Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Geplaatst: 17 mar 2017 17:16
Om een beetje een en ander aan te vullen/verbeteren/updaten........
Alle 2.2HDi's hebben een intercooler en een inlaatlucht voor verwarming.
Voor alle fase 1 en 2 zijn de intercoolers gelijk
Voor de eerste fase 1 modellen is de inlaatlucht verwarming een metalen buis die diagonaal. achter de radiateur zit
Voor de late fase 1 en eerste fase 2 modellen is deze metalen buis vervangen voor een kunststof uitvoering. Een kunststof bak met een alu bovendeksel. nog steeds diagonaal achter de radiateur.
Daarna is bij deze bak de montage methode veranderd van strips aan de uiteinden naar een beugel aan de onderzijde, en is de locatie verplaatst naar horizontaal onder aan de radiateur.
Bij Hollywoord is dit apparaat lek geraakt en de motor is daardoor KVS gaan aanzuigen via de inlaat en dan via de verbrandingsruimte, bij minimale lekkage zal het verbranden en een beetje rook tot gevolg hebben. Als het ding steeds harder gaat lekken zal niet alles meer verbrand kunnen worden en de uitlaat in verdwijnen.....
Aangezien de auto van Hollywood niet voorzien is van een KVS niveau sensor heeft dit geleid tot het warmlopen van de motor en zelfs tot inhouden en vermogens verlies.
Na het loskoppelen van de inlaatlucht verwarming, bleef er toch steeds een beetje KVS verdwijnen en veel rook, waardoor het vermoeden bestaat dat nu ook de koppakking een lek heeft opgelopen.
Deze "rest" symptomen hebben ons doen besluiten toch de motor te wisselen, en meteen alle keerringen en distributie / waterpomp mee te nemen.
Op een later tijdstip, als de rust hier is weergekeerd(Op de agenda staat nu nog: AL4 klepjes en Adals voor Iceman, De krukaskeerring bakzijde van Bertha II en nieuwe voorschijven, AL4 klepjes van AeronKers en de demontage van de overleden auto van KarelE) ga ik kijken of er inwendige schade is aan de heet gelopen motor. Zodra ik dat weet zal ik dat hier bij zetten, maar het kan dus nog even duren....
Alle 2.2HDi's hebben een intercooler en een inlaatlucht voor verwarming.
Voor alle fase 1 en 2 zijn de intercoolers gelijk
Voor de eerste fase 1 modellen is de inlaatlucht verwarming een metalen buis die diagonaal. achter de radiateur zit
Voor de late fase 1 en eerste fase 2 modellen is deze metalen buis vervangen voor een kunststof uitvoering. Een kunststof bak met een alu bovendeksel. nog steeds diagonaal achter de radiateur.
Daarna is bij deze bak de montage methode veranderd van strips aan de uiteinden naar een beugel aan de onderzijde, en is de locatie verplaatst naar horizontaal onder aan de radiateur.
Bij Hollywoord is dit apparaat lek geraakt en de motor is daardoor KVS gaan aanzuigen via de inlaat en dan via de verbrandingsruimte, bij minimale lekkage zal het verbranden en een beetje rook tot gevolg hebben. Als het ding steeds harder gaat lekken zal niet alles meer verbrand kunnen worden en de uitlaat in verdwijnen.....
Aangezien de auto van Hollywood niet voorzien is van een KVS niveau sensor heeft dit geleid tot het warmlopen van de motor en zelfs tot inhouden en vermogens verlies.
Na het loskoppelen van de inlaatlucht verwarming, bleef er toch steeds een beetje KVS verdwijnen en veel rook, waardoor het vermoeden bestaat dat nu ook de koppakking een lek heeft opgelopen.
Deze "rest" symptomen hebben ons doen besluiten toch de motor te wisselen, en meteen alle keerringen en distributie / waterpomp mee te nemen.
Op een later tijdstip, als de rust hier is weergekeerd(Op de agenda staat nu nog: AL4 klepjes en Adals voor Iceman, De krukaskeerring bakzijde van Bertha II en nieuwe voorschijven, AL4 klepjes van AeronKers en de demontage van de overleden auto van KarelE) ga ik kijken of er inwendige schade is aan de heet gelopen motor. Zodra ik dat weet zal ik dat hier bij zetten, maar het kan dus nog even duren....