Pagina 2 van 15
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 12 dec 2010 19:52
door EvilTwin
Brake Assist moet je ontuchten met een Lexia (omzeilen ABS beveiliging om max druk op te kunnen wekken)
...maar het gaat nu dus al twee maanden over een Ph.2

Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 12 dec 2010 20:02
door willy4
je moet is de stofkap van de hoofdpomp er is af doen, en zien of er daar olie aanwezig is
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 13 dec 2010 15:09
door JW-C5
Bedankt voor jullie suggesties, ik ga er mee aan de gang.
Ik heb stukken van verhalen naar het bedrijf doorgestuurd waar ik m'n V6 gekocht heb, en ook verwezen naar Procedure D4EAA4P0. Daarin wordt bij 9 Remmen ontluchten ook gesproken over het ontluchten van het secundaire circuit.
Daar is te lezen:
Met het diagnoseapparaat kan het hydraulisch gedeelte van het ESP worden ontlucht . Deze procedure moet worden uitgevoerd als de pedaalslag erg lang is geworden nadat het systeem in werking is geweest (er kan lucht in het remsysteem zijn gekomen vanuit het hydraulisch gedeelte van het regelcircuit). Deze procedure mag alleen uitgevoerd worden na het ontluchten van het primaire circuit (handmatig ontluchten).
En ja, het klopt ET, dit gaat over een C5-2. Maar is het remsysteem niet (praktisch) identiek met dat van een C5-3?
Groet,
JW
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 14 dec 2010 12:54
door EvilTwin
JW-NHS schreef:En ja, het klopt ET, dit gaat over een C5-2. Maar is het remsysteem niet (praktisch) identiek met dat van een C5-3?
Handrem voor of achter vind ik nogal een essentiëel verschil. Ik weet ook niet of Brake Assist op de C5-3 nog steeds mechanisch is. Maar die ontluchtingsprocedure waaraan ik refereeerde is al een aantal keren langsgekomen in Ph.I/Ph.II draadjes.
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 27 dec 2010 21:11
door V-zesserke
Ik denk dat die Brake Assist (AFU) wel elektronisch zal zijn (softwarematig en via de HCU van het ESP). Zelfs op de nieuwe C3 is die elektronisch in het geval deze is uitgerust met ESP, enkel in geval van enkel ABS op de nieuwe C3 is het een mechanisch systeem.
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 12 mar 2011 15:35
door JW-C5
Een vervolg.....
Conform de procedure D4EAA4P0 is het remsysteem nogmaal ontlucht.
Eerst het primaire circuit, en vervolgens het secundaire circuit, terwijl hij aan de Lexia hing.
Dat is een tamelijk langdurige procedure, waarbij de Lexia precies aangeeft wat er moet gebeuren. En tijdens die procedure gaat er ook heel wat remolie doorheen.
Heeft het geholpen? Helaas niet
Integendeel haast, het rempedaal zit nu nóg dieper dan voorheen, ik moet, met lopende motor duidelijk meer dan 5 cm trappen voordat er überhaupt iets gebeurt. En als de motor net gestart is kan ik het rempedaal bijna tot de bodem indrukken, zover zakt 'ie dan weg.
Ik heb vandaag nogmaals de procedure B3FD0JP0,
Controle: Slag van het Rempedaal doorlopen om te checken of het probleem kan zitten in de hoofdremcilinder.
Er is een maximaal verschil toelaatbaar van 10 mm tussen de hoogte van het rempedaal bij heel langzaam en zeer snel indrukken, en daar blijf ik met 5 mm ruim onder. Daarover zegt de procedure dan:
De hoofdremcilinder is in orde
Al met al is het een zeer onplezierige situatie, daar moet ik verder aan laten sleutelen
Groet,
JW
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 12 mar 2011 20:23
door BJG
JW heeft degene die het systeem ontlucht heeft ook met de auto gereden en geconstateerd dat er inderdaad een rare afwijking is in het pedaalgevoel? Of heb je dat zelf gedaan?
En niet lullig bedoeld, maar is er al zeker gesteld dat de zuigers van de voorste remklauwen in de juiste stand staan ivm nokje op de blokken? En dat de achterste veertjes en plaatjes op de juiste manier zijn gemonteerd?
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 12 mar 2011 20:38
door willy4
En dat de achterste veertjes en plaatjes op de juiste manier zijn gemonteerd?
dat begrijp ik niet wat dat daar mee te maken heeft
de stand van de zuiger verandert daar toch niet mee
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 13 mar 2011 00:54
door JW-C5
@ BJG,
1) De blokken zijn 25 kkm geleden rondom vervangen door een Cit Dealer in Gorkum, welbekend bij Harm.
2) De handrem doet het normaal, met een korte slag.
3) Zonder vacuumgekrachtiging is de slag relatief kort, en er wordt dan ook geremd als je hard trapt.
4) Ik hoor wel rondom wat "lichtjes kraken" als ik de rem stevig intrap, stilstaand voor de deur thuis.
Kun je daar nog wat uit afleiden?
En ja, ook het bedrijf waar ik de auto gekocht heb, een Cit-Service bedrijf, vind het gedrag niet zoals zij dat bij andere C5's kennen. Maar vooralsnog weten ze er geen raad mee.
Groet,
JW
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 13 mar 2011 11:27
door JW-C5
Heeft er iemand een doorsnede tekening of een Exploded View van déze remcilinder-met-bekrachtiging?
Ik snap gewoon niet wat er gebeurt, en hoe het kan dat de rem zóver wegzakt als de bekrachtiging werkt.
In mijn perceptie zit er een vrijwel directe koppeling tussen de hoofdremcilinder en het rempedaal, en werkt de bekrachtiging parallel.
Of is het een serieel systeem? Maar ook dan, hoe kan het dan zijn dat de rem in onbekrachtigde situatie maar weinig ingedrukt kan worden, ook als je heeeeeel hard trapt?
Hopelijk heeft iemand er een plaatje van.
Groet,
JW
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 13 mar 2011 11:53
door EvilTwin
np bosch AFU (assistance freinage d'urgence)
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 13 mar 2011 13:22
door BJG
@JW:
Zou je eens de vacuumslang van de bekrachtiger willen losnemen en in de bekrachtiger peilen met een tie-wrap of ander flexibel lang voorwerp, om te kijken of ere ook vloeistof in de bekrachtiger staat?
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 13 mar 2011 13:33
door JW-C5
@ ET,
Bedankt voor het plaatje.
Als ik dat zo zie is het dezelfde als waarvan de werking beschreven is in
http://www.marcovw.nl/Motor/Remsysteem/ ... htiger.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is imho een "parallelsysteem", waarbij er een rechtstreekse koppeling is tussen het rempedaal en de primaire stift van de hoofdremcilinder.
Wil je met me meedenken om te proberen te begrijpen waar het bij mij fout gaat?
@ BJG,
Dat zal ik (laten) doen.
Of het mij lukt zonder een boel te demonteren weet ik niet.
Maar stel dat er inderdaad olie in de bekrachtiging zit, kun je dan verklaren waarom ik het pedaal zóóóóó diep kan intrappen, uitgaande van de gedachte dat het een "parallel systeem" is?
Edit: Kun je daar überhaupt naar binnen komen? Er zit toch een klep tussen die zorgt dat het systeem (enige tijd) op vacuum blijft als de motor niet loopt?
Groet,
JW
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 13 mar 2011 14:15
door willy4
Maar stel dat er inderdaad olie in de bekrachtiging zit, kun je dan verklaren waarom ik het pedaal zóóóóó diep kan intrappen
dan gaat er olie langs dichting weg,zodoende treed er drukverlies op
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 13 mar 2011 14:18
door JW-C5
Langs welke dichting?
Kun je dat "aanwijzen" bij de nummers op ET's plaatje?
Groet,
JW