Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Toen ik mijn C5 kocht zat er geen trekhaak op. Onderdeel van aankoop-deal was dan ook montage trekhaak met 13-polige jaeger doos. Bij eerste gebruik bleek mistlicht op caravan niet te functioneren, wel bleef mistlamp achter op auto branden. Omdat ritje naar aankoopadres te ver weg was, heeft mijn lokale universele garage e.e.a. gefikst. Was naar zijn zeggen wel even een klusje. Nu doet alles het, onderweg werkt de koelkast prima, tijdens rijden en tijdens stilstand (koelkast dus wel even uitzetten bij langere tussenstop). Verder doet ook de 12volt verlichting in de caravan het en, natuurlijk, de mistlamp achterop de caravan. Met caravan aangekoppeld blijft het mistlicht achterop de auto daarbij gedoofd
Onze caravan is een Fendt Saphir 450QB van 2003.
Krommenieer schreef:Zojuist even met een spanningzoeker in de stekkerdoos geprobeerd en op beide aansluitingen staat spanning 9 constant en 10 met draaiende motor.
Goed gedaan dus door de Citroen dealer.
Morgenmiddag laat ik meer weten.
Evert
Kan je misschien eens vragen waar hij die op pin 10 met draaiende motor vanaf heeft getapt?
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Tom de Vutter schreef:De aansluiting voor de trekhaak zit op een 3-polige stekker met daarin oranje,paars en grijs.exroosje schreef:Ik heb de zaak ook zoals het hoort aangesloten (op een loze 2-polige stekker) maar nog nooit de functie PDC of mistlamp uitschakeling op werking kunnen betrappen. En ik heb alle mogelijk aansluitingen op de microswitch al geprobeerd. Zoals gezegd heb ik een originele C5 dradenset met ook die extra connector aangesloten. Alle functie zijn in de draden aanwezig, er is een relais, maar de mistachterlampen en PDC blijven hardnekkig werken.
Maar moet er dus nog een loze 3-polige ook zijn?
Daarbij is oranje(dikke draad) een constante 12V en paars een 12V als het contact aanstaat.
Van grijs heb ik niet vast kunnen stellen wat de functie is.
Ja, daarnaast heb ik dus nog het loze stekkertje met roze-grijs-groen.
Het onderzoek naar het wat en hoe daarvan loopt nog.
Dan het relais.
Dit relais zorgt ervoor dat als het mistachterlicht wordt geactiveerd in de cabine er maar 1 mistachterlicht brandt : dat van de auto of dat van de aanhanger. Dit relais wordt bekrachtigd door een microswitchje in het trekhaakstopcontact. Onbekrachtigd wordt wit met paars verbonden en indien bekrachtigd wordt wit met blauw verbonden.
Uit mijn hoofd de volgende aansluitingen:
wit - 12V als je de mistlamp-functie aanzet in de cabine
grijs - 12 V als de stekker van de aanhanger geplaatst is
groen - massa (grijs en groen bekrachtigen dus de spoel van het relais)
paars - 12V als je de mistlamp-functie aanzet in de cabine EN geen aanhanger
blauw - 12V als je de mistlamp-functie aanzet in de cabine EN wel aanhanger
Ik heb dit gecontroleerd met een autotestlampje (zo'n handig ding waarmee je door de isolatie van een draad tot op de kern kan prikken)
en een losse aanhanger-stekker. Als het mistachterlicht van de auto brandt en je plaatst de stekker dan gaat het mistachterlicht uit (omdat het micro-switchje wordt ingedrukt en het relais dus bekrachtigd.
Mocht je dus problemen hebben met het mistachterlicht, check dan het micro-switchje of test net als ik de spanningen op het relais!
Ik heb er een foto van gemaakt maar kan die niet uploaden(ik weet nog niet hoe ik dat moet doen).
Eventueel wil ik van het relais wel een schemaatje tekenen.


Zoals je kunt zijn op mijn handleiding gaat het hier om een 2 polige connector (B), een 3-polige heb ik nog niet gezien. En niet alle drad functies komen kennelijk overeen met mijn bedradingsset
En na je uitleg over de mistlamp begrijp ik nog steeds niet hoe de PDC dan uitgeschakeld zou moeten worden.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Helaas is het weer te slecht anders was was ik even onder de auto gaan kijken en gaan meten.exroosje schreef:En na je uitleg over de mistlamp begrijp ik nog steeds niet hoe de PDC dan uitgeschakeld zou moeten worden.
Volgens mij zit het zo : als de microswitch wordt ingedrukt door de stekker van de aanhanger dan krijgt het betreffende relais 12 V op de grijze draad. Dit relais zorgt voor de omschakeling van een eventueel ingeschakelde mistlamp.
MAAR op het relais zitten 2 grijze draden. 12V op deze grijze draden wil dus zeggen : de aanhanger is aangekoppeld. Die 2e draad gaat de auto in en zorgt er volgens mij voor dat de PDC wordt uitgeschakeld.
De microswitch bedient dus 2 relais : een van de mistlamp en een van de PDC.
Nogmaals, als BEIDE functies niet worden uitgeschakeld bij een aangekoppelde aanhanger, dan betekent dat er iets mis is met de microswitch. Ik meen gezien te hebben dat er onder de auto uit de kabelboom naar de trekhaak een aparte aftakking naar deze microswitch gaat.
Wil je weten of je microswitch werkt? Plaats dan een aanhangerstekker (er hoeft niets aangesloten te zijn; zet wel het contact aan) en check de bekrachtiging van het mistlamp-relais (12V op dubbel grijs).
Als deze niet bekrachtigd wordt bij geplaatste aanhangerstekker, dan weet je zeker dat de microswitch niet werkt. Het maakt daarbij niet uit of de mistlamp is aangeschakeld op niet (eigenlijk zou je het 'mistlamp-route-relais ' moeten noemen; de route gaat naar de auto of de aanhanger).
Gefeliciteerd! Toch ben ik nog steeds benieuwd waar die geschakelde 12V op pin 10 vandaan komt. Mocht je binnenkort nog kontakt hebben met de dealer daarover dan hou ik me aanbevolen ...Krommenieer schreef:Alle benodigde aansluitingen werkten correct, ook de aansluitingen 9 en 10.
Het was dus niet nodig om langs de dealer te gaan.
Evert
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 dec 2006 11:35
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V automaat
Brandstof: Benzine
Phase: 1
Organummer: 09383
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: gris fulminator
Locatie: Ridderkerk
Ik heb jullie discussie met belangstelling gevolgd omdat ik binnenkort ook een trekhaak wil monteren onder mijn C5 break. Er is wat verwarring over het aansluitpunt van de constant 12V / 12V over contact aansluiting. Ik kan U aanraden surf even naar de site van Brink trekhaken (http://www.brinkweb.com) selecteer daar merk en type auto. Daarna wordt de geschikte haak gepresenteerd en click daar op het gewenste kabelset (7 of 13 polig) U kunt dan een PDF-file downloaden met een duidelijke omschrijving van draadkleuren en het aansluitschema op de Citroen.
Op tekening ziet het er simpel uit.
Groeten,
Willem Priester
veel succes
Op tekening ziet het er simpel uit.
Groeten,
Willem Priester
veel succes
groet,
Willem
C5 break 2.0 16V automaat 2002
Willem
C5 break 2.0 16V automaat 2002
Bedankt voor de info! Wat ik op deze site in ieder geval gevonden heb is dat niet alle kabelsets voor 13-polige contacten zijn voorzien van een draad om pin 10 van een geschakelde 12V tevoorzien. Dit kan wel met een apart te bestellen kabelset 764029.W. Priester schreef:Ik kan U aanraden surf even naar de site van Brink trekhaken (http://www.brinkweb.com) selecteer daar merk en type auto. Daarna wordt de geschikte haak gepresenteerd en click daar op het gewenste kabelset (7 of 13 polig) U kunt dan een PDF-file downloaden met een duidelijke omschrijving van draadkleuren en het aansluitschema op de Citroen.
Op tekening ziet het er simpel uit.
Ik ben ondertussen ook even bij de lokale Citroendealer langsgeweest om het probleem voor te leggen. Zij hebben veel ervaring met trekhaak en trekhaakbekabeling. Men wist mij precies te vertellen wat er aan mijn bekabeling ontbrak en hoe dat door hun opgelost kan worden. (Een aparte 12V-draad direct vanaf de accu, gezekerd met een zwevende zekeringhouder en geschakeld via het contact). Inbouwkosten rond de 80 euro. Ik overweeg om dat te laten doen.
Ik heb dit proleem met de trekhaak ook gehad ,het probleem is dat het micro switchje in de 13polige stekker vaak verkeerd aangesloten wordt.Op het schakelaartje zitten drie aansluitingkjes waarvan een met een kort draadje negeer dit ,het draadje zit er voor auto's zonder ingebouwd relais.Schakelaar moet dus juist verbinding maken waardoor relais aanschakeld daarmee mistlamp op auto en achteruitrijsensor uitschakeld.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Tom de Vutter schreef: Mocht je dus problemen hebben met het mistachterlicht, check dan het micro-switchje of test net als ik de spanningen op het relais!
Ik heb er een foto van gemaakt maar kan die niet uploaden(ik weet nog niet hoe ik dat moet doen).
Eventueel wil ik van het relais wel een schemaatje tekenen.
Zou je die foto naar me willen mailen? Dan post ik hem wel even . Ik ga het nog een keer proberen met deze info.
Frank(at)knot.nu
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 dec 2006 11:35
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V automaat
Brandstof: Benzine
Phase: 1
Organummer: 09383
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: gris fulminator
Locatie: Ridderkerk
Ook ik heb mijn creativiteit moeten benutten om een goede schakeling te krijgen voor het mistlicht. Ik had een complete kabelset voor een citroen C5 break, doch de handleiding ontbrak. Het meegeleverde relais zag eruit als een goedkoop onbetrouwbaar type. Nieuw wisselrelais gekocht en aangesloten volgens het hierbij aangegeven schema. Dit werkt goed.
http://img255.imageshack.us/my.php?imag ... elaam5.jpg
http://img255.imageshack.us/my.php?imag ... elaam5.jpg
groet,
Willem
C5 break 2.0 16V automaat 2002
Willem
C5 break 2.0 16V automaat 2002
Ik ben ondertussen bij de Citroendealer geweest om de geschakelde 12V-aansluiting op pin 10 te laten maken (met massa op 11). Was toch een klus van ruim anderhalf uur! Maar de caravankoelkast zal nu werken onderweg en uit staan tijdens rustpauzes zodat de accu gespaard blijft.
Bedankt allemaal voor het meedenken!
Bedankt allemaal voor het meedenken!
V.I.P.


Berichten: 612
Lid geworden op: 12 mei 2007 09:59
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond
Locatie: Rosmalen
Is er nog een aanvulling op dit verhaal?
Ik worstel ook met een 2ehands Bosal trekhaak met kabelset. Inderdaad met relais, maar microswitch opent bij aansluiten van stekker !
Dat betekent een bekrachtigd relais zolang er geen aanhanger is aangesloten.Lijkt me niet goed
Voorts kan ik alleen een drie aderige ( groen/geel - rose -wit) kabelboompje achter de linkerbekleding van de laadruimte vinden (Break 2002) die door het plaatwerk naar buiten gaat en vermoedelijk achter de bumper eindigt. Wordt hierop mistachterlicht en pdc tegelijk uitgeschakeld ?
Ik worstel ook met een 2ehands Bosal trekhaak met kabelset. Inderdaad met relais, maar microswitch opent bij aansluiten van stekker !
Dat betekent een bekrachtigd relais zolang er geen aanhanger is aangesloten.Lijkt me niet goed
Voorts kan ik alleen een drie aderige ( groen/geel - rose -wit) kabelboompje achter de linkerbekleding van de laadruimte vinden (Break 2002) die door het plaatwerk naar buiten gaat en vermoedelijk achter de bumper eindigt. Wordt hierop mistachterlicht en pdc tegelijk uitgeschakeld ?
C5 Break 2.0i exclusive 2002
Citroën Specialist & Sponsor


Berichten: 935
Lid geworden op: 27 mei 2006 00:52
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:
Bos 04659 Ik heb dit proleem met de trekhaak ook gehad ,het probleem is dat het micro switchje in de 13polige stekker vaak verkeerd aangesloten wordt.Op het schakelaartje zitten drie aansluitingkjes waarvan een met een kort draadje negeer dit ,het draadje zit er voor auto's zonder ingebouwd relais.Schakelaar moet dus juist verbinding maken waardoor relais aanschakeld daarmee mistlamp op auto en achteruitrijsensor uitschakeld.M.Belonje schreef:Is er nog een aanvulling op dit verhaal?
Ik worstel ook met een 2ehands Bosal trekhaak met kabelset. Inderdaad met relais, maar microswitch opent bij aansluiten van stekker !
Dat betekent een bekrachtigd relais zolang er geen aanhanger is aangesloten.Lijkt me niet goed
Voorts kan ik alleen een drie aderige ( groen/geel - rose -wit) kabelboompje achter de linkerbekleding van de laadruimte vinden (Break 2002) die door het plaatwerk naar buiten gaat en vermoedelijk achter de bumper eindigt. Wordt hierop mistachterlicht en pdc tegelijk uitgeschakeld ?
