Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
ah prima, het is niet zo vanzelfsprekend dat je ze alletwee hebt (MAF en MAP) maar het kan geen kwaad natuurlijk. De technische info die ik heb noemt dat ding alleen maar voeler, dus dat kan van alles zijn. (temp, druk, zuurstofgehalte, etc.)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2009 18:10
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Zie onder afdekkapje twee stekkers zitten.
Heb op benzine stationair draaiend LongFuel trim uitgelezen dit was 41,4% en bij 2500 toeren 5,5%
MAP was 34 kPA stationair en 26 kPa bij 2500 toeren
Motor temp 45 graden
Is dit wat je mag verwachten?
foutcode op storing kat was P0300 (overslag in een van de cilinders!)
Heb op benzine stationair draaiend LongFuel trim uitgelezen dit was 41,4% en bij 2500 toeren 5,5%
MAP was 34 kPA stationair en 26 kPa bij 2500 toeren
Motor temp 45 graden
Is dit wat je mag verwachten?
foutcode op storing kat was P0300 (overslag in een van de cilinders!)
Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
moet de melding niet P030X zijn waarbij X de cilinder is die overslaat?maran schreef:foutcode op storing kat was P0300 (overslag in een van de cilinders!)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2009 18:10
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
ik heb zo`n universele meter en is dus beperkt.
die sensor lmm sensor heb ik inmiddels ook gevonden zit onder de kap van de luchtinlaat bij ingang carburateur die stekker heeft ook 3 aansluitingen. staat ook wat typenummers op en het peugeot en citroen teken. Gaan deze binnenkort maar eens vervangen en kijken wat er gebeurd. Als het dan wegblijft (die kat storing), dan zijn we heel wat opgeschoten. Eerst maar eens kijken waar we dat ding kunnen krijgen (kopen).
die sensor lmm sensor heb ik inmiddels ook gevonden zit onder de kap van de luchtinlaat bij ingang carburateur die stekker heeft ook 3 aansluitingen. staat ook wat typenummers op en het peugeot en citroen teken. Gaan deze binnenkort maar eens vervangen en kijken wat er gebeurd. Als het dan wegblijft (die kat storing), dan zijn we heel wat opgeschoten. Eerst maar eens kijken waar we dat ding kunnen krijgen (kopen).
Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
heb je een carburateur? dat lijkt me niet zo handig.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2009 18:10
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
zal wel niet maar hoe noem je het dan waar die lucht het systeem ingaat. Moet me toch eens een keer goed verdiepen in de werking van dit soort techniek. Is toch iets anders dan een eend! 
Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
Berichten: 534
Lid geworden op: 01 nov 2006 20:17
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Locatie: Leuth
Contacteer:
Vervang de klepstoters maar. Dan is het probleem opgelost. Bekend probleem bij 2.0 16v
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
De carburateur is een apparaat wat lucht met brandstof mengt. In de carburateur wordt brandstof verneveld,de zuigende werking van de langsstromende lucht icm de druk op de brandstof zorgt voor een ongeveer juiste verhouding voor de verbranding. Omdat dit onnauwkeurig is loopt de motor al snel te rijk of te arm. Slecht voor de efficiëntie, het vermogen en de emissies. De regeling loopt met venturi's, naalden, gewichten, veren, etc.maran schreef:zal wel niet maar hoe noem je het dan waar die lucht het systeem ingaat.
De bouw is (gesimplificeerd)
Luchtinlaat-> luchtfilter -> carburateur(s) -> inlaatspruitstuk -> inlaatkleppen.
Een inlaatklep (smoorklep) is meestal samengebouwd met de carburateur. Meervoudige inlaatkleppen en meervoudige carburateurs zijn ook mogelijk, evenals individuele per cilinder. Prachtig in theorie, maar in zo'n geval heb je niet alleen een hoop complexe delen, maar ook nog synchronisatieproblemen.
Moderne auto's hebben brandstofinjectie (ruwweg sinds 1990 allemaal, maar daarvoor ook al regelmatig, zie '77 CX GTi, of '68 DS inj.el. of '55 MB-SL)
Met brandstofinjectie wordt via (mechanische of) elektronisch bediende injectoren een heel nauwkeurig bepaalde hoeveelheid in het inlaatspruitstuk gespoten oa. omdat injectie per cilinder gaat (bijv.een CX 2400GTi heeft vijf injectoren, een per cilinder, plus een voor koude loop). De hoeveeelheid wordt bepaald door een computer, die zo veel mogelijk parameters in de gaten houdt, zowel stroomopwaards van de motor (inlaat etc), als stroomafwaards (uitlaat). In dat laatste geval heb je een gesloten regeling, noodzakelijk om de emissies te bewaken. Door elektronische injector te openen kan exact de hoeveelheid en zelfs het tijdstip bepaald worden, terwijl bijv. een LMM exact de luchthoeveelheid kent en in de uitlaat met lambda sondes exact de overgebleven hoeveelheid zuurstof gemeten wordt of een zuurstoftekort. Bij volledige verbranding is die nul. (lambda=1)
De bouw is (simpl.)
Luchtinlaat -> luchtfilter -> luchthoeveelheidsmeter -> inlaatklep -> inlaatspruitstuk -> inlaatkleppen
Waarbij op het inlaatspruitstuk, vlak voor de aansluiting met de cilinderkop, de injectoren in de aanzuigpijpen prikken.
Bij directe injecte (HPi en THP motoren) zitten de injectoren naast de bougies ín de cilinderkop en spuiten direct in de verbrandingskamer, net als een Diesel. Diesels hebben dus altijd brandstofinjectie.
LPG auto's hebben of een verdamper+mengstuk, vergelijkbaar met een carburateur, of injectoren, waarbij dan nog de keuze is uit injectie in gasvorm (met een verdamper vóór de injectoren) of injectie in vloeibare vorm. Dat laaste lijkt het meeste op benzine injectie, maar gebruikt nog altjd eigen LPG-injectoren onafhankelijk van het benzine systeem.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De waardes die je noemt zijn prima, alleen de fueltrim stationair is erg hoog dwz dat hij maar liefst 41 % verrijkt om aan lambda=1 te komen.maran schreef:Zie onder afdekkapje twee stekkers zitten.
Heb op benzine stationair draaiend LongFuel trim uitgelezen dit was 41,4% en bij 2500 toeren 5,5%
MAP was 34 kPA stationair en 26 kPa bij 2500 toeren
Motor temp 45 graden
Is dit wat je mag verwachten?
foutcode op storing kat was P0300 (overslag in een van de cilinders!)
Liep de auto op lpg toen? dan is het niet zo raar en zullen de lpg injectoren wat vervuild zijn.
Overslaan kan inderdaad zoals al reeds genoemd ook uit de klepstoters voortkomen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2009 18:10
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
auto liep op benzine.
heb inmiddels stekker naar lmm meter met contactspray behandeld. tot nu toe geen storing meer gehad. misschien toch slecht contact geweest. Houd het even in de gaten.
heb inmiddels stekker naar lmm meter met contactspray behandeld. tot nu toe geen storing meer gehad. misschien toch slecht contact geweest. Houd het even in de gaten.
Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
C5club Fan


Berichten: 100
Lid geworden op: 14 apr 2010 09:40
Auto: c5 2.0 16v automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: F
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 350.000
Kleur: grijs/zilver
Locatie: Rosmalen
Op dit moment krijg ik elke dag meerdere malen de emissie storing. Ik ga deze week ook de LMM stekkers behandelen met contactspray. Het zou echt fantastisch zijn als dit de oplossing is. 
C5club Fan


Berichten: 100
Lid geworden op: 14 apr 2010 09:40
Auto: c5 2.0 16v automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: F
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 350.000
Kleur: grijs/zilver
Locatie: Rosmalen
Zojuist afspraak gemaakt met mijn monteur. Die gaat dat vandaag nog doen. Ik zal mijn ervaring uiteraard snel laten weten.
Berichten: 534
Lid geworden op: 01 nov 2006 20:17
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Locatie: Leuth
Contacteer:
Ik heb het zelfde probleem. Ook een 2.0i uit 2002.
Koude start gaat goed. Na ongeveer halve minuut begint de motor in te houden en te stotteren. (net als vroeger bij te veel choke) Als je niets doet slaat de motor af of gaat op drie cilinders lopen met de bekende storingen in het display.
Ook ik heb inmiddels 0W30 olie er in en een nieuwe bonbine. Helaas heeft dit niet geholpen. Op advies van Oldenhage en een lokale citroen specialist (en advies van Citroen ) laat ik binnenkort de klepstoters vervangen. Dit gaat gelijk gebeuren met het vervangen van de distributie riem en waterpomp.
Dan zou het probleem opgelost moeten zijn.
Koude start gaat goed. Na ongeveer halve minuut begint de motor in te houden en te stotteren. (net als vroeger bij te veel choke) Als je niets doet slaat de motor af of gaat op drie cilinders lopen met de bekende storingen in het display.
Ook ik heb inmiddels 0W30 olie er in en een nieuwe bonbine. Helaas heeft dit niet geholpen. Op advies van Oldenhage en een lokale citroen specialist (en advies van Citroen ) laat ik binnenkort de klepstoters vervangen. Dit gaat gelijk gebeuren met het vervangen van de distributie riem en waterpomp.
Dan zou het probleem opgelost moeten zijn.
Berichten: 534
Lid geworden op: 01 nov 2006 20:17
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Locatie: Leuth
Contacteer:
Wat ook nog (tijdelijk) helpt is om als je merkt dat de auto onregelmatig begint te lopen maar voordat je de meldingen krijgt de motor te stoppen, even te wachten en daarna opnieuw te starten. 
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2009 18:10
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Even op en neer naar Oostenrijk geweest. Geen problemen gehad noch op lpg noch op benzine. En dat was spannend met al die sneeuw en koude. Zonder winterbanden niet te doen geweest!
Dus dat is me reuze meegevallen. Dus wellicht toch dat stekkertje. Ga voortaan alle stekkertjes eens een keer per jaar sprayen (gebruik daarvoor die WD40 spray).
Dus dat is me reuze meegevallen. Dus wellicht toch dat stekkertje. Ga voortaan alle stekkertjes eens een keer per jaar sprayen (gebruik daarvoor die WD40 spray).
Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!



