Pagina 2 van 4
Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Geplaatst: 05 jul 2010 13:21
door JW-C5
Klaverblaadje schreef:JW-NHS schreef:
Ik heb heel wat auto's gereden in m'n leven, maar deze C5 is veruit de strakst sturende auto die ik ooit gehad heb.
Wat waren die andere auto's dan ???
Met mijn C5 heb in de sportstand ik als hoogste snelheid 213 gereden, gemeten met de GPS.
De auto voelde zeer strak aan en had een hele goede rechtuitstabiliteit.
Als ik daartegen in Spanje op een bochtige bergweg een wedstrijdje wil doen dan verlies ik het zo ongeveer van alles op wielen.
Dan zijn we het dus geheel eens
Ploffie's probleem is ons onbekend, er is bij onze C5's geen sprake van dat 'ie bij 130 km/u op de snelweg instabiel aanvoelt.
En dat je met de C5 geen wedstrijdje kunt winnen op een bochtig bergweggetjes, tsja, dat hoort bij het karakter van de C5. Hij doet dat zeer betrouwbaar, maar niet erg snel.
Dat wist ik vóórdat ik 'm kocht, op dat punt ben ik niet teleurgesteld. You can't have it all
Die andere auto's? Dat zijn er heel velen, naast de iets van twintig die ik er zelf gehad heb sinds ik in 1963 m'n eerste Eend kocht zijn dat er velen geweest die ik met name in het buitenland gereden heb tijdens zakenreizen.
Daarmee zijn ook de nodige kilometers afgelegd over snelwegen.
Groet,
JW
Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Geplaatst: 05 jul 2010 13:50
door John LeGrand
Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Geplaatst: 05 jul 2010 13:58
door Menno
Zoals op de vorige pagina al gemeld, dat kan idd niet ....

, sportstand uiteraard wel.
Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Geplaatst: 05 jul 2010 14:03
door ms-c5
onderweg-5 schreef:Vermoedelijk is onder het rijden snelheid 120 km op France auto route, droog weer de bediening wagenhoogte cq Hydractieve vering ingedrukt geworden;echter niet opgemerkt, en we weten dit niet zeker.
Bij passeren van rechtsrijdende auto komt deze naar links toe, waardoor ik scherp moest uitwijken en plotsklaps begint de C5 heftig te slingeren van links naar rechts en dit 2 keer opnieuw, ik kon de onbestuurbaar geworden C5 maar net in de hand houden dat we niet op vangrail terecht kwamen, gelukkig bleven andere voertuigen achter ons.
Het waren zeer angstige ogenblikken.
Wat kan er volgens u gebeurd zijn.
Vriendelijke groet Rien Hol
Maar goed dat U dan dan in een C5 reed en niet in een andere auto zonder dit veersysteem, wellicht was U anders wel over de kop gegaan.

Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Geplaatst: 05 jul 2010 14:58
door Ploffie
JW-NHS schreef:Ploffie's probleem is ons onbekend, er is bij onze C5's geen sprake van dat 'ie bij 130 km/u op de snelweg instabiel aanvoelt.
Hmm, net nog even een stukje geprobeerd, nadat ik de bandenspanning gecontroleerd had, 2,4 rondom, dus voldoende.
Nu kreeg ik dat gevoel niet.
Verschil met gisteren is dat toen de auto vol zat met 4 personen en bagage, scheelt toch zo een paar 100 kilo, en ik een andere houding achter het stuur moest aannemen, vanwege beenruimteklachten uit de achtersteven.
Of het ligt aan de olie van de action.

Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Geplaatst: 05 jul 2010 15:14
door John LeGrand
Menno schreef:Zoals op de vorige pagina al gemeld, dat kan idd niet ....

, sportstand uiteraard wel.
Ow , ff niet opgelet dan
Had dat idee al eens onder het rijden omdat je daar toch wel eens makkelijk op kan drukken zonder het te willen cq merken bewust , vandaar

Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Geplaatst: 05 jul 2010 17:03
door JW-C5
Ploffie schreef:JW-NHS schreef:Ploffie's probleem is ons onbekend, er is bij onze C5's geen sprake van dat 'ie bij 130 km/u op de snelweg instabiel aanvoelt.
Hmm, net nog even een stukje geprobeerd, nadat ik de bandenspanning gecontroleerd had, 2,4 rondom, dus voldoende.
Nu kreeg ik dat gevoel niet.
Verschil met gisteren is dat toen de auto vol zat met 4 personen en bagage, scheelt toch zo een paar 100 kilo, en ik een andere houding achter het stuur moest aannemen, vanwege beenruimteklachten uit de achtersteven.
Of het ligt aan de olie van de action.

En in díe situatie van gisteren is de 2.4 rondom niet voldoende, dan moet er achter echt wel een half barretje bij
Groet,
JW
Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Geplaatst: 05 jul 2010 17:40
door Ploffie
Ik heb het doorgegeven en de dames achterin vonden dat ze geen dikke bips hadden...
Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Geplaatst: 16 jul 2010 11:41
door Marinus Ruiter
Mijn C5 is ook altijd koersvast ook bij hogere snelheden op de snelweg !
Ook scherpe bochten gaat prima, vooral als je de auto even in de sportstand zet kan ik er toch vrij vlot doorheen, niks op aan te merken voor zo'n grote wagen.
Begrijp bovenstaande berichten dan ook niet helemaal dat bij hogere snelheden de C5 niet vast op de weg ligt

Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Geplaatst: 16 jul 2010 12:37
door Jalu
Klaverblaadje schreef:
Als ik daartegen in Spanje op een bochtige bergweg een wedstrijdje wil doen dan verlies ik het zo ongeveer van alles op wielen.
Dit komt me toch wel bekend voor; ik heb het hier al vaker geroepen: in dit opzicht vind ik de Xantia vele malen beter, die kun je wel echt vlot door een bocht krijgen; ondanks hetzelfde wagengewicht is een Xantia veel lichtvoetiger.
Iemand een verklaring daarvoor?
Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Geplaatst: 16 jul 2010 12:56
door Ploffie
Verschil in zwaartepunt misschien?
Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Geplaatst: 16 jul 2010 12:59
door JW-C5
In een ander draadje is daar al eens over van gedachten gewisseld.
Mijn stelling is dat dit een bewuste keuze geweest is van Citroën, de C5 is een "echte routière", eentje voor de lange afstanden dus. En dan concipieer je het onderstel anders, je kunt "spelen" met de geometrie om dat karakter anders te maken.
De Xant, zeker de Break is een andere auto, die laat meer gooi-en-smijtwerk toe, daarmee kun je op een bochtig weggetje van bocht naar bocht dansen.
Bij de C5 lukt dat niet echt, hoezeer die ook betrouwbaar die bochten doorgaat, met schijnbaar achteloos gemak. Maar niet zo snel en levendig als m'n Xant dat deed, met name m'n TCT Break was daar een meester is
Groet,
JW
Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Geplaatst: 16 jul 2010 15:54
door Marinus Ruiter
Jalu schreef:Klaverblaadje schreef:
Als ik daartegen in Spanje op een bochtige bergweg een wedstrijdje wil doen dan verlies ik het zo ongeveer van alles op wielen.
Dit komt me toch wel bekend voor; ik heb het hier al vaker geroepen: in dit opzicht vind ik de Xantia vele malen beter, die kun je wel echt vlot door een bocht krijgen; ondanks hetzelfde wagengewicht is een Xantia veel lichtvoetiger.
Iemand een verklaring daarvoor?
De C5 is wel 5 centimeter langer, maar lijkt mij sterk dat het hier aan ligt

Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Geplaatst: 16 jul 2010 18:47
door chathanky
Ploffie schreef:Verschil in zwaartepunt misschien?
Zal idd met het zwaartepunt te maken hebben. De wagen is hoger en zo ook het zwaartepunt.
Ik heb een Astra G voor 3 jaren gereden en kreeg bij de garage nog wel eens een Zafira mee, in principe een astra maar dan met een hogere koets. De bodemgroep is gelijk.
Het verschil was duidelijk waarneembaar, de Astra lag een stuk beter op de weg (windgevoelig) en was veel wendbaarder in het bochtenwerk. Dat laatste zal meer het gevoel geweest zijn omdat de Zafira meer overhelt in de bochten.
Tussen de Xantia en C5 heb je wel te maken met 2 totaal verschillende auto`s.
Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Geplaatst: 17 jul 2010 11:08
door EvilTwin
Het zwaartepunt hoeft met een hogere opbouw niet noodzakelijkerwijs hoger te liggen. Het is vooral afhankelijk van zware componenten, zoals een motor. Van Xant naar C5 is aan het concept niets wezenlijks veranderd en wat er aan extra hoogte bij zit is vooral lucht.
Xant LxBxH 4524, 1755, 1400mm, spoorbreedte 1502, wielbasis 2740mm
C5 LxBxH 4618, 1770, 1476mm, sb=1530, wb=2750
Op snelheid zakt de C5 nog 15mm. Het mogelijk nipt hogere zwaartepunt wordt ruimschoots gecompenseerd door de spoorbreedte. De massa's ontlopen elkaar ook nauwelijks. Om bijv. aan betere crashwaardigheid te komen (tov Xant) is de C5 niet dikker of zwaarder geworden, maar heeft men sterker staal gebruikt.
Ik ben bang dat men te gemakkelijk denkt dat:
a) het gras elders groener is
b) vroeger alles beter was
Dat laatste is gewoon aantoonbaar onjuist. Niets ten nadele van een Xantia, maar die auto is gewoon 17jaar oud.
Om te zien hoe veel beter alles geworden is kun je simpel kijken naar zoiets als remweg, die lag voor de Xant nog op 40 à 42m vanaf honderd, inmiddels is 34m niet ongewoon meer. Een C5phI break zit op 37m. De uitzondering is denk ik de Activa, maar ook die moest het nog gewoon doen met 205R15 banden.
Ik heb geen gegevens van stuurproeven met de Xant, maar bijv wel van de BX16v.
ISO-Wedel (zeg maar uitwijk/baanwissel op snelweg)
1991 BX16v: 109,1 km/h
2001 Berlingo HDi: 113,1 km/h
2001 Saxo VTS: 120 km/h
2004 C4excl138: 126,5 km/h
2006 C6 V6ess: 128,2 km/h
(2010 308RCZ: 135 km/h)
Als ik zie wat andere middenklassers van de leeftijd van een C5phI doen, dan denk ik dat 120 à 125 km/h mogelijk moet zijn (afhankelijk van wielen en HA3+)
De C5-3 moet in de buurt kunnen komen van de C6 (AMVAR!) en misschien zit er met 19" nog wel 130 in.