Pagina 2 van 3
Re: Trilling in het stuur
Geplaatst: 15 jun 2011 16:46
door exroosje
Ik vind het altijd een crime om mijn auto goed gebalanceerd te krijgen. En sowieso moet ik het 1 keer per jaar doen omdat dan toch de boel weer is gaan trillen (vraag me niet waarom).
Ik doe het altijd bij profile, deze hebben een superbalanceeerapparaat, deze meet eerst of de band tov de velg gedraaid moet worden voor optimale rondheid en meet tegelijkertijd of de slingering van velg en band binnen de norm blijft, pas daarna gaan ze met gewichtjes balanceren.
Als ik dan weer terug kom na een jaar meten ze altijd eerst met de oude gewichtjes er op en vinden dan toch weer 10g onbalans.
Volgens hun wordt bij veel garages het balanceerapparaat niet voldoende geserviced en is daarom vaak niet goed gecalibreerd.
Ook kan ik me voorstellen dat vuil voor afwijkingen van de montage van het wiel kan zorgen. Een goede bandenboer reinigt altijd de pasvlakken en het naafgat.
Citroen maakt het lastiger door een serie velgen te leveren zonder naafgaten. Deze zijn helemaal lastig te balanceren, kunnen het beste aan de auto gebalanceerd. Dit laatste komt echter steeds minder voor
Re: Trilling in het stuur
Geplaatst: 15 jun 2011 17:27
door EvilTwin
Het uit balans raken kan goed verklaard worden door banden die ten opzichte van de velg draaien. Ik heb bij een AX GT meegemaakt dat dit zelfs bij het optrekken al gebeurde, laat staan bij het remmen. Het spul wat ze op de velgrand smeren is hier debet aan.
Re: Trilling in het stuur
Geplaatst: 17 jun 2011 23:26
door basdeglopper
Bij mij op het werk (audi dealer) hebben ze ook een vrij high-tech apparaat. Dus dat zal wel gaan lukken. Ook moet ik nog even naar de constante stroomdraad (voor de caravan) kijken want vorige zomer deed die het niet.
Re: Trilling in het stuur
Geplaatst: 18 jun 2011 10:50
door Maartenr
Ik heb ook een hoop geklooi gehad met trillen van het stuur, diverse malen opnieuw gebalanceerd maar niets hielp echt. Nu heb ik de Michelins op de voorwielen vervangen door Continentals en..... Problem solved! ik was de laatste tijd toch al een beetje klaar met Michelin, vind ook dat ze erg hard slijten, en nu dus helemaal. Als de achterbanden (energy savers) versleten zijn gaat daar ook een ander merk op....
Re: Trilling in het stuur
Geplaatst: 18 jun 2011 19:41
door basdeglopper
'Bandjes' gebalanceerd, achter waren ze zwaar in onbalans en nu is het trillen weg. Alleen nog de constantestroomdraad fixen.
Re: Trilling in het stuur
Geplaatst: 20 jun 2011 08:52
door Maarten
Mooi.
Ik heb inmiddels gemerkt dat de bandenspanning ook heel veel uitmaakt.
Vorige week 1 dag met 0.3 bar minder dan geadviseerd gereden, en het trillen werd echt veel erger.
Nu voor 2.0 bar, achter 2.5, en hiermee lijkt het trillen ongeveer op het minimum. Doet me extra denken dat het aan de banden ligt.
Re: Trilling in het stuur
Geplaatst: 20 jun 2011 10:12
door JW-C5
Vóór 2.0? Dat is toch veel te laag?
Groet,
JW
Re: Trilling in het stuur
Geplaatst: 20 jun 2011 10:28
door Maarten
2.3 is aanbevolen, dus ja, lager.
Ik ga hem deze week terug zetten naar 2.3 om het effect van trillen te voelen. Maar omdat ik probeer erachter te komen wat het effect is kan ik niet zowel voor als achter tegelijk aanpassen.
Re: Trilling in het stuur
Geplaatst: 20 jun 2011 11:20
door basdeglopper
achter heb ik em op 3 bar en voor op 2,5 bar. Het zijn wel 16 inchers weet niet of dat uitmaakt..?
Re: Trilling in het stuur
Geplaatst: 20 jun 2011 17:05
door EvilTwin
Ja er worden andere waarden aanbevolen voor de diverse maten, en break vs berline.
Re: Trilling in het stuur
Geplaatst: 31 jul 2011 21:24
door biebie
Sinds mijn voorval met mijn trekhaak heb ik ook last van trilling in stuur + stuur staat niet meer recht bij rechtdoor rijden. We zijn toen op de autobaan in Nederland door een put gereden thv Eindhoven. Ik dacht dat enkel België last had van achterstallig onderhoud

.
De voorste banden heb ik al laten uitbalanceren. Dit heeft al heeeel veel geholpen. Echter heb ik nog steeds last van een trilling die af en toe terugkomt. Opvallend is dat heel het interieur dan ook meetrilt. In het nemen van een bocht voel je af en toe ook dat het stuur je een ruk geeft, kort achter elkaar.
Ik heb al gelezen dat dit eventueel ook met een schokdemper te maken kan hebben. Ben deze week echter juist naar de technische keuring geweest en alles was in orde.
Wat denken jullie ervan?
Re: Trilling in het stuur
Geplaatst: 31 jul 2011 21:37
door Bert65
Schokdemper zal het niet zijn. Is je wiel/velg toevallig niet krom?
Re: Trilling in het stuur
Geplaatst: 31 jul 2011 21:59
door biebie
Dat weet ik niet. Had de garagist dit niet moeten zien tijdens het balanceren van de voorste wielen? Het zijn lichtmetalen. Zijn die snel krom te krijgen?
Of moet ik ook naar de achterste wielen laten kijken? Ik dacht dat die niet zo snel een auto deden trillen?
Re: Trilling in het stuur
Geplaatst: 31 jul 2011 22:09
door Bert65
Als de achetrbanden in onbalance zijn, kan je dat ook voelen. Wat mij dan bevreemd is dat je dit met het nemen van bochten in je stuur voelt. Volgens mij hoort dat niet als de achterbanden in onbalance zijn.
Re: Trilling in het stuur
Geplaatst: 31 jul 2011 22:38
door biebie
en het trillen vindt voornamelijk plaats op de gewone wegen. Alsof de auto meer schokken door laat komen in interieur en stuur. Dat van in de bochten is inderdaad helemaal raar. Vandaar dat ik het nu verder zoek dan in een onbalans.
Kan het iets zijn thv draagarm, cardan of zo?