Pagina 2 van 12

Re: lekkende veercilinder

Geplaatst: 15 feb 2011 14:00
door HBR
Hallo HenkF, Je bent niet de enige met een lekkende veercylnder. Ik heb er achter al een nieuwe opzitten en aan de voorkant ook een, deze schijnt weer een nieuwere versie te wezen. Dat betekend dus dat het een bekend euvel is of was. Te hopen dat deze laatste van een betere kwaliteit is.

Re: lekkende veercilinder

Geplaatst: 15 feb 2011 16:07
door Roman
HBR schreef: Dat betekend dus dat het een bekend euvel is of was. Te hopen dat deze laatste van een betere kwaliteit is.

dat heb ik toch als geschreven...
in de eerste serie zat een produktie fout , mijn dealer heeft het mij eens verteld...

;)

Re: lekkende veercilinder

Geplaatst: 24 feb 2011 19:34
door filip
bij mijn dame zijn ze ook allle 4 vervangen ;) geen lekken meer nu !

Re: lekkende veercilinder

Geplaatst: 24 feb 2011 20:48
door geerts11
Bij mijn auto is een zwetende veercylinder geconstateerd, en advies was om te vervangen.
Is dat nou erg? iedereen zweet toch wel eens ,om nou direct te vervangen.......

Re: lekkende veercilinder

Geplaatst: 24 feb 2011 21:17
door Menno
Het betreft hier PH3 modellen met garantie ;)

Re: lekkende veercilinder

Geplaatst: 05 mar 2011 14:55
door KoenW
Hallo,

Ik heb al een tijdje het gevoel dat de auto zich anders gedraagt in bochten (gevoel van uitbreken)
en bij hogere snelheden (trillingen).

Gisteren de wagen bij m'n zwager op de brug gezet en de manchetten van de achterste veercilinders omhooggeschoven.
We constateerden dat de cilinders drijfnat zijn. De LDS komt overigens maar beperkt langs de manchetten. Je moet dus echt de manchetten omhoog schuiven.

Vanmorgen bij de dealer geweest om dit te melden. Zij hebben de wagen ook op de brug gezet en constateerden hetzelfde.
Het LDS-niveau is vervolgens gecontroleerd en aangevuld met ruim een liter LDS.

Aardig detail is dat er nog een C5-III uit zelfde periode op een brug stond met eveneens lekkende veercilinders.
Tijdens het gesprek met de monteur blijkt het toch wel een veel voorkomend probleem is bij de C5-III evenals de remklauwen met electronische handrem (exclusive). Maar voor dat laatste was gelukkig een alternatief!
Ga ik het probleem met de te hete remschijven achter toch ook nog maar weer eens aankaarten.

Overigens na het bijvullen van de LDS reed de auto weer super!
Dan weet je weer waarom je'm gekocht hebt.

Ik voeg een fotootje (hopelijk is het duidelijk) bij van de natte cilinder.

Re: lekkende veercilinder

Geplaatst: 05 mar 2011 15:08
door filip
En gaan ze uw veercilinders niet vervangen dan???

Re: lekkende veercilinder

Geplaatst: 05 mar 2011 17:42
door EvilTwin
Zodra je iets vreemd merkt in het rijden moet je dus altijd eerst het LDS peil controleren, dan weet je gelijk dat er iets mis is.

Re: lekkende veercilinder

Geplaatst: 05 mar 2011 18:46
door filip
EvilTwin schreef:Zodra je iets vreemd merkt in het rijden moet je dus altijd eerst het LDS peil controleren, dan weet je gelijk dat er iets mis is.
bij de PH III kan je dit toch niet zelf doen, omdat je het systeem drukloos moet maken?

Re: lekkende veercilinder

Geplaatst: 05 mar 2011 22:21
door KoenW
In de garage werd de wagen een paar keer in de hoogste en laagste stand gezet.
Uiteindelijk werd in de laagste stand de dop van het vat gedraaid. je hoort dan de overdruk ontsnappen.
Met een lampje werd het niveau van de LDS gecontroleerd en aangevuld.

Dit kun je lijkt me ook zelf.

Re: lekkende veercilinder

Geplaatst: 05 mar 2011 22:29
door KoenW
filip schreef:En gaan ze uw veercilinders niet vervangen dan???
Maandag moet ik bellen voor een afspraak. Dan wordt de diagnose eerst nog
officieel gesteld en zal een plan van aanpak worden gemaakt. Gelukkig valt het nog in de garantie periode.

Ik kan iedereen aanraden de veercilinders of in ieder geval het LDS-niveau voor het einde van de garantieperiode te checken. Het is tenslotte een zwak punt van de eerste serie C5-III (kijk naar organummer) net zoals de remklauwen achter.
Als je namelijk een reparatie/vervanging van je veercilinders of stuurbekrachtiging zelf moet gaan betalen dan slik je wel even....

Re: lekkende veercilinder

Geplaatst: 05 mar 2011 23:50
door filip
Het systeem moet drukloos gemaakt worden met de lexia!!! alleen dan komt het LDS niveau in de juiste stand!
De druk die je hoort ontsnappen is niet de druk die op het systeem zit !! Maar de werkdruk? Zo hebben ze het mij toch verteld!
Dus ik vermoed dat er nu bij u geen juiste hoeveelheid LDS aanwezig zal zijn !!

Re: lekkende veercilinder

Geplaatst: 06 mar 2011 08:44
door KoenW
Filip,

Daar zeg je wat.

Ik zal het navragen als ik bij de garage ben.

Re: lekkende veercilinder

Geplaatst: 06 mar 2011 10:27
door KoenW
Filip,

Er zit bijna een jaar verschil tussen de productie datum van jouw tourer en die van mij (zie orga-nr.)

Hebben ze een hele partij zwakke veercilinders ingebouwd. Zou Citroen wel eens gedacht hebben aan een terugroepactie?

Heb jij destijds een indicatie gehad van de kosten voor het vervangen van de 4 veercilinders?

Groet Koen

Re: lekkende veercilinder

Geplaatst: 06 mar 2011 10:30
door filip
Ik geloofde het eerst ook niet. Maar dan is de meestergast de procedure voor mij gaan afprinten.En daar stond duidelijk op dat heel het systeem drukloos moest gemaakt worden. En dan komt de olie onderaan het netje te staan .
Vind dit eigenlijk wel een rare regeling, je zou dit toch zelf moeten kunnen controleren? Want als het niveau te laag is kan dit wel grote kosten veroorzaken.