Pagina 2 van 2

Re: Dagrijverlichting

Geplaatst: 06 dec 2010 11:18
door EvilTwin
BJG schreef:En toch zie ik veel audi's rijden met DTRL in combinatie met dimlicht.
Dit hoort niet zo, maar is dat in te stellen bij aldi?

Bij citroen kun je DRL hooguit icm met stadslichten combineren in de lexia, met dimlicht gaat echt niet, en terecht.
ja die audi kerstslingers zijn via een VAG lexia (VAGCOM) in verschillende configuraties instelbaar, niet allemaal legaal in de EU, maar daaraan storen ze zich blijkbaar niet. Als je goed oplet zie je bijv ook dat die audi LED-slingers soms zachter gaan tegelijk met het knipperlicht, om dat beter zichtbaar te maken. (geen idee of Citroën op de DS3 of C5-3 ook zoiets toepast) Ook dit is instelbaar.

Re: Dagrijverlichting

Geplaatst: 06 dec 2010 18:34
door GuidoK
EvilTwin schreef: Het voertuigreglement is in z'n geheel komen te vervallen vorig jaar.
Er wordt nu verwezen naar EU regelgeving.
link
Volgens mij wordt er nu niet verwezen naar EU regelgeving (kan volgens mij ook niet direct; juridisch gezien; art2 wegenverkeerswet).
Ipv het voertuigreglement is de 'regeling voertuigen' gekomen, welke gewoon geldig is voor zover ik weet: link
Deze is uiteraard wel gemodelleerd naar europese regelgeving. (in de regeling voertuigen kan vziw wel weer naar eu regelgeving verwezen worden)


ontopic:
Maurits schreef:er zijn kant en klare aansluitsets beschikbaar: incl. verzendkosten ongeveer 23 euro, link
Ik neem aan dat deze apparaatjes niet je achterverlichting aanschakelen ten tijde van de dagrijverlichting?

Re: Dagrijverlichting

Geplaatst: 06 dec 2010 18:46
door Herman
Halfords had ze voor 15 euro, rood kastje, werkt perfekt.

Re: Dagrijverlichting

Geplaatst: 06 dec 2010 19:25
door Klaverblaadje
GuidoK schreef:Ik neem aan dat deze apparaatjes niet je achterverlichting aanschakelen ten tijde van de dagrijverlichting?
Nee ze schakelen alleen de DRL in.

Ik heb lampen waar dat al in zit.

Er komen drie draadjes uit.
1)Plus
2)Min
3) Verbinden met stadslicht.

Zodra ik het contact aanzet gaan de DRL branden.
Als ik een tunnel inrij of de ruitenwissers gebruik gaat het grote licht aan en de DRL uit.

Re: Dagrijverlichting

Geplaatst: 06 dec 2010 19:44
door GuidoK
Ja dat dacht ik al. Ik heb ook geen kastjes kunnen vinden die wel achterverlichting schakelen, dus moet ik waarschijnlijk zelf wat verzinnen. Zou erg mooi zijn als je met de lexia alleen de achterlichten altijd kan laten branden, maar dat zal wel niet kunnen. (ik heb eigenlijk geen zin om extra draden naar achteren te trekken ;) )

Re: Dagrijverlichting

Geplaatst: 06 dec 2010 19:53
door Klaverblaadje
Maar waar heb je die achterlichten voor nodig? :smt017

Als het menes wordt moet toch je normale verlichting aan.

Re: Dagrijverlichting

Geplaatst: 06 dec 2010 20:03
door Herman
Ja Rob dat dacht ik ook al.
Dagrij lampen is alleen vooraanzicht dat ze je zien aankomen, achter geen last van.

Re: Dagrijverlichting

Geplaatst: 06 dec 2010 20:44
door Peebee
Heb m'n verlichting op " permanent AAN " staan,
heb derhalve ook géén DRL nodig,
discussie over meerverbruik en slijtage lampen neem ik maar voor lief,
meerverbruik zit meer in de rechtervoet als in een paar lampjes aan,

Peter

Re: Dagrijverlichting

Geplaatst: 06 dec 2010 20:47
door GuidoK
Het gaat toch allemaal om verhoogde zichtbaarheid?
Achteraanzicht is daar toch ook bij gebaat?
Bij veel merken kan je dit al instellen danwel worden ze zo afgeleverd.

Ik ben zelf sowieso een voorstander van het continu voeren van verlichting (zowel voor als achter), maar met een ph2 van na 2006 en zonder xenon (dus zonder makkelijk achteraf inbouwen) (het gaat om de auto van m'n pa) gaan dimlichten vaker stuk dan je lief is, aangezien een ph7 pitje behoorlijk beperkte branduren heeft en vervangen een kriem is door de achterlijke positionering van de koplampopening.

Bij mijn eigen C5 heb ik er gewoon aftermarket xenon in, maar voorheen gingen daar ook om de 3 maanden oid de lampen stuk (ph2 houdt het wel iets langer uit overigens)

Re: Dagrijverlichting

Geplaatst: 06 dec 2010 20:50
door Roman
EvilTwin schreef:ja die audi kerstslingers zijn via een VAG lexia (VAGCOM) in verschillende configuraties instelbaar, niet allemaal legaal in de EU, maar daaraan storen ze zich blijkbaar niet. Als je goed oplet zie je bijv ook dat die audi LED-slingers soms zachter gaan tegelijk met het knipperlicht, om dat beter zichtbaar te maken. (geen idee of Citroën op de DS3 of C5-3 ook zoiets toepast) Ook dit is instelbaar.

bij de C5 zitten de knipperlichten ver verwijderd van deze lichten... nml bij de mistlamp...

Re: Dagrijverlichting

Geplaatst: 07 dec 2010 10:18
door exroosje
Ik heb juist ergens gelezen dat voor optimale attentiewaarde je juist niet je achterlichten aan moet hebben (dan vallen namelijk de remlichten minder op), vandaar dat dagrijlichting aan alleen de voorkant is ontwikkeld.

Het hangt een beetje van de situatie af denk ik. In grauw / donker weer heb je mogelijk wel behoefte aan achterverlichting, in normale lichtsituaties juist niet achter. Al helpt je 3e remlicht natuurlijk ook wel voor het opvallen van je remmen

Als je toch voor en achter verlichting wilt voeren zijn je normale lampen prima geschikt. Behalve natuurlijk qua apsect verbruik, maar met Xenon heb je daar dan weer weinig last van. Die mensen kan ik alleen maar de scandinavie stand van de C5 (te activeren door de dealer) aanraden. Heb ik ook, werkt ideaal.

Re: Dagrijverlichting

Geplaatst: 07 dec 2010 14:20
door EvilTwin
GuidoK schreef:
EvilTwin schreef: Het voertuigreglement is in z'n geheel komen te vervallen vorig jaar.
Er wordt nu verwezen naar EU regelgeving.
link
Volgens mij wordt er nu niet verwezen naar EU regelgeving (kan volgens mij ook niet direct; juridisch gezien; art2 wegenverkeerswet).
Ipv het voertuigreglement is de 'regeling voertuigen' gekomen, welke gewoon geldig is voor zover ik weet: link
Deze is uiteraard wel gemodelleerd naar europese regelgeving. (in de regeling voertuigen kan vziw wel weer naar eu regelgeving verwezen worden)
Het voertuigreglement regelde de gehele toelating op de weg, waaronder dus de typegoedkeuring. Dat is komen te vervallen en overgenomen door EU typegoedkeuring (ETG), zoals te lezen in Art3.2 van de regeling voertuigen. Overigens verwees ook het oude voertuigreglement naar EU regelingen, maar toen was er dus nog een NL typegoedkeuring opgebouwd uit deelverwijzingen naar EU regels. De oude regeling:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006746/g ... rtikel3240" onclick="window.open(this.href);return false;

De huidige regeling voertuigen beschrijft nu dus alleen nog maar wat al gekentekend is. Het is in feite een veredelde APK wetgeving, de details hiervan vind je onder permanente eisen: Art 5.xxx, zelfs inclusief aanwijzingen hoe gekeurd dient te worden.

Re: Dagrijverlichting

Geplaatst: 07 dec 2010 16:40
door GuidoK
Ja ik weet het. Het ging mij er alleen maar om dat het juridisch niet mogelijk zou zijn naar EU regelgeving te verwijzen als het voertuigreglement vervallen zou zijn en daar geen andere regeling voor in de plaats was gekomen (ik zeg nu dus 2 keer hetzelfde). Ik gaf daarbij ook de wettelijke aanleiding daarvoor.

Re: Dagrijverlichting

Geplaatst: 08 dec 2010 21:09
door Dart
H7 lampen in een Heavy Duty uitvoering gaan vele malen langer mee dan standaard H7 lampen.
De meerprijs heb je al weer snel terug verdiend.

MVG
Johan

Re: Dagrijverlichting

Geplaatst: 16 mei 2011 20:33
door sitroune
Ik kwam er niet uit :smt198 met de montage voorschriften en de wettelijke regeling wat betreft de DAGRIJLICHTEN, dus heb de instantie voor deze, het RDW. om duidelijkheid gevraagd, hieronder het antwoord van de RDW.

De eisen voor de dagrijlichten kunt u nalezen in het ECE verordeningen.
Onderstaande link geeft hierover meer informatie:
http://tgk.rdw.nl/nl/nederlandse_tgk_site/wetgeving/" onclick="window.open(this.href);return false;

De bijzondere bepalingen van VN/ECE Reglement nr. 48 voor dagrijlichten luiden:

6.19. DAGRIJLICHT (Reglement nr. 87) (1)

6.19.1. Aanwezigheid facultatief

"6.19.2. Aantal Twee.

5.15 Kleur Wit.

6.19.3. Opstelling Geen bijzondere bepalingen.

6.19.4. Plaats
6.19.4.1. In de breedte: het punt van het zichtbare vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm van het punt van de grootste breedte van het voertuig bevinden.

De binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas liggen ten minste 600 mm uit elkaar.

Deze afstand mag tot 400 mm worden verminderd als de totale breedte van het voertuig minder dan 1 300 mm bedraagt.

6.19.4.2. In de hoogte: boven het wegdek, ten minste 250 mm en ten hoogste 1 500 mm.

6.19.4.3. In de lengte: aan de voorkant van het voertuig. Aan dit voorschrift wordt geacht te zijn voldaan wanneer het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of andere weerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.

6.19.5. Geometrische zichtbaarheid

Horizontaal: 20° naar binnen en naar buiten.

Verticaal: 10° naar boven en naar beneden.

6.19.6. Richting Naar voren.

6.19.7. Elektrische schakeling

De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn.

De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven (2).

Bovendien branden de in punt 5.11 bedoelde lichten niet wanneer de dagrijlichten ingeschakeld zijn.

6.19.8. Verklikkerlicht Inschakelverklikkerlicht facultatief.
- Tekst uit oorspronkelijke bericht weergeven -