Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.

@bjg:
dank voor je uitleg. Enig idee hoe ernstig die storing in de drukregeling is?
Het afslaan van de motor was volgens de verkoper opgelost met het vervangen van een zekeringetje. Echter, de dag van de verkoop (dus na 15 km huiswaarts) was het weer zover.
@evil twin
De auto is weggehaald met een takelwagen, dus no worries.
Het oplichten als een kerstboom van het dashboard: dit had naar mij werd verteld te maken met een storingsmelding van het remsysteem (ABS).
Volgens de verkoper zou het euvel verholpen zijn met het simpelweg vervangen van een abs-meldingssensor. Volgens hem een kwestie van een paar tientjes, gewoon even bij de Citroen-dealer laten doen.
@allen:
Ik vind het een wereldauto maar heb inmiddels er ook twee nachten slecht van geslapen, in de vrees dat dit wel eens een financiële nachtmerrie kan worden. Er is mij voorgespiegeld dat de storing (kerstboom) opgelost zou zijn met het laten vervangen van een abs-verklikkertje. Ik lees hier in het forum dat het uitvallen van de auto wel eens de drukregeling zou kunnen zijn. Volgens mij is dit voldoende reden om de koop ongedaan te maken want dit heeft niks met een ABS-verklikker te maken.
De auto wordt morgen naar een officiële Citroen-dealer gebracht om uit te lezen. Ik ben van plan om er nu zelf bovenop te zitten en alle inhoudelijke informatie op te vragen. Ik heb volgens mij het recht om exact te weten wat er loos is met deze auto.
dank voor je uitleg. Enig idee hoe ernstig die storing in de drukregeling is?
Het afslaan van de motor was volgens de verkoper opgelost met het vervangen van een zekeringetje. Echter, de dag van de verkoop (dus na 15 km huiswaarts) was het weer zover.
@evil twin
De auto is weggehaald met een takelwagen, dus no worries.
Het oplichten als een kerstboom van het dashboard: dit had naar mij werd verteld te maken met een storingsmelding van het remsysteem (ABS).
Volgens de verkoper zou het euvel verholpen zijn met het simpelweg vervangen van een abs-meldingssensor. Volgens hem een kwestie van een paar tientjes, gewoon even bij de Citroen-dealer laten doen.
@allen:
Ik vind het een wereldauto maar heb inmiddels er ook twee nachten slecht van geslapen, in de vrees dat dit wel eens een financiële nachtmerrie kan worden. Er is mij voorgespiegeld dat de storing (kerstboom) opgelost zou zijn met het laten vervangen van een abs-verklikkertje. Ik lees hier in het forum dat het uitvallen van de auto wel eens de drukregeling zou kunnen zijn. Volgens mij is dit voldoende reden om de koop ongedaan te maken want dit heeft niks met een ABS-verklikker te maken.
De auto wordt morgen naar een officiële Citroen-dealer gebracht om uit te lezen. Ik ben van plan om er nu zelf bovenop te zitten en alle inhoudelijke informatie op te vragen. Ik heb volgens mij het recht om exact te weten wat er loos is met deze auto.
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Contacteer:
Gulf heeft ook nog Superplus98 in het assortiment en is laag zwavel.
Total Excellium is slechts 95 (in NL, Total-Be levert ook Excellium98!) maar is wel Ultra Laag Zwavel. Dat is eigenlijk nog belangrijker dan het octaangetal.
BP zegt helaas niks over het zwavelgehalte (ultimate is wel 98).
Shell Pura bestaat helaas al 6jaar niet meer en Shell geeft geen info meer over zwavelgehalte of octaangetal (van V-power). NB Vóór V-power (2004) leverde Shell nog 98 ULZ, maar dat was toen 5x meer zwavel dan bijvoorbeeld die Gulf Superplus98.
Dus ik zou (totdat BP en Shell gegevens vrijgeven) me beperken tot Gulf 98 en eventueel Total Excellium95, vanuit Breda kun je in België op zoek naar Excellium98.
@Koningbarend, ik begrijp nog steeds niet wat je bedoelt met kerstboom.
Het ABS heeft een simpel verklikkerlampje dat licht eventjes op bij de start (test) en gaat dan uit, idem voor bijvoorbeeld de lampjes voor ESP, airbags etc. Blijft een van deze oranje (!) lampjes aan dan krijg je daarnaast een SERVICE lampje, eveneens oranje. Daarnaast krijg je een melding/waarschuwing via het centrale display. Een dergelijk lampje mag nooit tot een uitval van de motor leiden. Het SERVICE-lampje kan ook oplichten voor iets sufs als ruitensproeiervloeistof of -minder triviaal- bandenspanning, indien sensoren aanwezig.
Ernstigere storingen worden vergezeld van een rood lampje. Oliedruk, acculaadstroom etc. Hierbij krijg je niet alleen SERVICE maar ook STOP, in rood. Nadere uitleg via een melding op het display. Het STOP lampje kan ook oplichten bij een ernstige storing remmen, vering of een lekke band.
Je kunt, mocht je de melding(en) in de haast missen, deze altijd terughalen via het tripknopje op het ruitenwisserstaakje, klik door tot controle en houd het knopje ingedrukt, de meldingen worden dan herhaald.
NB een ernstige motorstoring gaat altijd gepaard met een melding ASR/ESP buiten werking. Met het ASR/ESP zelf is dan niks aan de hand, het moet simpelweg uit omdat het afhankelijk is van een juiste motorregeling.
Total Excellium is slechts 95 (in NL, Total-Be levert ook Excellium98!) maar is wel Ultra Laag Zwavel. Dat is eigenlijk nog belangrijker dan het octaangetal.
BP zegt helaas niks over het zwavelgehalte (ultimate is wel 98).
Shell Pura bestaat helaas al 6jaar niet meer en Shell geeft geen info meer over zwavelgehalte of octaangetal (van V-power). NB Vóór V-power (2004) leverde Shell nog 98 ULZ, maar dat was toen 5x meer zwavel dan bijvoorbeeld die Gulf Superplus98.
Dus ik zou (totdat BP en Shell gegevens vrijgeven) me beperken tot Gulf 98 en eventueel Total Excellium95, vanuit Breda kun je in België op zoek naar Excellium98.
@Koningbarend, ik begrijp nog steeds niet wat je bedoelt met kerstboom.
Het ABS heeft een simpel verklikkerlampje dat licht eventjes op bij de start (test) en gaat dan uit, idem voor bijvoorbeeld de lampjes voor ESP, airbags etc. Blijft een van deze oranje (!) lampjes aan dan krijg je daarnaast een SERVICE lampje, eveneens oranje. Daarnaast krijg je een melding/waarschuwing via het centrale display. Een dergelijk lampje mag nooit tot een uitval van de motor leiden. Het SERVICE-lampje kan ook oplichten voor iets sufs als ruitensproeiervloeistof of -minder triviaal- bandenspanning, indien sensoren aanwezig.
Ernstigere storingen worden vergezeld van een rood lampje. Oliedruk, acculaadstroom etc. Hierbij krijg je niet alleen SERVICE maar ook STOP, in rood. Nadere uitleg via een melding op het display. Het STOP lampje kan ook oplichten bij een ernstige storing remmen, vering of een lekke band.
Je kunt, mocht je de melding(en) in de haast missen, deze altijd terughalen via het tripknopje op het ruitenwisserstaakje, klik door tot controle en houd het knopje ingedrukt, de meldingen worden dan herhaald.
NB een ernstige motorstoring gaat altijd gepaard met een melding ASR/ESP buiten werking. Met het ASR/ESP zelf is dan niks aan de hand, het moet simpelweg uit omdat het afhankelijk is van een juiste motorregeling.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
In de familie

tnx @Evil Twin
mbt: "NB een ernstige motorstoring gaat altijd gepaard met een melding ASR/ESP buiten werking. Met het ASR/ESP zelf is dan niks aan de hand, het moet simpelweg uit omdat het afhankelijk is van een juiste motorregeling".
Ik kreeg inderdaad ook deze melding dat de ASR/ESP buiten werking was. Verder brandden er echt behoorlijk wat lampjes in het dashboard (oa dat slippende autootje, het ABS-lampje). Dat betekent dus waarschijnlijk zoals jij zegt dat er wel eens een ernstige storing kan zijn, en wellicht iets met de brandstofdruk ivm het ingrijpen/afslaan van de motor. Pffff. Enig idee hoe ernstig dit kan zijn, anyone?
mbt: "NB een ernstige motorstoring gaat altijd gepaard met een melding ASR/ESP buiten werking. Met het ASR/ESP zelf is dan niks aan de hand, het moet simpelweg uit omdat het afhankelijk is van een juiste motorregeling".
Ik kreeg inderdaad ook deze melding dat de ASR/ESP buiten werking was. Verder brandden er echt behoorlijk wat lampjes in het dashboard (oa dat slippende autootje, het ABS-lampje). Dat betekent dus waarschijnlijk zoals jij zegt dat er wel eens een ernstige storing kan zijn, en wellicht iets met de brandstofdruk ivm het ingrijpen/afslaan van de motor. Pffff. Enig idee hoe ernstig dit kan zijn, anyone?
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Je hebt nog niet verteld waar je de auto vandaan hebt. Van een particulier, neem ik aan? Anders had je de takelwagen waarschijnlijk direct naar de verkoper terug laten rijden.
Jacco
Als een auto je na 15 km laat staan heb je volgens mij niet zozeer het echt om te weten wat er aan de hand is, maar heb je het recht om de koop te ontbinden...KoningBarend schreef:Ik ben van plan om er nu zelf bovenop te zitten en alle inhoudelijke informatie op te vragen. Ik heb volgens mij het recht om exact te weten wat er loos is met deze auto.
Jacco
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Contacteer:
Door de compu te laten uitlezen kun je er achter komen waarom de motor in storing is gegaan, en zelfs hoe vaak die melding (bijv de gallerijdruk waar BJG het over had) al eerder voorgekomen is. Daarom zei ik dat het me sterk lijkt dat dit van de laatste 15km is, het probleem was al wel aanwezig.
Hier zie je wat mogelijk scenario's:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... sensor+HPi" onclick="window.open(this.href);return false;
Helaas zijn er een hoop beuners die denken met wat injectorreiniger de boel draaiende te kunnen houden. Tel dat op bij slechte olie, slechte brandstof en je snapt dat het allemaal steeds slechter wordt, al levert het soms een tijdelijke verbetering.
Door exact de meldingen te checken kun je al een aantal zaken uitsluiten. Zoals het ABS.
Er zijn twee lampjes met een slippend autootje:
-een cirkeltje met "remschoenen" (ABS)
-een driehoekje (ESP/ASR)
Nogmaals: bij een ernstige motorstoring (motor-ikoontje) moet het ESP/ASR wel uitgaan (driehoekig lampje aan).
Ook de transponder heeft een apart lampje (sleutel in doosje).
De uitleg van alle waarschuwingslichtjes staat in het instructieboekje.
Hier zie je wat mogelijk scenario's:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... sensor+HPi" onclick="window.open(this.href);return false;
Helaas zijn er een hoop beuners die denken met wat injectorreiniger de boel draaiende te kunnen houden. Tel dat op bij slechte olie, slechte brandstof en je snapt dat het allemaal steeds slechter wordt, al levert het soms een tijdelijke verbetering.
Geen kerstboom dus.KoningBarend schreef:Verder brandden er echt behoorlijk wat lampjes in het dashboard (oa dat slippende autootje, het ABS-lampje). Dat betekent dus waarschijnlijk zoals jij zegt dat er wel eens een ernstige storing kan zijn
Door exact de meldingen te checken kun je al een aantal zaken uitsluiten. Zoals het ABS.
Er zijn twee lampjes met een slippend autootje:
-een cirkeltje met "remschoenen" (ABS)
-een driehoekje (ESP/ASR)
Nogmaals: bij een ernstige motorstoring (motor-ikoontje) moet het ESP/ASR wel uitgaan (driehoekig lampje aan).
Ook de transponder heeft een apart lampje (sleutel in doosje).
De uitleg van alle waarschuwingslichtjes staat in het instructieboekje.
In de familie
In de familie

Auto komt van een handelaar, dus een bedrijf dat in- en verkoopt. Beetje van het type 'what you see is what you get' zonder fancy showroom en verkopers-met-stropdas.
Ik laat uiteraard juridisch uitzoeken of de koop ontbonden kan worden als er meer loos is dan simpelweg een kapot relais, zekeringetje of simpel te vervangen onderdeel. De auto is keurig opgehaald door het bedrijf en zij leveren hem morgen af bij de Citroen-dealer. Volgens de wet hebben zij de mogelijkheid om eventuele tekortkomingen te repareren en de auto alsnog goed af te leveren. Ik ga ze morgen sowieso formeel in gebreke stellen.
Ik laat uiteraard juridisch uitzoeken of de koop ontbonden kan worden als er meer loos is dan simpelweg een kapot relais, zekeringetje of simpel te vervangen onderdeel. De auto is keurig opgehaald door het bedrijf en zij leveren hem morgen af bij de Citroen-dealer. Volgens de wet hebben zij de mogelijkheid om eventuele tekortkomingen te repareren en de auto alsnog goed af te leveren. Ik ga ze morgen sowieso formeel in gebreke stellen.
Contacteer:
Ik denk niet dat jij de koop kunt ontbinden, maar als de Citroëndealer een onderdeel/reparatie vindt van >1000eur dan zou je daar met de verkoper nog wel op uit kunnen komen.
Had je geen proefrit gemaakt? of maar een heel kort ritje?
Zonder garantie kopen is een ding, maar zelf onderzoeken of de waar voldoet is dan wel verplicht, bijv. door een lange proefrit of een aankoopkeuring.
Het kan natuurlijk ook een simpel sensortje zijn, of de accu.
Je hebt ook nog niet gezegd of er daadwerklijk een storing van de startblokkering was?

Had je geen proefrit gemaakt? of maar een heel kort ritje?
Zonder garantie kopen is een ding, maar zelf onderzoeken of de waar voldoet is dan wel verplicht, bijv. door een lange proefrit of een aankoopkeuring.
Het kan natuurlijk ook een simpel sensortje zijn, of de accu.
Je hebt ook nog niet gezegd of er daadwerklijk een storing van de startblokkering was?
In de familie
In de familie

@EvilTwin
Ik heb geen idee of het de startblokkering was. De auto wilde gewoon niet meer rijden. Ik ben totaal geen autokenner maar weet wel wat ik hoor en zie. De motor sloeg kort aan en gaf na 1 sec meteen weer de geest. Geen beweging in te krijgen.
Waar ik overigens verschrikkelijk van baal, is dat mijn vertrouwen (weer) eens enorm beschaamd is in de autobranche. Het lijkt haast onmogelijk om gewoon op een normale, eerlijke manier zonder smoesjes of gedoe tegen een normale prijs een tweedehands auto te kopen. Ik zit niet te wachten op glimmende showrooms, stropdassen en koffie maar kom een auto kopen. Wat is er dan zo lastig om gewoon eerlijk te zeggen of een voertuig deugt of gewoon k*t is en daarom goedkoop. Ik lees hier in het forum via-via dankzij jullie dat de hpi een bijzondere auto is en eigelijk vooral iets voor de echte liefhebber. Ik ben bang dat ik daar niet voldoende kenner voor ben. Al bij al erg teleurstellend hoor. Dat moest ik nog wel ff kwijt.
Ik heb geen idee of het de startblokkering was. De auto wilde gewoon niet meer rijden. Ik ben totaal geen autokenner maar weet wel wat ik hoor en zie. De motor sloeg kort aan en gaf na 1 sec meteen weer de geest. Geen beweging in te krijgen.
Waar ik overigens verschrikkelijk van baal, is dat mijn vertrouwen (weer) eens enorm beschaamd is in de autobranche. Het lijkt haast onmogelijk om gewoon op een normale, eerlijke manier zonder smoesjes of gedoe tegen een normale prijs een tweedehands auto te kopen. Ik zit niet te wachten op glimmende showrooms, stropdassen en koffie maar kom een auto kopen. Wat is er dan zo lastig om gewoon eerlijk te zeggen of een voertuig deugt of gewoon k*t is en daarom goedkoop. Ik lees hier in het forum via-via dankzij jullie dat de hpi een bijzondere auto is en eigelijk vooral iets voor de echte liefhebber. Ik ben bang dat ik daar niet voldoende kenner voor ben. Al bij al erg teleurstellend hoor. Dat moest ik nog wel ff kwijt.
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De druk in de gallerij wordt geleverd door een hd benzine-pomp, en geregeld mbv een duty-cycle gestuurd ventiel. Deze onderdelen gaan beide wel eens stuk. Het regelventiel is niet al te duur, echter de pomp kost dacht ik uit mijn hoofd ongeveer 600 euro.
Daarnaast wordt de gallerijdruk gemeten dmv een piëzo druksensor. Die kan ook stuk gaan, echter ook de stekkerverbinding zorgt wel eens voor problemen.
@ET: je hebt gelijk wat betreft Pura, in het verleden behaalde men goede resultaten met deze brandstof in een hpi. Of dat ook voor V-power geldt weet ik niet 100% zeker.
Daarnaast wordt de gallerijdruk gemeten dmv een piëzo druksensor. Die kan ook stuk gaan, echter ook de stekkerverbinding zorgt wel eens voor problemen.
@ET: je hebt gelijk wat betreft Pura, in het verleden behaalde men goede resultaten met deze brandstof in een hpi. Of dat ook voor V-power geldt weet ik niet 100% zeker.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Auto: C5 Sedan 2.0i 16v Exclusive
Opties: Leer
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA4
KPH: Voor + Achter
maar waar heb je de auto nu vandaan koningbarend misschien dat iemand hier de auto wel kent en weet waar of hoe die zijn onderhoud heeft gehad

beter een franse auto onder me kont als een duitse op mijn oprit

gekocht bij DDM in Made, zag op laatste keuringsrapport dat-ie vorig jaar gekeurd is in Hank. Is ook in onderhoud geweest in Tiel maar dat was laatste keer bij 60K. Kan vooralsnog niet ontwaren wat de verdere historie is. Vorige eigenaar had in ieder geval wel een hond, auto moet nodig naar poetsbedrijf wegens lucht 

Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Contacteer:
@koningbarend
Voor onderhoud en service is garage van Soest een betrouwbaar adres.
Ik breng mijn dame daar ook altijd naar toe.
En voor de honden lucht is Ende's carcleaning in breda een prima adres.
Is mijn dame ook een keer geweest nadat de poes in z'n mand had gezeken
Ze zag er uit of ze nieuw was.
Greetz Iceman
Voor onderhoud en service is garage van Soest een betrouwbaar adres.
Ik breng mijn dame daar ook altijd naar toe.
En voor de honden lucht is Ende's carcleaning in breda een prima adres.
Is mijn dame ook een keer geweest nadat de poes in z'n mand had gezeken

Ze zag er uit of ze nieuw was.
Greetz Iceman

Foto's
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
Contacteer:
Zoals ik al zei: de startblokkering heeft een apart oranje waarschuwingslampje en een melding via de BC. Als die het is moet je iets anders verdenken dan wanneer de motor gewoon start maar niet lang loopt. Ook 1sec lopen is lopen.KoningBarend schreef:Ik heb geen idee of het de startblokkering was. De auto wilde gewoon niet meer rijden. Ik ben totaal geen autokenner maar weet wel wat ik hoor en zie. De motor sloeg kort aan en gaf na 1 sec meteen weer de geest. Geen beweging in te krijgen.
Zoals BJG in dat andere draadje aangeeft, is het met onvoldoende druk op de gallerij mogelijk om kort of zelfs stationair te lopen.
Het is nog altijd jouw auto, dus de handelaar in gebreke stellen en hem de kans geven het op te lossen eventueel via de Citroëndealer is op zich de aangewezen weg, maar je moet er bij de Citroëndealer wel op aandringen jou ook exact alle info te geven, die er bij het uitlezen van de computer uitkomt. Helaas blijft het anders gokken.
Klopt, maar toen werd er expliciet bij gezegd dat het ULZ was. Dat deed ook BP voor de Ultimate, die heb ik ook wel eens aanbevolen, juist om die reden. Maar nu geeft noch Shell noch BP enige reden om hun brandstoffen te tanken, simpelweg omdat ze niet meer zeggen wat het zwavelgehalte is. Dus ben ik huiverig dat aan te bevelen.@ET: je hebt gelijk wat betreft Pura, in het verleden behaalde men goede resultaten met deze brandstof in een hpi. Of dat ook voor V-power geldt weet ik niet 100% zeker.
Het kan heel goed dat sinds ca2009 hun ontzwavelingscapaciteit onvoldoende is geworden, omdat de basis crude hoger in zwavel is geworden (bijv minder Brent).
Het basisprobleem is dat de brandstofmaatschappijen er niet in slagen de NL consument te overtuigen een duurdere brandstof te tanken, ook al is dat soms quasi verplicht voor de auto (C5 boekje zegt 98). In Duitland, België en de UK is/was er op veel plekken RON100 te krijgen en Excellium98, Pura was in Duitsland 99.
Ze snappen zelf ook het nut niet, als ik kijk naar de technische info bij bijvoorbeeld BP dan krijg ik tegenstrijdige info. Ze zeggen expliciet dat ze recent hun Ultimate hebben aangepast (tov 2006), niks over zwavel, wel iets over biobrandstof. Maar vreemdgenoeg adverteren ze ermee dat Ultimate de kleppen schoner houdt?! Dat is iets wat op direct ingespoten motoren als de HPi (en de THP, FSI, CGI, etc.) natuurlijk heel handig is ware het niet dat het niet zal werken omdat de brandstof nooit langs de kleppen zal komen!
In de familie
In de familie
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Contacteer:
Wat wel een groot verschil met 2002 is , is dat het zwavel gehalte in benzine wettelijk toegestaan een stuk lager ligt als toen. Ongeveer het nivo wat Pura toen had heeft nu alle benzine (vanaf ca 2005). Feitelijk was de HPI dus 3 jaar te vroeg.
Volgens mij ken je er nu dus gewoon alles ingooien, maar een beetje flink octaan vind een HPI ook wel lekker.
En vervuiling houdt ie niet van, vandaar een designer brandstof nog steeds een goed idee kan zijn (maar een flesje injectorreiniger PREVENTIEF is ook prima. )
Volgens mij ken je er nu dus gewoon alles ingooien, maar een beetje flink octaan vind een HPI ook wel lekker.
En vervuiling houdt ie niet van, vandaar een designer brandstof nog steeds een goed idee kan zijn (maar een flesje injectorreiniger PREVENTIEF is ook prima. )
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik

Contacteer:
Zou moeten, maar steekproefgewijs is al eerder gebleken dat de fabrikanten zich niet houden aan de normen.
http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode ... 2:cs&page=" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik snap ook niet waarom de oliemaatschappijen zo geheimzinnig doen over hun brandstof.
Geef gewoon de relevante info, oa. RON, ULZ en alcohol aandeel.
Als ze zich inderdaad houden aan de normen is er echt geen enkele reden meer om voor designerbrandstoffen te gaan, sinds 1-1-2009 zou alles <10ppm zwavel moeten zijn en dat is wat men vroeger mocht verkopen als zwavelvrij, zwavelarm was <50ppm.
http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode ... 2:cs&page=" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik snap ook niet waarom de oliemaatschappijen zo geheimzinnig doen over hun brandstof.
Geef gewoon de relevante info, oa. RON, ULZ en alcohol aandeel.
Als ze zich inderdaad houden aan de normen is er echt geen enkele reden meer om voor designerbrandstoffen te gaan, sinds 1-1-2009 zou alles <10ppm zwavel moeten zijn en dat is wat men vroeger mocht verkopen als zwavelvrij, zwavelarm was <50ppm.
In de familie
In de familie