Ik ben zoooooooo blij dat de C5-PhIII een gewone sedan is en geen hatchback. Moet je maar eens proberen om de achterklep van een PhII in een garage met geopende kanteldeur open te doen: die klapt direct tegen de kanteldeur aan met lakbeschadiging tot gevolg

. Ik spreek uit ervaring. Ik kon in mijn garage de achterklep van m'n vorige C5 (PhII) niet open doen, moest haar eerst naar buiten rijden. En met de kanteldeur dicht ging ook al niet want dan moest ik haar te ver naar voren rijden, omdat de klep anders tegen de nog niet geopende kanteldeur aan klapte.
Dat is gelukkig nu allemaal voorbij

. Van onze nieuwe PhIII sedan kan ik de klep van de kofferbak gewoon in de garage openen, zelfs al staat ze met de bumper bijna tegen de nog gesloten kanteldeur aan. En met geopende kanteldeur is het al helemaal geen probleem meer, dan komt de kofferklep niet zo hoog meer, eindelijk...
Bovendien klapt de kofferklep van een PhIII zover naar voren dat ik ruim in de koffer kan duiken zonder m'n hoofd te stoten aan het slot van de klep, iets wat me bij de PhII regelmatig is overkomen (ja ik weet ik ben een ezel

).
Tenslotte, maar dat is een kwestie van smaak, ik vind (bij wat grotere auto's) een sedan zoveel mooier dan een hatchback (ook al leek de PhII wel een beetje op een sedan). Dus ik ben bijzonder blij met onze nieuwe C5 SEDAN.