Pagina 2 van 3
Re: Stotteren bij koude motor
Geplaatst: 19 aug 2010 10:46
door paulva
Menno schreef:Hoe zijn ze daar achter gekomen dat die sensor stuk was, ... deed je temp. op het dashboard het dan ook niet ?
Het was mij opgevallen (door de problemen op gaan letten) dat de temp meter na 2 km al "warm" aangaf. Daardoor dacht ik dat er iets met een sensor was, en heb dit aan de dealer gemeld. Overigens een dealer (Martin de Haan, Alblasserdam) die ook naar je verhaal luistert, en ze hebben de sensoren gecontroleerd aan de hand van mijn verhaal.
Grtz., Paul.
Re: Stotteren bij koude motor
Geplaatst: 19 aug 2010 11:36
door Menno
OK, ... duidelijk bedankt voor je antwoord

Re: Stotteren bij koude motor
Geplaatst: 19 aug 2010 14:11
door awbrandsen
Dat van die sensor vind ik een goede tip. Ik ga bij mijn auto ook eens in de gaten houden of ie al zo snel warm is. Was dat echt al na 2 km??? Zodra ik iets weet meld ik me weer.
Re: Stotteren bij koude motor
Geplaatst: 19 aug 2010 20:25
door Hans47
is inderdaad het controleren waard. Wat mij opvalt is dat na de koude start 's ochtends de motor rond de 1100 toeren draait, bij het wegrijden een keer of twee inhoudt en na ongeveer 400 meter (voor het eerste verkeerlicht) rond de 750 toeren draait en onregelmatig loopt. Ik heb me altijd verbaasd dat zo snel het normale stationaire toerentaal is bereikt en dit proces niet geleidelijker verloopt. Ik ben wel benieuwd welke sensor dit is en of je die zelf na demontage kan doormeten.
Re: Stotteren bij koude motor
Geplaatst: 21 aug 2010 16:52
door awbrandsen
Ik heb er bij mij even op gelet en inderdaad de motortemperatuur staat na 2 km net iets onder het midden. Dit zou dus een oorzaak kunnen zijn. Dat van dat toerental begrijp ik niet helemaal. mijn auto loopt bij koude start altijd zo rond de 1000 a 1100. en als je gas geeft slaat ie bijna af lijkt het en pas dan begint ie onreglmatig te lopen. totdat je een paar 100 meter hebt gereden dan is het weg. Maar goed heeft iemand een idee waar deze sensor zit? Of ie is door te meten? en wat ie kost? Eventueel een fotootje? als ie niet te duur is vervang ik hem preventief.
Ik hoor het wel
Re: Stotteren bij koude motor
Geplaatst: 22 aug 2010 09:15
door Hans47
wat ik bedoelde is dat bij mijn vorige auto's het proces van bereiken van het stationaire toerental gelijke tred hield met de opwarmfase van de motor na de koude start. Bij mijn C5 is het zo dat zelfs hartje winter de motor na enkele honderden meters rond de 700/750 toeren stationair draait, onregelmatig loopt en het bij gasgeven niet goed oppakt, terwijl de motor nog lang niet op bedrijfstemperatuur is.
Ik denk dat de koelvloeistoftemperatuursensor of de inlaatluchttemperatuursensor de boel misschien in de maling neemt. Beide zouden volgende de vraagbaak bij 20 resp. 80 gr. een weerstand van 6250 resp. 600 ohm moeten hebben. Met een eenvoudige meter moet dat dus te controleren zijn.
Re: Stotteren bij koude motor
Geplaatst: 22 aug 2010 21:57
door orood
onze C5 lijkt precies hetzelfde probleem te hebben met als extra melding storing cat..
ga snel maar even die temp sensors meten
Re: Stotteren bij koude motor
Geplaatst: 25 aug 2010 22:10
door Dirck
Ondanks dat de klepstoters zijn vervangen, bleef de auto stotteren. Ik heb daarop de bougies vervangen door NGK versies. Dat maakte al verschil, gisteren heb ik een andere bobine erin gezet, dat maakte dat al het gestotter vrijwel verdween, behalve bij de koude start. Ook bleef het steeds wat onregelmatig rondlopen van de motor met een uitlaatgasstoring erbij.. vandaag een flink eind doorgereden en nu is vrijwel alles verdwenen, storing incluis, ik rijd meestal kleine afstanden.
Brian van JO suggereerde nog dat de olie, 10w40, nogal aan de dikke kant is, door die te vervangen door een dunnere versie moet de zaak compleet oplossen.
Al bij al blijkt er dus een combinatie van versleten klepstoters en een zwakke bobine de oorzaak. Maar in de grond zijn het dus erg dunne oliekanaaltjes die mij parten spelen.
Maar hoe kan het dat de auto op gas beter rijdt dan op benzine ?

Re: Stotteren bij koude motor
Geplaatst: 26 aug 2010 00:02
door Hertogjan
Hogere verbrandingstemperaturen????
Re: Stotteren bij koude motor
Geplaatst: 26 aug 2010 10:01
door EvilTwin
olie dunner door LPG verbrandingsresten?
Re: Stotteren bij koude motor
Geplaatst: 26 aug 2010 10:33
door Klaverblaadje
EvilTwin schreef:olie dunner door LPG verbrandingsresten?
Olie dikt juist in bij het gebruik van LPG.
Re: Stotteren bij koude motor
Geplaatst: 26 aug 2010 12:11
door EvilTwin
water is dunner dan olie

Re: Stotteren bij koude motor
Geplaatst: 26 aug 2010 12:36
door awbrandsen
Bougies geloof ik niet in. mijne zijn nieuw,de auto rijd sinds de klepstoters op 0w40. Ik doe het er even mee. ik vertrek vanavond naar frankrijk voor 2 weken vakantie dus na die tijd meld ik me wel weer.
Re: Stotteren bij koude motor
Geplaatst: 26 aug 2010 12:37
door Klaverblaadje
EvilTwin schreef:water is dunner dan olie

De praktijk is dat een LPG motor de verbruikte motorolie niet aanvult met verbrandingsresten zoals een diesel en een benzinemotor.
Ook is er heel veel minder condens, en als het er al is dan verdampt het redelijk snel bij het op temperatuur komen van de motor.
Zoals ik al eerder schreef had ik vroeger een buurman die op het laboratorium van de Shell werkte en voor mij gratis oliemonsters kon testen, net zoveel als ik wilde.
Ik reed in die periode een Opel Record 2.0-S op LPG en nam elke 5000km een oliemonster.
Vervuiling was vrijwel nul, wateraandeel ook en de indikking was zodanig dat ik bij 60.000km de olie moest verversen omdat de dikte ergens in de buurt van de 50 lag en vrijwel alle in de olie aanwezige dopes waren verbruikt.
Deze praktijkgegevens klopten heel aardig met de gevens van de motoren die daar in een proefopstelling draaiden.
Ook een opvallend gegeven was dat de motorolie vóór een trip naar Frankrijk (waar toen nog geen LPG was) aan de eisen voldeed en na 3000km op benzine aan verversen toe was.
Dit verhaal dateert van 1980, maar ik denk dat het in grote lijnen nog steeds opgaat.
Re: Stotteren bij koude motor
Geplaatst: 26 aug 2010 18:45
door EvilTwin
IK ben er sowieso huivering voor om ervaringen met een 30jr oude opel te vergelijken met een C5, maar belangrijk aan mijn punt mbt verbrandingsproducten is dat in de koude auto er nog niet veel verdamping van water uit de olie plaats vindt en dat LPG meer water produceert staat ook vast, maar ik kan niet garanderen dat het daar aan ligt.
Het zal er ook van afhangen hoe de auto gebruikt is voor het wegzetten en hoe snel na de start hij op LPG gaat.
Te dikke olie kan natuurlijk ook het probleem zijn, omdat daardoor de klepstelen in de geleiders blijven plakken, naast het probleem van het vullen van de hydraulische kleptstoters.