cafevdb schreef:Het was gezellig. Bedankt aan ieder die dit mogelijk heeft gemaakt. Alvast 1 foto als voorproefje. rest zal nog volgen.

Veel foto´s al online zie ik, de mijne wil ik zoveel mogelijk van commentaar voorzien, want onze gids had bij bij de meeste van de 480 auto´s wel een verhaal.
Voor deze alvast het verhaal.
De presidentiele limousine van de Gaulle uiteraard. De auto moest in opdracht van de Gaulle groter zijn dan de auto van de president van de VS. En dat is tie ook geworden, zei het slechts enkele centimeters. de Gaulle had overigens een hekel aan deze auto omdat deze een vaste separeerruit had. Communicatie met de chauffeur was alleen mogelijk via de intercom en dat vond de Gaulle maar helemaal niks.
Nog een paar wetenswaardigheden:
Al de eerste Citroen uit 1919 had een electrische startmotor, zeer uitzonderlijk. Ook hadden Citroens in die tijd al drie pedalen met dezelfde functie (gas, rem, koppeling) als wij die kennen, ook zeer uitzonderlijk.
Het ontwerp en prototype van de 2CV stamt al van voor de WO2. Productie is pas begonnen na WO2. Citroen heeft uit angst voor de Duitsers in 1939 drie 2CV prototypes verstopt op een zolder van schuur in Normandie, achter een valse muur en prompt het bestaan ervan vergeten. Pas in 1990 zijn per toeval gevonden en staan nu alledrie in het conservatoire.
Deze prototypes hadden trouwens een watergekoelde boxermotor opgebouwd uit componenten van een toenmalige BMW.
Het conservatoire heeft één van de 4 identieke 2CV´s die gebruikt zijn in de Bond-film ´For your eyes only´. Een andere is in Nederlands bezit. De kogelgaten in de auto zijn plakstickertjes. Om de auto toch wat laten presteren in de film zijn ze voorzien van een GS motor.
Het Wankelmotorproject is wat bekender, een GS heel even in productie, een Ami Coupé prototype en zelfs een Citroen helicopter met Wankelmotor. Allemaal gesneuveld toen de eerste oliecrisis uitbrak.
Een DS met experimentele V4 tweetakt(!) motor die aan de hoogste VS emmisienormen kon voldoen, een DS met een SM Maserati motor voor de rallysport, men heeft wat geexperimenteerd. De zwarte DS van minister-president Michel Debré, met seperatieruit en hoofdsteunen achterin.
Een prototype met het stuur (en alle bedieningen) in het midden van de auto, dat je naar wens ook naar links en rechts kon schuiven. Handig, eenzelfde auto voor de Europese en Engelse markt.
Trieste verhalen zijn er ook: de Citroen Axel bijvoorbeeld. Die werd om kosten te drukken in Roemenie gemaakt. De assemblage was echter dermate slecht dat de Axel´s die voor de Franse markt bedoeld waren opnieuw in de Franse fabriek op de band werden gezet of ze nog maar eens in elkaar te zetten. Goedkoop bleek duurkoop.
Affijn, de rest van de verhalen en mijn foto´s volgen later.
Gr. Ronald