Ok, dan nu maar even uitleggen waarom.
Mijn eerste echt nieuwe auto was een C4 in 2008, maar die was eigenlijk bedoeld als auto voor mijn vrouw, naast de lease auto.
Ik wilde dus nog steeds "mijn" eerste nieuwe auto kopen. En eigenlijk wist ik bij het uitkomen van de C5 phase III wel welke het moest worden. Maar die paste niet in het budget.
Totdat ik de C5 THP kon kopen voor een wel heel mooie prijs.
Helaas bleek de motor bijzonder onzuinig en was, gezien het te verwachten kilometrage, een diesel opeens weer aantrekkelijk. Dus na een dikke maand de THP ingeruild op een diesel van een jaar oud.
In eerste instantie blij mee, maar na een tijdje rijden had ik nog steeds niet het gevoel dat ik bij de auto verwacht had te hebben.
De phase III is erg mooi, maar op de één of andere manier miste ik nog steeds mijn oude phase II. Daarbij kwam ook dat ik op langere ritten gewoon echt pijn in mijn rug kreeg in de phIII. Van alles geprobeerd maar niets hielp.
En om heel eerlijk te zijn miste ik het echte Citroën gevoel in de phIII. En dat lag echt niet alleen aan de bollen, want het verschil tussen een C5 phIII met bollen en zonder bollen is echt niet zo groot dat dat alleen het verschil maakt. En de ruimte van de Break miste ik ook.
Er was voor mij gewoon geen klik met de auto. En dan is zo'n nieuwe auto een hoop geld! Bovendien, had ik voor de THP de volledige catalogus prijs betaald, dan had ik in een maand tijd gewoon 6000 euro af kunnen schrijven. Gekkenwerk eigenlijk.
De phase II break is veel meer een gezinsauto dan de ph III (is meer een zakelijke auto) en eerlijk gezegd ga ik van het prijsverschil liever leuke dingen doen met het gezin.
Mijn oude C5 stond nog steeds te koop bij de dealer waar ik de THP gekocht had. Iedere keer dat ik daar nog eens naar terug keek kreeg ik meer heimwee naar
MIJN C5. Mijn als vrachtwagen vermomde zweefvliegtuig, gecamoufleerd als auto.......Ruim, comfortabel, en nog een echte Citroën.
Onder het motto "beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald" heb ik de emotionele en financiële schade beperkt en mijn oude C5 dus weer terug gekocht.
Daar moet ik nog wel even wat aan doen: nieuw lederen stuurwiel kopen, de noeste maar zinloze arbeid van het poetsbedrijf ongedaan maken (een glanzend dashboard, brrrrr) en een nieuwe Duitse milieusticker aanschaffen (waarschijnlijk heeft de poetser niet in de gaten gehad waar zo'n sticker voor dient en hem gewoon verwijderd.....

)
(met dank aan Jos en Gerard van de dealer voor de mooie prijs van mijn oude C5 en het begrip en de medewerking bij het terugkopen van mijn oude C5, en Kees voor het overnemen van mijn ph III).