Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
LOL. daar moet ik chat wel een beetje gelijk in geven.
Adri
Adri
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Bij mij gaan banden er duidelijk eerder onderuit dan wanneer ze op het wettelijk minimum zitten van 1,6 mm.
Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat ik niet instaat ben om, zonodig met een slimme voor <> achter wissel in het zomer seizoen, mijn banden nog op een acceptabele profieldiepte te hebben als het winterseizoen begint.
En in de winter slijten de banden bij mij nauwelijks, heb ik gemerkt.
Mijn Alpin 4's hebben er nu 5 winters onder gezeten, en ze zitten nog heel ruim boven de 4 mm profieldiepte.
Oftewel, ik denk met de CC een goede combinatie te hebben, die me alle voordelen biedt die ik zoek.
Groet,
JW
Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat ik niet instaat ben om, zonodig met een slimme voor <> achter wissel in het zomer seizoen, mijn banden nog op een acceptabele profieldiepte te hebben als het winterseizoen begint.
En in de winter slijten de banden bij mij nauwelijks, heb ik gemerkt.
Mijn Alpin 4's hebben er nu 5 winters onder gezeten, en ze zitten nog heel ruim boven de 4 mm profieldiepte.
Oftewel, ik denk met de CC een goede combinatie te hebben, die me alle voordelen biedt die ik zoek.
Groet,
JW
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Winterbanden zijn net vernieuwd, waren 4,1 mm , dus weg ermee ... die zijn op ! ( 4 winters mee gereden )
Zomerbanden gaan eruit bij +3 mm
1,6 mm vind ik een zotte ondergrens , in regen is dan alle grip verdwenen , dat is bij 3mm al zo zo ...
Zomerbanden gaan eruit bij +3 mm
1,6 mm vind ik een zotte ondergrens , in regen is dan alle grip verdwenen , dat is bij 3mm al zo zo ...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Op hoofdlijnen met je eens.
Ook bij mij gaan de zomerbanden er veel eerder onderuit dan bij die 1,6 mm, ik schreef dat hierboven al.
Bij de CC zou dat iets gunstiger kunnen liggen, omdat er veel meer "profielnegatief" is waardoor het water afgevoerd kan worden.
En ook de rubbersamenstelling zou dan kunnen helpen.
In een Michelin document staat daarover:
Voorts: Klinkt veelbelovend.
Mede daarom ben ik benieuwd naar de vergelijk-tests in tijdschriften als AMS die dat moeten bevestigen, hopelijk
Groet,
JW
Ook bij mij gaan de zomerbanden er veel eerder onderuit dan bij die 1,6 mm, ik schreef dat hierboven al.
Bij de CC zou dat iets gunstiger kunnen liggen, omdat er veel meer "profielnegatief" is waardoor het water afgevoerd kan worden.
En ook de rubbersamenstelling zou dan kunnen helpen.
In een Michelin document staat daarover:
Voorts: Klinkt veelbelovend.
Mede daarom ben ik benieuwd naar de vergelijk-tests in tijdschriften als AMS die dat moeten bevestigen, hopelijk
Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 aug 2013 19:56
Auto: C6 3.0 24V exlusieve
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Versnellingsbak: EAT8
Herman, dan maar via de Hoge Venen misschien ligt daar nog sneeuwHerman schreef:Volgende week veel zon daar! 21/22 graden. Wordt geen regen verwacht.
Austin Cambridge, Simca 1000 Rally1, Peugeot 304 coupé S, 504, 309, Alfa Romeo 2000, Renault Laguna 2, SAAB 9-3 SS, BMW 318 + Z3, Volvo V70 T 2005, Citroën AMI, Dyana,GS,BX,ZX, SAXO VTR, Berlingo, Xantia 1.6+1.8 16V, C4 autom. 2005, C5 PH1 2.0 16V autom. break eigen import demo van Citroën Duitsland, C5 PH2 2.0 16V break, C5 Tourer 2.0 16V 2008, C5 THP 155 sedan autom. 2014, C6 3.0 24V excl. 2012.
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Dat ze in de winter niet zo hard slijten heeft denk wel te maken dat het een kwart van het jaar is.
Ik zie het als een lastig iets en naar mijn mening komt het optimaal gebruiken van dit soort banden lastiger uit dan je misschien denkt en zou dit kwa afschrijven niet onderschatten.
Ik zie het als een lastig iets en naar mijn mening komt het optimaal gebruiken van dit soort banden lastiger uit dan je misschien denkt en zou dit kwa afschrijven niet onderschatten.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ik heb het even nagekeken.
In die 5 jaar heb ik tussen medio november en medio maart 24.000 km met de Alpin 4's gereden.
Er zit nu nog 6-6,5 mm profiel op, nieuw hadden ze 8,1 à 8,2 mm profiel.
Gemiddeld is dat dus minder dan 2 mm slijtage in die 24.000 km
Mijn zomerbanden, eerst Primacy HP nu Primacy 3's slijten duidelijk harder bij die kilometrage.....
Groet,
JW
In die 5 jaar heb ik tussen medio november en medio maart 24.000 km met de Alpin 4's gereden.
Er zit nu nog 6-6,5 mm profiel op, nieuw hadden ze 8,1 à 8,2 mm profiel.
Gemiddeld is dat dus minder dan 2 mm slijtage in die 24.000 km
Mijn zomerbanden, eerst Primacy HP nu Primacy 3's slijten duidelijk harder bij die kilometrage.....
Groet,
JW
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Hier dik 35k en 4 winters met de wb's ....
Waarbij enkel voor 4.1 was , achter mag met 5mm nog één winter mee
Waarbij enkel voor 4.1 was , achter mag met 5mm nog één winter mee
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Jij hebt dus gemiddeld zo'n 10 kkm/mm slijtage verreden, bij mij is dat iets meer dan 12 kkm/mm.
Dan rij ik wellicht iets "zuiniger" dan jullie met de 508
Maar ook bij jou zijn die iets meer dan 40 kkm die je met een setje Alpin4's haalt netjes.
Ik haal er de 50 kkm mee, uitgaande van die "minimale 4 mm"
Groet,
JW
Dan rij ik wellicht iets "zuiniger" dan jullie met de 508
Maar ook bij jou zijn die iets meer dan 40 kkm die je met een setje Alpin4's haalt netjes.
Ik haal er de 50 kkm mee, uitgaande van die "minimale 4 mm"
Groet,
JW
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
De profieldiepte kent natuurlijk veel meer nuances dan alleenmaar 2, 3 of 4mm. Zo is het dat in Zuid-Afrika BMW een afstandsverklaring hebben liggen voor mensen die hele brede velgen onder hun X5en willen. Bij die brede banden heb jij gewoon niet genoeg aan 8mm profiel. De 407 van vrouwlief lagen er Pirelli P7's onder. Deze banden vonden al bij 4mm profiel het nodig om te aquaplaneren. Het hangt dus ook af van de massa van de voertuig en de gevoerde bandenmaat. Afgelopen winter was ik naar Oostenrijk met een set winterbanden met 3mm profiel achter en 4mm voor. Met regen gaf de banden geen millimeter krimp en ik was in Montafon op een weg waar de sneeuw van de afgelopen week dik aangereden was met een prima gangetje naar boven gereden zonder enige tekens van gebrek aan grip.
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Je kunt de ene en de andere band ook niet vergelijken wat slijtage betreft.
Ik hoor wel meer ervaringen dat de primacy 3 niet echt een slijtvaste band is.
Maar even een beslissingsmoment.
Voor de winter ingaan met 4 mm is not done begrijp ik.
Dus een nieuwe set erop en dag 4 mm wat je in de zomer nog had kunnen rijden. Bij 2 sets had je de zomerbandjes nog wel weer kunnen omzetten.en nagelang de kilometers die je maakt wellicht nog meerdere.
Bij all season banden voer je ze af. Wat ook de nieuwe band met zich meeneemt.
Dit laatste is meen ik wel aangegeven als nadeel en zal niet ineens veranderen van standpunt toch.
Ik hoor wel meer ervaringen dat de primacy 3 niet echt een slijtvaste band is.
Maar even een beslissingsmoment.
Voor de winter ingaan met 4 mm is not done begrijp ik.
Dus een nieuwe set erop en dag 4 mm wat je in de zomer nog had kunnen rijden. Bij 2 sets had je de zomerbandjes nog wel weer kunnen omzetten.en nagelang de kilometers die je maakt wellicht nog meerdere.
Bij all season banden voer je ze af. Wat ook de nieuwe band met zich meeneemt.
Dit laatste is meen ik wel aangegeven als nadeel en zal niet ineens veranderen van standpunt toch.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
LOL. Ik dacht de ideale band is gevonden, dus het zal hier wel stil worden.
En ja, die van dat paard ken ik ook.
En ja, die van dat paard ken ik ook.
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
@ Chathanky,
Eerder schreef ik dat je, door wat slimme wissels voor <> achter, er voor kunt zorgen dat je de banden niet allemaal even ver opgesleten hebt.
Als je dan vóór de winter CC banden hebt met 4 resp 3 mm, dan gaan bij mij die met 4 mm naar voren en de 3 mm banden naar achteren. Precies zoals NTwoO dat gedaan heeft.
Na de winter is daar dan bij mij voor 0,5 mm vanaf, achter zijn ze praktisch niet gesleten.
Dat setje kan dan in de zomer verder opgereden worden en op tijd voor de winter vervangen worden door een nieuwe set, of op z'n minst twee nieuwe banden.
Heb je vóór de winter banden met 3mm en iets meer dan 2 mm, dan kunnen die 3 mm banden naar achteren en vervang je die andere door nieuwe. En op enig moment moeten die nog 3 mm hadden dan vervangen worden.
Voor mij geldt daarbij dat banden die iets van 2½ mm profiel hebben vervangen worden.
Ik denk dus dat je een setje CC's, mits slim gebruikt, praktisch op kunt rijden.
Mbt de slijtage van de Primacy's: uit mijn administratie blijkt niet dat de Primacy 3's onder mijn C5 harder slijten dan de Primacy HP's die ik voor die tijd had.
Het tegendeel lijkt zelfs het geval te zijn, maar ze zijn nog niet ver genoeg gesleten om daar al een goede uitspraak over te kunnen doen.
Overigens, begrijp ik uit jouw postings dat jij je All Seasons er afhaalt als ze aan de 4 mm zitten?
Groet,
JW
Eerder schreef ik dat je, door wat slimme wissels voor <> achter, er voor kunt zorgen dat je de banden niet allemaal even ver opgesleten hebt.
Als je dan vóór de winter CC banden hebt met 4 resp 3 mm, dan gaan bij mij die met 4 mm naar voren en de 3 mm banden naar achteren. Precies zoals NTwoO dat gedaan heeft.
Na de winter is daar dan bij mij voor 0,5 mm vanaf, achter zijn ze praktisch niet gesleten.
Dat setje kan dan in de zomer verder opgereden worden en op tijd voor de winter vervangen worden door een nieuwe set, of op z'n minst twee nieuwe banden.
Heb je vóór de winter banden met 3mm en iets meer dan 2 mm, dan kunnen die 3 mm banden naar achteren en vervang je die andere door nieuwe. En op enig moment moeten die nog 3 mm hadden dan vervangen worden.
Voor mij geldt daarbij dat banden die iets van 2½ mm profiel hebben vervangen worden.
Ik denk dus dat je een setje CC's, mits slim gebruikt, praktisch op kunt rijden.
Mbt de slijtage van de Primacy's: uit mijn administratie blijkt niet dat de Primacy 3's onder mijn C5 harder slijten dan de Primacy HP's die ik voor die tijd had.
Het tegendeel lijkt zelfs het geval te zijn, maar ze zijn nog niet ver genoeg gesleten om daar al een goede uitspraak over te kunnen doen.
Overigens, begrijp ik uit jouw postings dat jij je All Seasons er afhaalt als ze aan de 4 mm zitten?
Groet,
JW
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Is aan deze stelling iets verandert met de komst van de CC banden?
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Die discussie is hier al heeeeel vaak gevoerd.
Daarover zijn de meningen duidelijk verdeeld
Bij míjn Cit's zijn de beste banden altijd naar de voorkant gegaan.
Als ik een achterwiel aangedreven auto zou hebben zou ik ze wellicht achter leggen.
Maar gelukkig heb ik die niet, ik voel me prettiger en safer in deze voorwielaandrijver
Groet,
JW
Daarover zijn de meningen duidelijk verdeeld
Bij míjn Cit's zijn de beste banden altijd naar de voorkant gegaan.
Als ik een achterwiel aangedreven auto zou hebben zou ik ze wellicht achter leggen.
Maar gelukkig heb ik die niet, ik voel me prettiger en safer in deze voorwielaandrijver
Groet,
JW





