Pagina 2 van 2
@JW-NHS
Geplaatst: 17 mei 2011 21:40
door Menno
Ja, ook mijn Xantia V6 had hier 'last' van ....
Luister eens naar een V6 op gas , bv die van Ronald, daarbij is het op 1of andere manier nog beter te horen ...

Re: Nokkenas verstelling
Geplaatst: 17 mei 2011 21:46
door GW-tje
@Ploffie: ja is millimeterwerk. Maar scheelt wel kleppen stellen en voor de lpg-rijders veel onderhoud. Je klepspeling is namelijk altijd "0" en dat is de meest optimale situatie!
Re: Nokkenas verstelling
Geplaatst: 17 mei 2011 21:55
door JW-C5
Op het plaatje hieronder kun je zien hoe dat werkt, in principe.
Als de motor uitgezet wordt, en er staat dan een klep open, zal de rode zuiger langzaamaan naar boven gedrukt worden.
Bij een koude start zal die klep dan gaan tikken, omdat de speling even erg groot is. Er moet dan eerst weer olie komen in de kamer (1), dan zal de speling weer opgeheven worden.
Groet,
JW
Re: Nokkenas verstelling
Geplaatst: 17 mei 2011 23:26
door Ploffie
Ik snap wel hoe zo'n stotertje werkt, alleen vroeg ik me af hoeveel speling hij opvangt.
En als ik jou zo hoor loopt er altijd olie weg en hoor je dientengevolge altijd een ratel, hoort bij het ontwerp zou je dan denken.
Lijkt me niet helemaal in orde.
Toen mij dit bij mijn auto opviel heb ik een ANWB meneer dit geluid eens laten horen.
Zijn mening was dat er een stoter lek zou zijn omdat de olie gevangen zou moeten blijven zodat tijdens de volgende start de stoter direct bij de les zou moeten zijn.
Wat is wijsheid?
Re: Nokkenas verstelling
Geplaatst: 18 mei 2011 00:30
door JW-C5
Als de stoter onbelast is drukt het veertje de speling er uit en blijft 'ie gevuld met olie. Bij het starten hoor je dan ook niks.
Maar een motor heeft nooit alle kleppen helemaal gesloten, er zullen er altijd een paar een stukje open staan.
Dan drukt de klepveer, die veel sterker is dan het veertje in de stoter, de olie langzaam weg en zal de rode zuiger bij díe stoters naar boven gaan.
Start je dan de motor, dan zullen díe stoters speling hebben, en dat hoor je
Groet,
JW
Re: Nokkenas verstelling
Geplaatst: 18 mei 2011 12:06
door EvilTwin
Het gaat om aanzienlijk minder dan een millimeter, het is in feite het verschil in warmte uitzetting tussen de kop/klepzitting en de klepsteel, plus wat speling om te zorgen dat de klep écht sluit.
De aluminium kop zet 23*E-16/C uit (dwz van 20C->120C dus 0,0023%)
en de stalen klepsteel zet 11*E-16/C uit (dwz van 20C->120C dus 0,0011%)
het verschil is op een lengte van 100mm dus
0,23mm-0,11mm=0,12mm.
In de praktijk kan het verschil ook de andere kant uit zijn, omdat de steel een hogere temperatuur (>180C) ziet dan de kop (<100C).
Als je wel eens kleppen gesteld hebt met plaatjes dan weet je dat je de speling meet met flinterdunne voelmaten.
Re: Nokkenas verstelling
Geplaatst: 20 mei 2011 14:05
door Breeze
JW-NHS schreef:Ik zal het ook vragen aan Breeze, die heeft een Xantia Break V6.
Toen we dus eindelijk op een camping in N. Spanje kwamen met draadloos internet las ik JW z'n PB.
In mijn herinnering heb ik bij het starten nooit vreemde geluiden gehoord in mijn ES9J4. Uiteraard heb ik gelijk een luisterend oor gelegd bij het starten van zowel een koude als een warme motor. Er is niets bijzonders te horen geen gereutel, getik of geratel. Hij loopt gelijk zoals hij moet lopen.
Het enige verschil in starten met mijn vorige 1,8i 8V Xantia is, dat die altijd gelijk aansloeg en de V6 er 0,5 à 1 s er over doet om aan te slaan (zonder gereutel).
Adri
Re: Nokkenas verstelling
Geplaatst: 20 mei 2011 14:40
door Menno
Dan moet je m.i. toch echt even beter luisteren
Bij koude motor tikken ze namelijk allemaal, ook al is het misschien kortstondig, dus ernaartoe lopen en de motorkap openen kan al te lang zijn om het 'euvel' te horen
Ik ben nog geen Xantia e/o C5 V6 tegengekomen die dat niet deed ....
Re: Nokkenas verstelling
Geplaatst: 20 mei 2011 22:07
door Jalu
De mijne doet het zelfs wel wat langer als een paar tellen, maar na een keer toeren gemaakt te hebben is het weg. Is volgens mij een vrij normaal verschijnsel met hydraulische klepstoters, ik had ooit een Golf cabrio die exact hetzelfde deed.
Re: Nokkenas verstelling
Geplaatst: 22 mei 2011 17:07
door Breeze
In de herhaling.
Nogmaals nauwkeurig geluisterd bij het starten van een koude motor. Ditmaal door de motorkap te openen, het hoofd er onder te leggen en Mw. Breeze te laten starten.
Als je heel goed luistert, klinkt er iets tikkerigs. Helaas was ik mijn stethoscoop weer vergeten. Op de bestuurdersplaats hoor je dit geluid absoluut niet en bij warme motor is het ook verdwenen.
Maar nu heb ik een slecht “track record” op het gebied van herkennen van bijzondere Citroëneigenschappen. Menno heeft vorig jaar in Waalwijk mijn Xantiavering beoordeeld als zijnde niet op ComfortBol niveau. En inderdaad bleek bij controle door Chyparse, dat Renard er gewone bollen onder had gezet, ondanks mijn verzoek om CB’s. Nu er echte CB’s onder zitten merk ik eigenlijk geen verschil.
Aan de andere kant ben ik zeer vertrouwd met tikkende hydraulische kleppen. De eerste paar honderd meter na de koude start van de Fiat CinqueCento van Mw. Breeze, lijkt het net of er knikkers op de zuigers stuiteren. De garagist zegt: gebrek aan olie in de hydraulische klepstoters. Niets om je zorgen over te maken.
Soms word ik wel eens wakker van een reutelende nokkenasverstelling. Maar dan bedenk ik me dat ik gelukkig een ES9J4 zonder verstelling heb en kan ik weer rustig verder slapen.
Adri
Re: Nokkenas verstelling
Geplaatst: 23 mei 2011 09:43
door Menno
Adri, je moet je ook niet teveel voorstellen van het tikken hoor, dat hoeft echt niet 'hard' te zijn ....
Heel verschillend ....
Bij warme motor moet een V6 m.i. altijd als de spreekwoordelijk naaimachine lopen ....

Re: Nokkenas verstelling
Geplaatst: 31 mei 2011 12:58
door Duizel
Update:
garage heeft alles bekeken en vonden geen fouten.
Zojuist auto gestart en TAK-slecht lopen, TAK-slecht lopen enz.
Het is geen tikkend geluid, dat herken ik wel, dit is een ratelend geluid (lijkt als een stappenmotor welke niet kan verplaatsen oid)
Ik ben er niet gerust op.
Re: Nokkenas verstelling
Geplaatst: 31 mei 2011 17:34
door EvilTwin
is het wellicht een dynamovrijloop of airco-compressorkoppeling?
Re: Nokkenas verstelling
Geplaatst: 31 mei 2011 23:08
door BJG
Klinkt idd als een in- en uitschakelende airco, mogelijk tgv teveel koudemiddel. Dan regelt de motor bij en terug.
De dynamo vrijloop is mechanisch tijdens toerental daling, en maakt geen geluid. Hooguit hoor je de dynamo doordraaien als je fors gas geeft en loslaat. Dat is een soort joelen.