Pagina 2 van 3
Re: Automaat
Geplaatst: 22 jan 2009 10:03
door LWaanders
Ronald schreef:Het is duideljk waarneembaar dat de BVA4 (beide typen) veel sneller opschakelen bij een koude motor bij koud weer dan bij een koude motor bij warm weer.
Bij mijn automaat BVA6 gebeurt juist het omgekeerde. Bij koud weer heeft de automaat de neiging om door te trekken tot tegen de 3000 toeren, als het spul op temperatuur is, schakelt hij juist al bij 2000 toeren. Zodoende hoef ik hem dus niet manueel op toeren te houden.
Re: Automaat
Geplaatst: 27 jan 2009 15:19
door Paljas
Onze C5 heeft er ook last van. Onvoorspelbaar schakelgedrag bij koude motor. Opschakelen als je net je gas loslaat enz Ik zet hem de eerste 10 min in de sportstand, dan gedraagt hij zich netjes.
Re: Automaat
Geplaatst: 27 jan 2009 19:09
door Citroenbx
Sport stand met koude motor? Lijkt mij niet ideaal daar je (te) veel toeren maakt
Re: Automaat
Geplaatst: 27 jan 2009 19:24
door JHV
In de sportstand schakeld onze diesel automaat bij een 2500 toeren ipv 2000 a 2200.
Lijkt me ook met een koude motor niks mis mee.
johan
Re: Automaat
Geplaatst: 27 jan 2009 19:45
door Citroenbx
Koud kom ik nooit boven de 2000toeren met men V6je, maar zo heeft iedereen zen rijstijl

Re: Automaat
Geplaatst: 27 jan 2009 21:22
door saxoxsara
Mijn automaat gilt als ie koud is als een stel ouwe wijven.
Ook zoekt de bak zijn eigen schakelpatroon.
Ik hou van stevig rijden zonder koud de boel te forceren.
De V6 zit nog in de garantie bij de merkdealer.
Wat te doen? Olie verversen en softwareupdate vragen?
Wie heeft er nog meer ervaring met gegier onderin de versnellingen.
Mijn auto heeft nu 88k gedraaid en is van een advocaat geweest,die nooit heeft bezuingd op onderhoud.
Re: Automaat
Geplaatst: 27 jan 2009 21:37
door Citroenbx
Alsie op 88dkm zo een kuren vertoon zou ik maar effe héél snel in garantie het probleem laten oplossen.
Als je bak achteraf stukgaat heb je een bakrevisie van 3000euro aan je broek...
Re: Automaat
Geplaatst: 28 jan 2009 00:28
door Gait 65
Ook bij ons heeft de automaat kuren als het koud weer is.
Had duurt maar kort, na zo`n 500 meter gaat het al wat beter.
Heb me bij deze winterse omstandigheden aan gewend om
de eerste 5 minuten manueel te schakelen.
Dit gaat prima, hij schakelt nu niet te vroeg hierdoor verminder
je het risico dat de motor onder toeren draait.
Re: Automaat
Geplaatst: 28 jan 2009 01:05
door Ronald
saxoxsara schreef:Mijn automaat gilt als ie koud is als een stel ouwe wijven.
Ook zoekt de bak zijn eigen schakelpatroon.
Puntje twee is inderdaad bekend en beschreven, even zelf controleren via manueel.
Puntje één, het gillen, dat is niet bekend.
Verklaar eens nader ? Treedt het onmiddelijk op als je in D gaat, of pas bij pas geven?
Gaat het weg als je manueel schakelt ? Toerental afhankelijk of snelheidsafhankelijk ?
Als gillen echt gillen is, is dat zeer zeker niet gezond en zou ik er niet mee doorrijden.
Gr. Ronald
Re: Automaat
Geplaatst: 28 jan 2009 01:08
door Ronald
Gait 65 schreef:Heb me bij deze winterse omstandigheden aan gewend om
de eerste 5 minuten manueel te schakelen.
Dit gaat prima, hij schakelt nu niet te vroeg hierdoor verminder
je het risico dat de motor onder toeren draait.
En zo hoort het: men controls machine en niet andersom.
gr. Ronald
Re: Automaat
Geplaatst: 28 jan 2009 08:27
door Wimmie
Nu ik een tijdje een ph.II AUT 4 rijd, merk ik vooral verschil met koud weer. De ph. II schakelt koud toch een stuk beter dan de ph.I aut. Die had ook een raar schakelpatroon gedurende de eerste minuten maar daar heb ik mijn huidige auto nog niet op kunnen betrappen. En het is toch echt koud geweest.
Re: Automaat
Geplaatst: 28 jan 2009 10:16
door Harm
Heb jij nog steeds een 4bak? Meende dat dat inmiddels ook wel een 6bak zou zijn...

Re: Automaat
Geplaatst: 28 jan 2009 10:58
door Menno
Enkel diesels en V6 hebben 6-bak, zelfs in de PH3 is het een 'ouderwetse' 4-bak i.c.m. 2.0 benzine

, wat mij betreft een groot minpunt, verkeerde bezuiniging !!
Re: Automaat
Geplaatst: 28 jan 2009 11:00
door Harm
Sjees, en Aldi-rijders hebben ook 6-bakkies, toch?
Re: Automaat
Geplaatst: 28 jan 2009 11:03
door Menno
Alle VAG bakken hebben o.a. van die mooie DSG bakken , zelfs 7-traps tegenwoordig .... daarin blijft PSA flink achter, dat rijdt ( sorry

) op de verpakking na geweldig
