Pagina 2 van 2

Re: Chip tuning

Geplaatst: 07 dec 2010 11:36
door Henk Hulde
Wie problemen heeft met het prestatieniveau van zijn/haar citroen kan ik aanraden dit te melden aan zijn dealer. In het verleden heb ik zeer goede ervaringen gehad met modificatie van de 1.8 16v door de dealer. Deze auto (xantia) had af fabriek nogal een 'gat' tussen de eerste en tweede versnelling. Na een proefrit erkende de dealer het probleem en heeft deze contact gezocht met citroen NL. Door modificatie van de motorsturing (volgens de dealer op afstand vanuit Parijs geregeld) was het gat bijna geheel weg. Bijkomend voordeel: de auto reed daarna haast zo snel als als een 2.0 16v.

Groet, Henk.

Re: Chip tuning

Geplaatst: 07 dec 2010 21:31
door Ronald
Blijft een leuk onderwerp, het zal misschien nog wel een serieus staartje krijgen.
Het belangrijkste basisprincipe geldt voor zowel diesel- als bezinemotoren:
Begin met de motor als een lucht- en niet als brandstofgedreven machien te zien.
De theoretisch optimale verhouding (voor zowel diesel als benzine) is 1:14.7, Oftwel voor elke 147 mol lucht moet je 10 mol brandstof toevoegen om tot optimale verbranding te komen.
Zonder te praten over drukvulling (turbo of supercharger) en zonder electronica is het als vanouds.
Zorg dat er meer lucht de motor in en ook weer uit kan. Meer lucht betekent meer brandstof om dezelfde verhouding in het mengsel te krijgen en dus een grotere BANG bij ontsteking en dus meer kracht.
Meer lucht happen is dus het begin, er zijn vele mogelijkheden:
1. Een ander luchtfilter dat minder weerstand biedt dan het standaardluchtfilter.
2. Een korter of minder bochtig inlaattraject van luchtfilter tot inlaatspruitstuk zodat er door minder weerstand een betere doorstroming is.
3. De luchtinlaat zover mogelijk bij de warmte van de motor vandaan houden, zodat er maximaal koude lucht wordt gehapt. Immers koude lucht bevat meer mol per cm3 dan warme.
En dan: what comes in must come out, in het uitlaattraject kan er ook een hoop gebeuren op weerstand gebied.
1. De catalysator is een grote weerstand, weg ermee :lol:
2. Maar ook het 4-1 uitlaatspruitstuk kan vaak beter in de zin van minder weerstand.
3. Vergroot dan ook nog eens de diameter van het uitlaattraject en....
4. Plaats een einddemper met veel minder weerstand.

Nu heb je een auto die serieus meer lucht kan verplaatsen en dus ook serieus meer brandstof aan kan. Stel je de winst overigens niet spectaculair voor. 10-15 pk bij een ongeblazen 2 liter motor is heel mooi en je hebt dan serieus moeten investeren in dure hardware.
Bovendien valt het te bezien of je binnen de emissie- en geluidsnormen blijft.
Nog geen woord gezegd over chiptuning of turbo´s.
Morgen ?

gr.Ronald

Re: Chip tuning

Geplaatst: 12 dec 2010 16:32
door dodger
Henk Hulde schreef:Wie problemen heeft met het prestatieniveau van zijn/haar citroen kan ik aanraden dit te melden aan zijn dealer. In het verleden heb ik zeer goede ervaringen gehad met modificatie van de 1.8 16v door de dealer. Deze auto (xantia) had af fabriek nogal een 'gat' tussen de eerste en tweede versnelling. Na een proefrit erkende de dealer het probleem en heeft deze contact gezocht met citroen NL. Door modificatie van de motorsturing (volgens de dealer op afstand vanuit Parijs geregeld) was het gat bijna geheel weg. Bijkomend voordeel: de auto reed daarna haast zo snel als als een 2.0 16v.

Groet, Henk.
Hier vlug even inpikken ...
Heb dit ook voor gehad ... er zat een "gat" ... heb dit gemeld en toen hebben ze in de garage een update gedaan van het motormanagment ...
Alles lijkt ok, maar de wagen presteert nog niet zoals het zou moeten zijn volgens mij (toch niet als ik vergelijk met de acceleratie van een A4 break 2.0 tdi van 138pk en een VW passat zelfde motortype)
Heb dit dan ook gemeld ... moet wel toegeven dat de wagen beter presteerde dan voorheen.
Nu heb ik een afspraak gemaakt bij Heinz http://www.autotuneheinz.be ... daar mn probleem uitgelegd en de wagen op de testbank ... na een tijdje testen werd ik gevraagd of de wagen reeds gechipt was ... bleek dat mn wagen 152pk en maar liefst 364Nm had bij hun op de testbank ....
Dusja ... wat moet ik hiervan dan maken?? De wagen is door de dealer zelf gechipt? Het nieuwe motormanagment heeft de wagen meer vermogen? Hoe komt het dan dat ik tegen de duitse tegenhangers met dezelfde motor/pk's niet meekan?

grtz

Re: Chip tuning

Geplaatst: 12 dec 2010 17:02
door JohnvanHees
Nu ga ik het toch eens vragen!
Wat wordt bedoeld met de afkortingen afaik en imho???
Kan er geen chocola van maken, terwijl ik toch een fanatiek puzzelaar ben.
Vriendelijke groeten
John

Re: Chip tuning

Geplaatst: 12 dec 2010 17:05
door Roman
(A) s (F) ar (a) s (I) (K) now

voor zo ver ik het weet...

(i)n (m)y (h)umble (o)pinion

mijn bescheiden mening... ;)

Re: Chip tuning

Geplaatst: 12 dec 2010 17:10
door JohnvanHees
Thanks!

Re: Chip tuning

Geplaatst: 16 dec 2010 15:31
door Bover
:cit2 Ja ja er wordt veel geschreven over tuning.
Voor mij geldt maar een ding en dat is of ik me goed voel bij een motor aanpassing en de mensen vertrouw die het uitvoeren.
Ik heb al mijn auto's de afgelopen 10 jaar laten aanpassen en nog nooit moeilijkheden mee gehad.
( waren alle volvo D5 diesels automaat )

Ik vraag altijd een tuning die mij helpt op de autobaan soepel te accelereren en vraag de nadruk te leggen op de range 80-130km.
Dat brengt je voldoende koppel om in mijn geval een citroen van 1800kg vooruit te sleuren.

Bij Fasttech Haaksbergen doe ik dat al 10 jaar en ben daar heel tevreden over. No nonsense en met passie voor auto's. Tuning incl rollerbank is mogelijk en je weet wat je hebt.

Voor de duidelijkheid ik heb geen commerciële belangen bij FAsttech. Ben gewoon een enthousiaste klant. Ze leveren maatwerk en geen prefab. Kost wat meer tijd maar dan klopt het ook!

Re: Chip tuning

Geplaatst: 22 jan 2011 21:55
door bgt
Ik rijd ook op gas maar ben zeer tevreden over de trekkracht. Vooral onderin is ie voor een turboloze benzine motor bijzonder krachtig. Heb ook overwogen m te laten chiptunen maar waarom eigenlijk? Hij rijdt en trekt gewoon snel genoeg op. Geen (turbo)gaten tussen de versnellingen....dus mij hoor je niet klagen. En met de 1350kg zware caravan ook geen problemen met een tekort aan trekkracht.

Re: Chip tuning

Geplaatst: 24 jan 2011 12:23
door Roman
kreeg een voorstel om mijn 1.6 hdi extra pk te geven..
dat gebeurd dan via een herprogrammering van het motormanagment...
dat zou een 10 tot 15 pk winst opleveren..
echter als er ooit een MM update komt van citroen dan ben je het kwijt...

:smt017

Re: Chip tuning

Geplaatst: 24 jan 2011 13:06
door gvwijnen
Ik denk dat 125pk voor de 1.6 toch wat veel is.
Ik heb er al verschillende malen mee gereden en op binnenwegen kom je eigl niet te kort (ik toch niet) tenzij je bergop moet inhalen en snel even van 60-100 moet bvb, en of de snelweg.
Maar blijft persoonlijk.

Normaal ben je het idd kwijt bij een update, maar vaak wordt het dan gratis terug gezet door de tuner.

Re: Chip tuning

Geplaatst: 24 jan 2011 13:22
door Roman
volgens de C dealer in kwestie, kan dit nog geen kwaad....
maar ik ga het toch niet doen hoor...
ik rij nu met een storingsvrije C5...
maar het is maar een tip voor diegene die het wel nodig hebben...