Pagina 12 van 16

Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?

Geplaatst: 17 mar 2017 17:16
door akooiman
Om een beetje een en ander aan te vullen/verbeteren/updaten........

Alle 2.2HDi's hebben een intercooler en een inlaatlucht voor verwarming.
Voor alle fase 1 en 2 zijn de intercoolers gelijk
Voor de eerste fase 1 modellen is de inlaatlucht verwarming een metalen buis die diagonaal. achter de radiateur zit
Voor de late fase 1 en eerste fase 2 modellen is deze metalen buis vervangen voor een kunststof uitvoering. Een kunststof bak met een alu bovendeksel. nog steeds diagonaal achter de radiateur.
Daarna is bij deze bak de montage methode veranderd van strips aan de uiteinden naar een beugel aan de onderzijde, en is de locatie verplaatst naar horizontaal onder aan de radiateur.

Bij Hollywoord is dit apparaat lek geraakt en de motor is daardoor KVS gaan aanzuigen via de inlaat en dan via de verbrandingsruimte, bij minimale lekkage zal het verbranden en een beetje rook tot gevolg hebben. Als het ding steeds harder gaat lekken zal niet alles meer verbrand kunnen worden en de uitlaat in verdwijnen.....

Aangezien de auto van Hollywood niet voorzien is van een KVS niveau sensor heeft dit geleid tot het warmlopen van de motor en zelfs tot inhouden en vermogens verlies.

Na het loskoppelen van de inlaatlucht verwarming, bleef er toch steeds een beetje KVS verdwijnen en veel rook, waardoor het vermoeden bestaat dat nu ook de koppakking een lek heeft opgelopen.

Deze "rest" symptomen hebben ons doen besluiten toch de motor te wisselen, en meteen alle keerringen en distributie / waterpomp mee te nemen.

Op een later tijdstip, als de rust hier is weergekeerd(Op de agenda staat nu nog: AL4 klepjes en Adals voor Iceman, De krukaskeerring bakzijde van Bertha II en nieuwe voorschijven, AL4 klepjes van AeronKers en de demontage van de overleden auto van KarelE) ga ik kijken of er inwendige schade is aan de heet gelopen motor. Zodra ik dat weet zal ik dat hier bij zetten, maar het kan dus nog even duren....

Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?

Geplaatst: 17 mar 2017 17:29
door JW-C5
Het is dus duidelijk geen oliekoeler, zoals in dat Ebay verhaal staat :idea:

Overigens, als ik het goed zie lijken de Intercoolers #3 op elkaar, maar ze zijn niet identiek.
Dit is 'ie van de PH1, artikel 0384F3:
Intercooler DW12 PH1.jpg
Terwijl hij er bij de Ph2 zó uitziet, met een ander artikelnummer 0384G9:
WTW DW12.jpg
Groet,
JW

Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?

Geplaatst: 17 mar 2017 17:40
door rene hoekstra
Er staat nog heel wat op het programma André, ik lees je stukken graag en met veel bewondering.

Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?

Geplaatst: 17 mar 2017 18:15
door akooiman
Zover mij bekend is, zijn ze ook allemaal uitwisselbaar, qua aansluitingen, maar niet qua bevestiging.....

En bijna iedereen scheld die dingen uit voor oliekoeler, dus dat er zo nu en dan een misverstand is, snap ik......

Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?

Geplaatst: 17 mar 2017 18:24
door AaronKers
Jammer dat een diesel voor mij qua kilometers niet loont , want die dingen lopen als een tierelier :-)

Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?

Geplaatst: 17 mar 2017 19:14
door AaronKers
akooiman schreef: Op een later tijdstip, als de rust hier is weergekeerd(Op de agenda staat nu nog: AL4 klepjes en Adals voor Iceman, De krukaskeerring bakzijde van Bertha II en nieuwe voorschijven, AL4 klepjes van AeronKers en de demontage van de overleden auto van KarelE) ga ik kijken of er inwendige schade is aan de heet gelopen motor. Zodra ik dat weet zal ik dat hier bij zetten, maar het kan dus nog even duren....

Flinke agenda :smt190 :smt190

Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?

Geplaatst: 18 mar 2017 00:33
door Hollywood
akooiman schreef:Zover mij bekend is, zijn ze ook allemaal uitwisselbaar, qua aansluitingen, maar niet qua bevestiging.....

En bijna iedereen scheld die dingen uit voor oliekoeler, dus dat er zo nu en dan een misverstand is, snap ik......
Wetende dat er mensen zijn die dit ding opzoeken heb ik de naam "oliekoeler", die veel bij webshops gebruikt wordt, aangehaald. Gelukkig heeft JW-C5 het gelijk duidelijk gemaakt door de tekening erbij te plaatsen en WillyB een link geplaatst voor een foto. De beelden zeggen ook dit keer weer meer dan mijn bewoording.

Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?

Geplaatst: 18 mar 2017 01:21
door akooiman
Jammer dat alle foto's en afbeeldingen die ik je via messenger gestuurd heb niet duidelijk waren........

Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?

Geplaatst: 18 mar 2017 13:44
door Hollywood
Voor mij zijn ze duidelijk en gelukkig kan ik ze hier in het groot nog eens bekijken.
De "oliekoeler"/warmtewisselaar 0384H0 (Ordonez) is onderweg vanuit Duitsland via MS Autoteile (msautoteile.de)

Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?

Geplaatst: 18 mar 2017 19:03
door akooiman
Zo, de eerste kilometers zitten er onder :smt190

De motor pakt lekker op, met de raam open hoor je ook mooi het fluiten van de turbo bij optrekken, en met de raam dicht is het lekker stil.
Geen storing op het dashboard, alles lijkt goed met uitzondering van de melding: controleer motorolieniveau :smt017
En dat terwijl ik er toch een kleine 5 liter in gegooid heb....
Maar we wachten het even af. Wanneer mijn 2.2 ooit deze melding geeft omdat hij scheef gestaan heeft, duurt het ook een aantal starts voordat het weg is.

Verder is het me ook gelukt een KVS niveau sensor te plaatsen en ik zou willen dat ik er een mooi verhaal over kan schrijven, maar het simpele feit is dat de bedrading er al lag en de connector in een speciaal daarvoor aanwezig hulsje tegen het binnenscherm aan zat.... :smt203
Kabel aangesloten op de sensor en meteen de melding op het display: Koelvloeistof niveau te laag...
Sensor in het tankje, melding weg......Ik zeg: toppie :smt023

Ik heb weer een klein filmpje voor de liefhebber, hoe rustig de motor loopt en het gebrek aan rook.
https://youtu.be/ESexpLwI668

Deze week komt ook de nieuwe warmte wisselaar en er volgen nog wat test ritjes......dan denk ik dat er weer een karwei plat is.......

Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?

Geplaatst: 18 mar 2017 19:10
door AaronKers
zo super gaaf om zoiets weer draaiende te zien

maar ehh.....

Kan er bij de mijne nou ook zo'n sensor in?

want ik heb ook al een keer gehad dat het tankje volledig leeg was, gelukkig kwam ik hier achter toen ik de vloeistoffen ging checken.

Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?

Geplaatst: 18 mar 2017 19:14
door rene hoekstra
Geweldig, Hollywood zal erg blij met je zijn André, maar wat sleutel je snel zeg.

Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?

Geplaatst: 18 mar 2017 19:20
door akooiman
@Aeron, geen idee, het schijnt altijd wel te maken te zijn, maar je moet er maar zin in hebben.

@Rene, Snel??? :smt017 heeft een week geduurd....

Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?

Geplaatst: 18 mar 2017 19:22
door edwin48
ja klopt andre maar was wel ff tussen bedrijven door gedaan en als je dan gaat kijken wat het echt effectief sleutel werk is geweest is het best rap gegaan Andre. dus eigenlijk best wel snel :smt023 :mrgreen: :smt190

Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?

Geplaatst: 18 mar 2017 19:33
door rene hoekstra
Precies Edwin, ik heb er gewoon super veel bewondering voor wat je allemaal doet tussen de bedrijven door.
Hoe mooi de wagen weer loopt :smt023