Pagina 11 van 14
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 16 jan 2014 18:03
door JW-C5
...die blijft dan binnen de marge van de regels die gelden voor een auto van dat bouwjaar....
Groet,
JW
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 21 jan 2014 09:48
door BB-Kinkie
Mijn C5 FAP is professioneel leeg gehaald en de software is aangepast! Dus geen foutmeldingen

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 21 jan 2014 11:09
door JW-C5
....en omdat de aangepaste software bij de EOBD uitlezing de zaak vernaggelt, is er vervolgens geen roetmeting uitgevoerd, naar ik aanneem......
Het wordt tijd dat de APK meting zich aan de nieuwere normen aanpast. Dan zijn dit soort kwalijke praktijken verleden tijd.
Want dat het niet toegestaan is om het roetfilter te verwijderen schrijft die "professionele verwijderaar" ook op hun site.
Groet,
JW
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 21 jan 2014 12:45
door BB-Kinkie
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 21 jan 2014 21:56
door BJG
Wat zou je dan concreet bij de APK willen gebruiken als controlemethode?
Een pre-historische methode als de huidige (gelukkig steeds minder nodige) roetmeting is achterhaald, en geeft mijns inziens geen goed beeld van de werkelijke roetuitstoot van een auto.
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 21 jan 2014 22:05
door JW-C5
Er moeten toch mogelijkheden zijn om de hoeveelheid roet te meten die een diesel zonder FaP uitstoot?
Dat de oude roetmeting daarvoor niet de beste mogelijkheid is geloof ik graag. Maar als het bij de typekeuring mogelijk is dat te meten, en er dan een "plakkaat schoon" op te plakken, moet dat toch later ook mogelijk zijn?
Het wil er bij mij niet in dat dit soort akties ongestraft mogen passeren, en dat er geen technieken beschikbaar zijn die dit soort praktijken kunnen ontmaskeren.
Groet,
JW
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 21 jan 2014 22:18
door BJG
Technisch is het wel mogelijk, dat doet men ook bij typegoedkeuringen inderdaad.
Alleen wat lastig om goedkoop en universeel toe te passen bij apk-erkenninghouders, zo'n rollenbank en zo.
Ik denk dat dit part of the game is.
Technische vooruitgang maakt dat je toetsingsmethoden snel verouderen.
Het eobd systeem is een mooie manier om uitstootgerelateerde storingen bij de apk aan het licht te laten komen.
Natuurlijk zijn er altijd mensen die dit heel handig kunnen omzeilen. Maar het kost best veel geld zo'n operatie, en niet velen zullen er voor kiezen om dit te doen.
Verder is alles relatief, een THP stoot ook roet uit, daarover hoor je (nog) niemand, al zal dat bij euro 6 vermoedelijk ook wel aan banden worden gelegd.
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 21 jan 2014 22:30
door JW-C5
De APK had oorspronkelijk als doelstelling de veiligheid te onderzoeken van de te keuren auto.
In de loop van de tijd is er ook het milieu aspect bij gekomen.
De huidige keuring, die tegen lage kosten uitgevoerd wordt, is nog altijd prima in staat dat eerste doel te vervullen.
Maar dat tweede werkt niet als er slimmerikken zijn die met oneigenlijke middelen de computer weten te foppen die dat zou moeten meten.
Daarvoor zullen dus andere middelen ingezet moeten worden, en dat vraagt een politiek besluit.
Maar dan zal de politiek eerst wel moeten weten dat er dit soort "slimmerikken" bestaan, en dat er bedrijven zijn die deze laakkbare akties uitvoeren. Die zullen dan aangepakt moeten worden.
Groet,
JW
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 21 jan 2014 23:06
door BJG
Jij pleit dus voor een aanpak van bedrijven die dit doen begrijp ik.
Ik denk dat het erg duur en lastig wordt om te controleren wat men daar doet, dan moet je een soort systeem gaan hanteren zoals men in Duitsland doet. Daar kun je TUV gekeurd chiptunen. Komt op je fahrzeugbrief te staan.
Maar ook daar is het niet waterdicht, en erg duur om te handhaven.
Ik denk dat het percentage auto's dat gemanipuleerd is niet bijzonder groot is.
En dat de prioriteit bij de aanpak hiervan niet daarom niet zo hoog ligt.
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 22 jan 2014 00:04
door JW-C5
Er zullen altijd mensen zijn die er in slagen om de zaak te belazeren.
Die mensen weten ook dat ze dat doen, en dat ze risico's lopen als ze daarbij gepakt worden.
Uit de reactie van sommigen in dit draadje maak ik op dat ze het een normale zaak vinden dat dit gebeurt.
Daar heb ik moeite mee, wat heet, en dat wil ik hier publiekelijk gezegd hebben.
Groet,
JW
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 22 jan 2014 23:20
door BJG
Ik begrijp je moeite wel JW.
Maar daarnaast is alles ook relatief:
hoe slecht is iemand die van zijn 2009 C5 het roetfilter manipuleert in verhouding tot iemand die (misschien noodgedwongen) in een SDI of TDI van 1996 rondrijdt
of ten opzichte van iemand die voor de lol de skelter van zijn zoontje voorziet van een motor en hem daar op zaterdagmiddag onnodig brandstof mee laat verspillen
En zo zijn er nog talloze scenario's te bedenken
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 22 jan 2014 23:58
door JW-C5
De C5 heeft z'n type keuring gehaald incl. het FaP roetfilter. Als je dat er uithaalt rij je in een auto die illegaal op de weg is.
Haal je de kat er onderuit, wordt dat wél opgemerkt bij de APK, met het roetfilter is dat nog niet het geval.
Ik pleit er voor dat ook dit onderkend en aangepakt wordt.
Het kan toch niet zo zijn dat we alle inspanningen die we doen om onze overbevolkte wereld een beetje leefbaar te houden, door een stelletje "slimmerikken" laten verzieken?
Een oplosing zou kunnen zijn een poosje te posten bij zo'n bedrijf dat de FaP's leeghaalt en de Software aanpast, en de kentekens te noteren van hun klanten. Vervolgens die auto's te checken en ze uit het verkeer nemen omdat ze niet meer voldoen aan hun typegoedkeuring.
Dan is het snel afgelopoen met dit soort praktijken
Groet,
JW
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 23 jan 2014 11:52
door Menno
Ik snap het punt, maar zolang je gewoon door de APK heen komt is er niets illegaals aan ...
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 23 jan 2014 12:08
door willy4
ik denk dat het niet mag in belgie,hij is niet meer comform zoals bij de aflevering
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 23 jan 2014 12:17
door Herman
http://www.gezond24.nl/tv-uitzending/g2 ... houtkachel" onclick="window.open(this.href);return false;
Steeds meer Nederlanders hebben een houtkachel. Kachelhandels draaien de laatste paar jaar dan ook top omzetten. Maar de uitstoot van fijnstof door een houtkachel is even hoog als een dieselauto zonder roetfilter.
’Rook houtkachels giftiger dan gedacht’
Gemeente Groningen
heeft luchtverontreiniging
door kachels onderschat
De ramp die open haard heet, is erger dan diesels
Particuliere haarden en houtkachels benemen de omgeving geregeld letterlijk de adem. Er zijn wel normen, maar die gelden alleen voor bedrijven....
Verkeersdrempel grootste vervuiler
Auto is niet meer grootste milieuvervuiler.

Tja waar beginnen we ? Ga zo maar door!