Het hangt van je status af, maar normaal gesproken -als je je hoofdwoonplaats naar Nederland overbrengt- moeten al je auto's die je in NL gebruikt per direct op NL kenteken gezet worden. Dit geldt net zo voor buitenlanders. Die moeten bovendien per direct hun rijbewijs omwisselen voor een NL versie, dan wel eentje halen.Rij je te lang rond in een bepaakld land, dan moet je daar wegenbelasting gaan betalen. Dat wisselt een beetje per land, ik dacht in NL dat je na uiterlijk een jaar hem moet invoeren.
Zelfs als je in NL met een geleende buitenlandse auto rijdt, of een buitenlandse bedrijfsauto, kun je een boete en een naheffing (200%) krijgen. Hierop wordt alleen actief gecontroleerd door de douane, niet de politie, al kunnen die uiteraard ook PV opmaken. Vreemd genoeg zag ik in Zuid Holland vrij vaak Douane rijden, maar hier bij Nijmegen praktisch nooit. Vliegende grenscontroles heb je hier dan weer wel, gedaan door de Marechaussee.
Er is maar een echte uitzondering: buitenlandse studenten mogen in een auto met buitenlandse registratie blijven rijden, op hun eigen naam of die van hun ouders.
Hoe en of er in het buitenland gecontroleerd wordt kan ik niet zeggen, maar in NL is er wel degelijk controle.
Er zijn daarnaast specifieke uitzondering om een GN of BN nummberbord te mogen voeren (maar dat zijn dus al wel NL kentekens.)