V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2006 22:09
Auto: C5 2.2HDI Tourer
Opties: Full Option
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 174000
Kleur: Perle Noir
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door popipipo »

Bij mij is de computer ook gereset, maar ik kreeg de volgende dag weer dezelfde melding...
Het lijkt er dus op dat er toch iets niet helemaal goed zit; ookal rijdt hij prima...any thoughts ? :?
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 jul 2006 22:19
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen
Locatie: Venlo
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Bericht door fengels »

Wat wordt hier verstaan onder resetten: de foutcodes wissen of de aanpassing op het kenveld resseten. de laaste zou je wat van kunnen merken de eerste niet.
C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2006 22:09
Auto: C5 2.2HDI Tourer
Opties: Full Option
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 174000
Kleur: Perle Noir
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door popipipo »

Ik zou niet weten wat de dealer precies gedaan heeft... Goed om te weten dat er meerdere 'reset' acties zijn;
Ik zal het eens vragen...

bedankt voor de info :D
Ed
Ed

Bericht door Ed »

Ja hoor, bij mij is de melding na wel een hele week alweer terug. Misschien handig om zelf te weten hoe je de comp. moet resetten zodat je niet iedere keer langs de garage hoeft. Ik begreep van de dealer dat een accukabel lostrekken tot het verleden hoort.
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1006
Lid geworden op: 29 mei 2006 10:50
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire
Locatie: Zonnigste provincie van Nederland
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Bericht door Biedzjee »

Welke motor heb je? (of in ieder geval, welke motor zit er in je C5?)

Voor de 138pk 2-liter motor (niet de HPI, maar de "gewone") is een software update beschikbaar bij de dealer waarmee de foutmelding opgelost wordt. In ieder geval voor de 2.0 motoren uit 2001. Oorzaak voor de foutmelding (in mijn geval) was een probleem met de ontsteking. De software update heeft dit probleem opgelost.

Ik kreeg de melding steeds na "stevige" ritten, van 100 km of meer.
Ed
Ed

Bericht door Ed »

ik heb een 2.0 break 136pk uit 2002. Dus de moeite waard om bij de dealer aan te dringen op een opdate?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door Ronald »

Ed schreef:Ja hoor, bij mij is de melding na wel een hele week alweer terug. Misschien handig om zelf te weten hoe je de comp. moet resetten zodat je niet iedere keer langs de garage hoeft. Ik begreep van de dealer dat een accukabel lostrekken tot het verleden hoort.
Dit is niet zinvol.
Ik zal proberen uit te leggen hoe de computer om gaat met foutmeldingen.
Laten we een fictieve storing nemen: een bougie die niet altijd goed vonkt, ik verzin maar wat.
Elke keer als dat ding niet vonkt wordt dat geregistreerd in de computer, er loopt gewoon een tellertje mee omhoog. Je merkt daar niks van. Als in een bepaalde tijdseenhoud de fout niet voorkomt, zeg de bougie vonkt goed voor 5 minuten, dan trekt de computer er weer 1 van het tellertje af. Pas als een telletje een bepaalde vooraf vastgestelde hoogte heeft bereikt krijg je een errormelding op het display. Dit noemen we de treshhold.
Als je de boel laat resetten gaan alle fouttellertjes weer naar 0, maar als er echt iets aan de hand is zal vroeger of later de treshhold toch weer bereikt zijn en krijg je de melding weer te zien.

Je zal dus echt op zoek moeten (laten) gaan naar de storing, en bij uitlaatgas- c.q. kat.-storingen kunnen er vele oorzaken zijn, zoals niet goed vonkende bougies, hydraulische klepstoters die het effe niet doen door te dikke olie, EGR klep problematiek, om maar een paar voor de hand liggende oorzaken te noemen.

Het kan ook zo zijn dat de software niet up-to-date is, die kan dan de tellertjes verkeerd interpreteren, onterecht ophogen, of vergeten te verlagen en vervolgens valse meldingen geven.
Maar een auto die C-dealer onderhouden is zou op de goede software moeten rijden.

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 534
Lid geworden op: 01 nov 2006 20:17
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Locatie: Leuth
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door gerben »

Gisteren auto gestart. Na een paar 100 meter liep hij niet lekker en hield duidelijk in (Drie cilinders) )(C5 2.0 Break uit 2002) Daarna auto stil gezet en contact af. Even gewacht en daarna weer gestart. Daarna liep de auto weer prima en geen problemen meer. Wel lampjes op het dashbord met melding storing uitlaatgassyssteem en service en motormanagment lampje branden permanent. Wat nu.
Citroen ZX 1.4 Alure
Citroen Xsara Break 1.6 LP
Citroen Xsara Picasso 1.8 16v
Citroen Saxo 1.4 VTS
Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break
Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan
Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3
VW Tiguan 1.5 TSI DSG

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door Ronald »

gerben schreef:Gisteren auto gestart. Na een paar 100 meter liep hij niet lekker en hield duidelijk in (Drie cilinders) )(C5 2.0 Break uit 2002) Daarna auto stil gezet en contact af. Even gewacht en daarna weer gestart. Daarna liep de auto weer prima en geen problemen meer. Wel lampjes op het dashbord met melding storing uitlaatgassyssteem en service en motormanagment lampje branden permanent. Wat nu.
Naar de dealer ermee. Het lopen op 3 poten is zelf niet de storing, maar een beveiliging. Als een bepaalde cylinder bv een te slechte verbranding geeft schakelt de software die cylinder gewoon uit om schade aan de kat te voorkomen.

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 534
Lid geworden op: 01 nov 2006 20:17
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Locatie: Leuth
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door gerben »

Ok. Twee dagen (normaal) rondgereden met met tekst storing uitlaatgas en service. Motor liep verder prima. Vanmorgen opnieuw gestart en alle storingen zijn weer weg!!!!?????

Snap je dat nu?
Citroen ZX 1.4 Alure
Citroen Xsara Break 1.6 LP
Citroen Xsara Picasso 1.8 16v
Citroen Saxo 1.4 VTS
Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break
Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan
Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3
VW Tiguan 1.5 TSI DSG

Afbeelding
Ed
Ed

Bericht door Ed »

Dat ben ik nu dus ook aan het uitproberen. De auto rijdt prima, trekt als een beer, maar heb nog steeds die storing.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 294
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:04
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: alkmaar
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Bericht door sonnema »

ik zou langs een goede dealer gaan, want volgens mij gaat bij een slechte verbranding(verkeerde) je kat om zeep.
en dat is een dure reparatie.
tot 31-3-2012.

2.2 hdi break exclusive
leer schuifdak navigatie
mei 2001 orga 8907

Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012
Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder

Bericht door Menno »

Ronald schreef: Het lopen op 3 poten is zelf niet de storing, maar een beveiliging. Als een bepaalde cylinder bv een te slechte verbranding geeft schakelt de software die cylinder gewoon uit om schade aan de kat te voorkomen.

Gr. Ronald
Hoe kom je aan deze info :wink: ?? , kan de SW daadwerkelijk een cylinder uitschakelen ??
Lopen op minder dan de aanwezige cylinders zorgt juist voor een slechte verbranding en dus kans op schade voor de kat !

:?:

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door Harm »

Is de SW niet zo knap dat ie een cilinder niet laat ontsteken door er geen vonk heen te sturen? Het zijn geen zelfontbranders, die benzinebakken... :wink:
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door exroosje »

De computer kan de inspuiting per clinder uitschakelen en indien er meerdere bobines zijn de ontsteking ook (bij V6 gebeurt dat). Dat is om direct schade te voorkomen.

Maar ga je hier nu lang en ver mee rijden werkt de uitgeschakelde cylinder wel als luchtpomp richting katalysator met als gevolg dat daar een luchtoverschot komt voor de definitieve reiniging van de uitlaatgassen. Van een lambda regeling is dan natuurlijk geen sprake dus noodloop. Dit luchtoverschot kan echter tot gevolg hebben dat de katalysator te heet wordt en verbrand en keramisch materiaal loslaat, waarbij stukjes keramiek ook teruggezogen kunnen worden de cylinders in.

Dat ben je goed zuur want moet je motor ook nog eens gereviseerd worden. En de kat is natuurlijk weilen.

Ofwel op 3 of 5 poten lopen alleen richting garage en zsm.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Plaats reactie