Pagina 2 van 3

Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?

Geplaatst: 01 aug 2011 22:34
door Roman
de 1.6 thp zal harder gaan en feller zijn..
maar de 1.6 hdi is ook een hele fijne auto hoor... :smt023

Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?

Geplaatst: 01 aug 2011 22:47
door MichielC5
Dat valt wel mee. De THP is niet veel feller. Wel veel dorstiger......De laatse tank heb ik heel rustig gereden, maar toen nog 9,55L / 100km gehaald. 1 op 10,5!
De HDi pakt sneller op zonder terug schakelen. Trekkracht in Nm is ook gelijk. Topsnelheid van de THP ligt hoger, maar ik ben een rustige rijder dus dat vind ik niet echt belangrijk.

Wat ik wel jammer vind is dat ik mijn smetteloze auto die ik in de afgelopen maand heb vertroeteld nu weg ga doen. Maar ja, het is uiteindelijk maar een auto. En een auto moet een gevoel van vrjheid geven, aan iedereen binnen het gezin. Dus gaan we voor het rijden, niet het bewonderen.

Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?

Geplaatst: 02 aug 2011 08:56
door EvilTwin
Het is al eens eerder voorbij gekomen, maar het is een misvatting dat de THP er alleen is voor de sportieve rijder, dat het voordeel er pas uitkomt bij hogere snelheden en dat je er mee zou moeten doortrekken. Dat kan wel maar hij heeft ook bij lagere snelheden en toerentallen een aanzienlijk vermogensvoordeel tov de 1.6HDi, zelfs tegenover de 2.0HDi140 of de 2.0HDi160. De THP wordt pas verslagen door de 2.2HDi200 en dan gelijk keihard:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 59#p335859" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik begrijp niet hoe jouw THP minder goed kan oppakken dan een 1.6HDi.
1op10 is ook wel heel erg ver weg van het normverbruik van de THP :o (6,7L/100km=1op14)

Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?

Geplaatst: 02 aug 2011 09:40
door MichielC5
Ik zeg ook niet dat de THP voor sportieve rijders is of dat hij onderin niet zou trekken. Zoals ik in mijn review al schreef rijdt hij juist als een diesel: het maximum koppel is al vroeg beschikbaar.

Maar ik heb de HDi als vlotter ervaren bij het inhalen op de snelweg. Zonder terugschakelen pakte de HDi sneller op.
Dat de THP uiteindelijk meer vermogen heeft is zeker waar, maar het verschil is niet zo nadrukkelijk aanwezig bij het rijden.

1 op 14 haal ik bij lange na niet. Als ik heel goed op mijn rechtervoet let, rustig rij en consequent bij circa 2200 toeren opschakel dan haal ik 8,5l /100 km in de stad en 6,3 op de snelweg. Maar dan moet ik echt rustig aan doen.
Zoals ik al aangaf was de laatste tank goed voor 9,55L per 100km. Daar zat weinig snelweg bij, maar dan nog heb ik heel zuinig proberen te rijden. Ik haal dus met pijn en moeite 1 op 11.

Hoe leuk is dat, constant als een ouwe L moeten rijden om een beetje net verbruik te halen?
(los van het feit dat ik nu meer dan 30k km per jaar ga rijden)

In een maand dik 2100 km en ruim 300 euro aan brandstof en opeens is de diesel wel weer aantrekkelijk.
Maar het blijft pijn doen om zo snel al weer afscheid te moeten nemen. Gelukkig krijgen we er zelfde uitvoering en zelfs kleur voor terug, maar het blijft zonde. Nu wordt het een diesel van 1 jaar en 2 maanden oud met 44k km op de klok. Nog steeds geen straf natuurlijk, maar geen nieuwe smetteloze auto.....

Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?

Geplaatst: 02 aug 2011 20:59
door Manitoba
@MichielC5: dat van je verbruik met de THP verbaast me echt enorm. Ik heb de mijne vanaf nieuw een jaar gehad (oorzaak van het korte "dienstverband" is elders hier op het forum te lezen), maar mijn verbruik heeft in dat jaar tussen de 7,2 en de 7,6l/100 km gelegen. En ik kan je verzekeren dat ik er geen "oude l*llen-rijstijl" op nahoud. Kan overigens nog zuiniger: heb nu tijdelijk een Passaai 1.4 TSi en daarmee rijd ik gemiddeld 6,8l/100 km...

Hopelijk gaat de 1.6HDi je beter bevallen. Ik kan straks (bijna) dezelfde vergelijking maken als m'n 508 e-HDi geleverd wordt ;)

Succes & greetz,
Walter

Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?

Geplaatst: 02 aug 2011 21:48
door MichielC5
Mij viel het ook erg tegen....

Maar ja, goede inruilprijs gekregen. Op een paar honderd euro na het bedrag dat ik er voor betaald heb. Maar daar moet ik wel bij vermelden dat ik hem natuurlijk ook wel heel voordelig nieuw heb kunnen aanschaffen.

Als ik de volledige cataloguswaarde had moeten betalen bij aanschaf van de THP dan had ik nu even 6000 euro in 1 maand afgeschreven. Nu is dat dus "slechts" een paar honderd euro.

Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?

Geplaatst: 02 aug 2011 21:51
door Menno
Gut jij verandert sneller van auto dan van ondergoed :lol:

Suc6 met de HDi, hoop dat deze eventjes blijven mag :smt193

Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?

Geplaatst: 02 aug 2011 22:02
door MichielC5
Dat mag ik hopen ja.....(dat van de HDi, niet van het ondergoed :D )

Nog even en dan ga ik alles op de fiets doen!
Of wie zet er een polletje op: met welke auto komt MichielC5 naar de BBQ?

Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?

Geplaatst: 06 aug 2011 20:48
door MichielC5
En hij is binnen, de C5 HDiF. Rijdt weer lekker hoor, zo'n diesel. In het stadsverkeer niet zo pittig als de THP, maar op de snelweg inhalen gaat toch echt lekkerder!

Beetje rumoeriger en je voelt de aanwezigheid van de motor meer dan bij de THP, maar het lijkt toch wel meer op autorijden.

Vanmorgen vroeg vertrokken voor een ritje van 110km. Bijna allemaal snelweg of provinciale weg. Op de heenweg was er nauwelijks verkeer, dus ik kon lekker doortuffen zonder veel afremmen / optrekken. Dat is natuurlijk goed voor het gemiddelde verbruik. Ik heb het even bijgehouden om een goed vergelijk te hebben. Op de heenweg met de THP 6,4l / 100km gereden. Dat viel niet tegen gezien de ervaring tot nu toe, al heb ik echt heeeel rustig gereden.

Maar aangezien het traject vandaag voor 90% snelweg en buitenweg was, had ik overigens wel verwacht dat het minder zou zijn. Buiten de bebouwde kom zou hij 5,1l / 100km moeten rijden volgens de fabrieksopgave.....

Op de terugweg was het gewoon erg druk. Veel remmen, gas geven, inhalen etc. Iedereen wilde óf naar de Gay Pride of kwam gewoon terug van vakantie, maar richting huis (A'dam) leek het wel spitsuur!
Desondanks met de HDiF een gemiddelde van 4,9l /100km gereden :lol:
Had het niet zo druk geweest dan was het nog veel beter gegaan.

Heb nu trouwens van verschillende kanten (zowel Peug als Citroënrijders) gehoord dat ook zij ervaren hebben dat de THP bij lange na de fabrieksopgave voor het verbruik niet haalt. Iemand met een Peug RCZ klaagde steen en been dat zijn Honda veel voordeliger reed, en dat hij bij de pomp toch iedere keer weer schrok van het verbruik.

Jammer van het verbruik, want wat rijd de THP motor lekker! Misschien komt er ooit toch eens een DS3 voor de vrouw, en dat wordt geen diesel. Dan lijkt de THP toch de enige optie om lekker te kunnen rijden.

De hele middag aan het poetsen geweest op de nieuwe C5, dus morgen spierpijn!

Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?

Geplaatst: 17 sep 2011 15:37
door MichielC5
Menno schreef:Gut jij verandert sneller van auto dan van ondergoed :lol:

Suc6 met de HDi, hoop dat deze eventjes blijven mag :smt193
Menno, mijn oude onderbroek is gewassen en kan weer gebruikt worden. Ik heb de HDi inderdaad eventjes gebruikt, maar hij beviel niet. Heb vandaag mijn "oude" phase II break 1.6HDi (met bollen) weer teruggekocht en de phase III weg gedaan.

Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?

Geplaatst: 17 sep 2011 16:14
door Menno
:shock: :shock: :shock:

Wat beviel er niet ? Het gemis aan bollen ? .....

Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?

Geplaatst: 17 sep 2011 17:04
door Duck
zonder bollen is het niks menno moet jij toch weten :smt203

Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?

Geplaatst: 17 sep 2011 17:10
door Ronald
Dat meen je niet ! ? :smt017

gr. Ronald

Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?

Geplaatst: 17 sep 2011 22:53
door Sjever
Zoiets krijg je nu met die polletjes :lol: :lol: :smt023

Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?

Geplaatst: 18 sep 2011 00:19
door MichielC5
Ok, dan nu maar even uitleggen waarom.

Mijn eerste echt nieuwe auto was een C4 in 2008, maar die was eigenlijk bedoeld als auto voor mijn vrouw, naast de lease auto.
Ik wilde dus nog steeds "mijn" eerste nieuwe auto kopen. En eigenlijk wist ik bij het uitkomen van de C5 phase III wel welke het moest worden. Maar die paste niet in het budget.
Totdat ik de C5 THP kon kopen voor een wel heel mooie prijs.

Helaas bleek de motor bijzonder onzuinig en was, gezien het te verwachten kilometrage, een diesel opeens weer aantrekkelijk. Dus na een dikke maand de THP ingeruild op een diesel van een jaar oud.
In eerste instantie blij mee, maar na een tijdje rijden had ik nog steeds niet het gevoel dat ik bij de auto verwacht had te hebben.
De phase III is erg mooi, maar op de één of andere manier miste ik nog steeds mijn oude phase II. Daarbij kwam ook dat ik op langere ritten gewoon echt pijn in mijn rug kreeg in de phIII. Van alles geprobeerd maar niets hielp.
En om heel eerlijk te zijn miste ik het echte Citroën gevoel in de phIII. En dat lag echt niet alleen aan de bollen, want het verschil tussen een C5 phIII met bollen en zonder bollen is echt niet zo groot dat dat alleen het verschil maakt. En de ruimte van de Break miste ik ook.

Er was voor mij gewoon geen klik met de auto. En dan is zo'n nieuwe auto een hoop geld! Bovendien, had ik voor de THP de volledige catalogus prijs betaald, dan had ik in een maand tijd gewoon 6000 euro af kunnen schrijven. Gekkenwerk eigenlijk.
De phase II break is veel meer een gezinsauto dan de ph III (is meer een zakelijke auto) en eerlijk gezegd ga ik van het prijsverschil liever leuke dingen doen met het gezin.

Mijn oude C5 stond nog steeds te koop bij de dealer waar ik de THP gekocht had. Iedere keer dat ik daar nog eens naar terug keek kreeg ik meer heimwee naar MIJN C5. Mijn als vrachtwagen vermomde zweefvliegtuig, gecamoufleerd als auto.......Ruim, comfortabel, en nog een echte Citroën.

Onder het motto "beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald" heb ik de emotionele en financiële schade beperkt en mijn oude C5 dus weer terug gekocht.
Daar moet ik nog wel even wat aan doen: nieuw lederen stuurwiel kopen, de noeste maar zinloze arbeid van het poetsbedrijf ongedaan maken (een glanzend dashboard, brrrrr) en een nieuwe Duitse milieusticker aanschaffen (waarschijnlijk heeft de poetser niet in de gaten gehad waar zo'n sticker voor dient en hem gewoon verwijderd..... :? )

(met dank aan Jos en Gerard van de dealer voor de mooie prijs van mijn oude C5 en het begrip en de medewerking bij het terugkopen van mijn oude C5, en Kees voor het overnemen van mijn ph III).