de afgelopen 6 jaar enkele bandensets versleten onder de Berlingo.
Uit de fabriek stond die op
Michelin Primacy HP banden in de maat
215/55-16
Dat was een heel goede band, maar die was na pakweg 40.000km helemaal versleten (en de Berlingo verslijt ze met de 4 tegelijk

)
Toen waren ze aan vervanging toe en de bandenboer had de Michelins wel liggen maar die vond ik te duur voor zijn levensduur.
Toen is er een setje van
Bridgestone onder gekomen. (Vraag me aub niet welk type want dat ben ik vergeten.) Dat waren de slechtste banden waar ik ooit mee gereden had. Op nat wegdek was die Berlingo niet op de weg te houden.
Die heb ik na nog geen 5000km verwisseld voor een setje
GoodYears. Ook geen idee ni meer welk type dat was. Weer was ik er niet over te spreken. Vooral bij nat wegdek was het rommel.
Toen kwamen er enkele testen van zomerbanden uit.
Van de uitslagen die daaruit naar voor kwamen heb ik besloten om een setje te bestellen die IK wilde hebben en niet een setje dat de bandenboer "per toeval nog ergens in een hoekje had liggen"
Die bestelde banden werden de
Hankook S1 Evo in de maat
215/55-16
Die kwamen bij de meeste testen als besten of in de top3 eruit. Daarbij kwam dat het een redelijk voordelige band is, dus dan was de keuze nog sneller gemaakt.
Mijn bevindingen van de Hankooks: Perfecte band, gaat lang mee, is niet te luidruchtig, kost minder dan de Michelins en heeft een erg, heel erg, goede wegligging. Bij de Bridsgestones en de GoodYears schoof zelfs mijn rustig rijdende vrouw met de Berlingo door de bochten. Met de Hankooks heb ik het geprobeert, maar ik krijg hem niet meer aan het schuiven.
Mijn winterbanden heb ik op juist dezelfde manier gekozen.
Dat zijn de
Continental TS850 geworden in
215/55-16
Ook van deze banden heb ik niets te klagen. Weer helemaal perfect.
Onder de C5 komen dezelfde Hankooks en Continentals als die die nu nog onder de Berlingo zitten.
ivm de discutie over verschillende banden tests:
Het verschil in remweg tussen wat op het label staat en wat het in werkelijkheid zou zijn: als de test voor het label gedaan is met bvb een C1, dan is de remweg altijd korter dan een test met de C4 met dezelfde banden.....
ondergrond van de lokaties kan al verschil uitmaken enzo.... Ik zou er niet te wakker van liggen en de band kopen die bij verschillende tests, uit verschillende boekjes/internetartikels, het beste uit de tests komt. Als dat verschillende uitslagen geeft dan neem je de gemiddelde uitslagen van de banden en dan bekom je uiteindelijk de voor jou nog goede bandenmaat.