Pagina 2 van 2
Re: resonantie rechtsvoor
Geplaatst: 26 nov 2010 23:46
door Herman
Probeer zelf wat meer te sleutelen dan, dat maakt het eenvoudiger en goedkoper.
Wiel lager kan niet zo duur zijn en makkelijk te vervangen.
Re: resonantie rechtsvoor
Geplaatst: 04 dec 2010 13:37
door Dart
Kan het zijn dat de onderste wieldraagarm of de langsligger waar de draagarm aan vast gemaakt zit, door de klap verbogen kan zijn?
Voorwiel ophangingen kunnen slecht tegen zijdelingse klappen zolals het glijden tegen een stoeprand.
Misschien dat hierdoor de beschikbare lengte voor je aandrijfas te klein is geworden en de homokineten niet meer voldoende vrij liggen om goed hun werk te kunnen doen.
Homokineten slijten ook in bij hogere kilometerstanden. Er ontstaat dan een kuiltje in het vlakke gedeelte waar de homokineet kogels zich bevinden.
Als door de klap de beschikbare lengte van de aandrijfas iets anders is geworden, kan het zijn dat de kogel op de rand van het kuiltje komt en lawaai maakt.
Dit is ook het probleem als je een gebruikte aandrijfas koopt welke al een fors aantal kilometers achter de rug heeft.
Als je deze as onder een ander voertuig monteerd kun je weer het probleem hebben dat de kogel niet meer in het uitgesleten kuiltje ligt, maar er naast.
Bij het uitlijnen meet men ook de wielvlucht maar deze is niet verstelbaar. Heeft je "beschadigde" wiel een grote afwijking in de wielvlucht?
Dit zou dan een "vervorming" van iets kunnen betekenen.
Bij een splinternieuwe auto kan er ook al een afwijking van de wielvlucht aanwezig zijn, het gaat erom dat de wielvlucht afwijking acceptabel moet zijn.
Succes met je zoektocht.
Met vriendelijke groet,
johan
Re: resonantie rechtsvoor
Geplaatst: 05 dec 2010 09:56
door funkyduck
@dart:
Het klinkt allemaal wel logisch wat je verteld.
Naar wat ik heb begrepen is de wielvlucht bij de uitlijning in het acceptabele ondervonden.
De "oude" as had 250 dkm gedraaid en de "nieuwe" 68 dkm.
Ik heb het idee dat deze ook het geluid maakt, maar dan wat minder.
Maar ik kan me zelf ook voor de gek houden. Mijn ervaring was met de "oude" as al dat het de ene keer erger was dean de andere keer.
De "oude" as was al eens uit de versnellingsbak geschoten en toen was het tussenlager los. Maar dat zou weer impliceren dat de afstand juist groter zou zijn geworden.
Maar een andere draagarm zou de moeite van het proberen nog waard kunnen zijn?
Zelf heb ik altijd ook nog een gevoel dat het veringssysteem een beetje "gek" is. Omdat het ook echt bij 110 km/h begint. (precies de snelheid waarin de dame zich een cm gaat verlagen)
Re: resonantie rechtsvoor
Geplaatst: 08 dec 2010 20:49
door Dart
Ik zou niet te snel de wieldraagarm gaan vervangen maar probeer eens of er bij je in de buurt een gelijke C5 is waar je eens met een duimstok aan kunt meten, zoals de lengte van de gemonteerde aandrijfas, afstand tussen linker en rechter draagarm etc. Meet eens of de auto L en R wel even hoog staat. Ik heb begrepen dat er al een andere stabilisatorstang onder zit en dan zou het voertuig recht moeten staan.
Let wel dat bij 110 km/h een snelheid is waar eventueel onbalans naar voren komt,
Maar je hebt al eens andere banden gemonteerd i.v.m. cuppen, maar waren deze wel uitgebalanceerd?
Bij de Xantia heb ik eens de wielen laten balanceren omdat er een lichte trilling in zat en toen bleek er 80 gram lood nodig om het onbalans er uit te halen. Ik weet dus niet goed wat de invloed van het veersysteem is op onbalans.
Weet je ook of de wielen zijn uitgelijnd met draaiede motor i.v.m. de juiste rijhoogte?
Tijdens uit en inveren veranderd de sporing altijd iets bij auto's met een tandheugel stuurhuis evenals de wielvlucht.
Wat bedoel je met dat het veersysteem bij 110 km/h vreemd gaat doen.
Blijft deze corrigeren of wat gebeurt er na de correcte bij 110 km/h?
Succes