezen dat er een paar techneuten tussen zitten.

Re: Nieuw op dit forum, lees dit draadje ( stel je even voor
Geplaatst: 20 jul 2018 15:27
door Menno
Welkom op de site!

Re: Nieuw op dit forum, lees dit draadje ( stel je even voor
Geplaatst: 20 jul 2018 16:04
door willy4

Welkom
Re: Nieuw op dit forum, lees dit draadje ( stel je even voor
Geplaatst: 13 aug 2018 14:45
door CoertP
Mezelf even voorstellen: mijn naam is Coert en ik heb sinds een paar weken een C5 Break Ph I, 2.0 16V uit 2004. Er zit nog wat werk aan, dus daarom zal ik hier af en toe vragen stellen. Een handige klusser ben ik niet, maar met de juiste hulp kom ik vaak een heel eind.
Hiervoor heb ik o.a. Xsara Picasso 1.8 16v, BX 1.9D (2 x) en GS 1050 Club gereden.
(plus een handvol Volvo's, Opels en een enkele Renault of Ford......)
Re: Nieuw op dit forum, lees dit draadje ( stel je even voor
Geplaatst: 13 aug 2018 14:58
door Menno
Welkom op de site , veel plezier met de C5

Re: Nieuw op dit forum, lees dit draadje ( stel je even voor
Geplaatst: 13 aug 2018 16:00
door willy4
welkom
