Pagina 2 van 9

Geplaatst: 19 jan 2007 16:37
door popipipo
Bij mij is de computer ook gereset, maar ik kreeg de volgende dag weer dezelfde melding...
Het lijkt er dus op dat er toch iets niet helemaal goed zit; ookal rijdt hij prima...any thoughts ? :?

Geplaatst: 19 jan 2007 20:21
door fengels
Wat wordt hier verstaan onder resetten: de foutcodes wissen of de aanpassing op het kenveld resseten. de laaste zou je wat van kunnen merken de eerste niet.

Geplaatst: 19 jan 2007 20:39
door popipipo
Ik zou niet weten wat de dealer precies gedaan heeft... Goed om te weten dat er meerdere 'reset' acties zijn;
Ik zal het eens vragen...

bedankt voor de info :D

Geplaatst: 22 jan 2007 08:06
door Ed
Ja hoor, bij mij is de melding na wel een hele week alweer terug. Misschien handig om zelf te weten hoe je de comp. moet resetten zodat je niet iedere keer langs de garage hoeft. Ik begreep van de dealer dat een accukabel lostrekken tot het verleden hoort.

Geplaatst: 22 jan 2007 14:22
door Biedzjee
Welke motor heb je? (of in ieder geval, welke motor zit er in je C5?)

Voor de 138pk 2-liter motor (niet de HPI, maar de "gewone") is een software update beschikbaar bij de dealer waarmee de foutmelding opgelost wordt. In ieder geval voor de 2.0 motoren uit 2001. Oorzaak voor de foutmelding (in mijn geval) was een probleem met de ontsteking. De software update heeft dit probleem opgelost.

Ik kreeg de melding steeds na "stevige" ritten, van 100 km of meer.

Geplaatst: 22 jan 2007 14:24
door Ed
ik heb een 2.0 break 136pk uit 2002. Dus de moeite waard om bij de dealer aan te dringen op een opdate?

Geplaatst: 22 jan 2007 16:50
door Ronald
Ed schreef:Ja hoor, bij mij is de melding na wel een hele week alweer terug. Misschien handig om zelf te weten hoe je de comp. moet resetten zodat je niet iedere keer langs de garage hoeft. Ik begreep van de dealer dat een accukabel lostrekken tot het verleden hoort.
Dit is niet zinvol.
Ik zal proberen uit te leggen hoe de computer om gaat met foutmeldingen.
Laten we een fictieve storing nemen: een bougie die niet altijd goed vonkt, ik verzin maar wat.
Elke keer als dat ding niet vonkt wordt dat geregistreerd in de computer, er loopt gewoon een tellertje mee omhoog. Je merkt daar niks van. Als in een bepaalde tijdseenhoud de fout niet voorkomt, zeg de bougie vonkt goed voor 5 minuten, dan trekt de computer er weer 1 van het tellertje af. Pas als een telletje een bepaalde vooraf vastgestelde hoogte heeft bereikt krijg je een errormelding op het display. Dit noemen we de treshhold.
Als je de boel laat resetten gaan alle fouttellertjes weer naar 0, maar als er echt iets aan de hand is zal vroeger of later de treshhold toch weer bereikt zijn en krijg je de melding weer te zien.

Je zal dus echt op zoek moeten (laten) gaan naar de storing, en bij uitlaatgas- c.q. kat.-storingen kunnen er vele oorzaken zijn, zoals niet goed vonkende bougies, hydraulische klepstoters die het effe niet doen door te dikke olie, EGR klep problematiek, om maar een paar voor de hand liggende oorzaken te noemen.

Het kan ook zo zijn dat de software niet up-to-date is, die kan dan de tellertjes verkeerd interpreteren, onterecht ophogen, of vergeten te verlagen en vervolgens valse meldingen geven.
Maar een auto die C-dealer onderhouden is zou op de goede software moeten rijden.

Gr. Ronald

Geplaatst: 23 jan 2007 08:40
door gerben
Gisteren auto gestart. Na een paar 100 meter liep hij niet lekker en hield duidelijk in (Drie cilinders) )(C5 2.0 Break uit 2002) Daarna auto stil gezet en contact af. Even gewacht en daarna weer gestart. Daarna liep de auto weer prima en geen problemen meer. Wel lampjes op het dashbord met melding storing uitlaatgassyssteem en service en motormanagment lampje branden permanent. Wat nu.

Geplaatst: 23 jan 2007 21:49
door Ronald
gerben schreef:Gisteren auto gestart. Na een paar 100 meter liep hij niet lekker en hield duidelijk in (Drie cilinders) )(C5 2.0 Break uit 2002) Daarna auto stil gezet en contact af. Even gewacht en daarna weer gestart. Daarna liep de auto weer prima en geen problemen meer. Wel lampjes op het dashbord met melding storing uitlaatgassyssteem en service en motormanagment lampje branden permanent. Wat nu.
Naar de dealer ermee. Het lopen op 3 poten is zelf niet de storing, maar een beveiliging. Als een bepaalde cylinder bv een te slechte verbranding geeft schakelt de software die cylinder gewoon uit om schade aan de kat te voorkomen.

Gr. Ronald

Geplaatst: 24 jan 2007 08:31
door gerben
Ok. Twee dagen (normaal) rondgereden met met tekst storing uitlaatgas en service. Motor liep verder prima. Vanmorgen opnieuw gestart en alle storingen zijn weer weg!!!!?????

Snap je dat nu?

Geplaatst: 24 jan 2007 08:36
door Ed
Dat ben ik nu dus ook aan het uitproberen. De auto rijdt prima, trekt als een beer, maar heb nog steeds die storing.

Geplaatst: 24 jan 2007 11:35
door sonnema
ik zou langs een goede dealer gaan, want volgens mij gaat bij een slechte verbranding(verkeerde) je kat om zeep.
en dat is een dure reparatie.

Geplaatst: 24 jan 2007 11:37
door Menno
Ronald schreef: Het lopen op 3 poten is zelf niet de storing, maar een beveiliging. Als een bepaalde cylinder bv een te slechte verbranding geeft schakelt de software die cylinder gewoon uit om schade aan de kat te voorkomen.

Gr. Ronald
Hoe kom je aan deze info :wink: ?? , kan de SW daadwerkelijk een cylinder uitschakelen ??
Lopen op minder dan de aanwezige cylinders zorgt juist voor een slechte verbranding en dus kans op schade voor de kat !

:?:

Geplaatst: 24 jan 2007 11:39
door Harm
Is de SW niet zo knap dat ie een cilinder niet laat ontsteken door er geen vonk heen te sturen? Het zijn geen zelfontbranders, die benzinebakken... :wink:

Geplaatst: 24 jan 2007 12:06
door exroosje
De computer kan de inspuiting per clinder uitschakelen en indien er meerdere bobines zijn de ontsteking ook (bij V6 gebeurt dat). Dat is om direct schade te voorkomen.

Maar ga je hier nu lang en ver mee rijden werkt de uitgeschakelde cylinder wel als luchtpomp richting katalysator met als gevolg dat daar een luchtoverschot komt voor de definitieve reiniging van de uitlaatgassen. Van een lambda regeling is dan natuurlijk geen sprake dus noodloop. Dit luchtoverschot kan echter tot gevolg hebben dat de katalysator te heet wordt en verbrand en keramisch materiaal loslaat, waarbij stukjes keramiek ook teruggezogen kunnen worden de cylinders in.

Dat ben je goed zuur want moet je motor ook nog eens gereviseerd worden. En de kat is natuurlijk weilen.

Ofwel op 3 of 5 poten lopen alleen richting garage en zsm.