Pagina 2 van 3

Re: Ervaringen/tips LPG installaties gevraagd

Geplaatst: 30 dec 2008 11:04
door Kapitein Rob
Dag Turbo,

Ik heb geen C5 op lpg (niet genoeg kilometers), maar rijd wel sinds 1974 (jawel, toen een DS) op gas, Daarna altijd Citroen (en 1 Renault 20) op gas. Altijd Vialle installaties of AG, eigenlijk zonder (of slechts weinig) problemen. Ben na ongeveer 1,5 miljoen kilometers uitermate tevreden over rijden op gas. Je merkt tegenwoordig helemaal geen verschil tussen rijden op benzine of op gas en ook buiten Nederland (zeer) goed te verkrijgen.

Ik heb een XM 2.0i 16v met een Vialle LPi-installatie gehad. Die heeft van oktober 1994 tot november 2004 zo'n 285.000 km gedraaid (toen verkocht). Met de pomp 1 keer een probleem gehad, toen is de tank in zijn geheel vervangen (gunstige deal met dealer kunnen maken). Verder is een keer backfire opgetreden door een kapotte injector (nieuwe injector € 100,- ex BTW, nieuwe resonator bij (inmiddels andere) dealer: € 500,- ex BTW :-( ).

Mijn algemene ervaring met lpg is dat je een deskundige leverancier moet hebben, dan gaat het goed. Heb je een 'prutser' dan heb je problemen (maar dat geldt ook voor rijden op benzine). Probeer te voorkomen dat de benzineboer en de gasboer je van het kastje naar de muur sturen, als je alles in een bedrijf hebt kan dat niet. Je auto moet wel in orde zijn, gasbedrijf is iets gevoeliger dan benzinebedrijf. Dat wil zeggen: als de auto het op benzine nog wel zou doen (maar niet goed) dan heb je op gas meestal problemen.
Suc6!!

Re: Ervaringen/tips LPG installaties gevraagd

Geplaatst: 02 jan 2009 09:42
door kevin
pas geleden vialle laten inbouwen met 63 liter tank, zoals bijna iedereen zegt geen enkel probleem. De auto rijd op gas en op benzine je merkt het verschil helemaal niet. Ook niet met -6 buitentemp. met deze tank komt de vloer wel omhoog maar is niet echt storend. suc6

Re: Ervaringen/tips LPG installaties gevraagd

Geplaatst: 04 jan 2009 22:13
door Teeuw
:cit2 Heb de C5 nu zo'n half jaar in mijn bezit en heb er een vialle inst. in laten bouwen.
Net als voorgaande berichten geen probleem, had wel storingen verwacht omtrent de elektronica, echter alles verloopt zeer soepel!

Heb wel lang moeten zoeken voor de V6, niet veel gas inbouwers die hier ervaring mee hebben!
Heb het laten doen bij van der Bilt in Amsterdam, het ziet eruit als een plaatje :D

Let wel op!!
Mijn auto was 3,5 jaar oud (benzine) liet er gas inbouwen en 2 maanden later viel er een bekeuring in de bus, auto had gekeurd moeten wezen!!

Nieuwe benzine auto's hoeven pas na 4 jaar gekeurd te worden, echter zodra je er gas in laat bouwen wordt dat voor diezelfde auto 3 jaar!

Beroep aantekenen haalt niets uit (al gedaan) het is maar dat je het weet.

Groetjes

Erwin

Re: Ervaringen/tips LPG installaties gevraagd

Geplaatst: 05 jan 2009 23:24
door Jo_
exroosje schreef:Let er wel op dat bij een LPI installatie de tank wel uitsteekt boven de vloer vanwege de pomp. Meestal wordt de vloer 5cm opgehoogt met piepschuim oid

AG installaties op oudere C5's geven nog wel eens problemen, al kan men ze tegenwoordig ook stabiel werkend krijgen (na vervanging van drukregelaars, ventielen, verdampers etc)
Ik wil over bovenstaand graag meer detailinformatie
ik heb een C5 uit 2003 met automaat en LPG (AG). inderdaad wel problemen, alhoewel hij altijd als een zonnetje loopt.
Ik weet niets van het reguliere noodzakelijke onderhoud, wat wanneer het best vervangen kan worden etc. Het enige dat ik weet is dat het filter op de brandstofleiding om de 30000 vervangen moet worden.

Ik verdenk mijn LPG installatie er gedurende z'n hele levensduur al ervan (tenminste, zolang ik de auto al heb) dat ie stiekum ook wat benzine meesnoept.
Ik zou graag een echt goede LPG man (of vrouw ;) ) willen ontmoeten, bij wie niet meteen de dollartekens in de ogen komen.

Re: Ervaringen/tips LPG installaties gevraagd

Geplaatst: 05 jan 2009 23:59
door jpiek
Idd. Filter vervangen, mogelijk ooit eens een druksensor, en na verloop van tijd (afaik tegen de 2 ton) willen de injectoren wel versleten raken...

Die laatste is toch wel een pittige : 4 x 67 euro excl. + 2 uur arbeid ofzo... (incl "ínleren" nieuwe type)

Maar ja, over 200.000 km gerekend :smt190

Re: Ervaringen/tips LPG installaties gevraagd

Geplaatst: 06 jan 2009 11:06
door exroosje
Teeuw schreef::cit2 Heb de C5 nu zo'n half jaar in mijn bezit en heb er een vialle inst. in laten bouwen.
Net als voorgaande berichten geen probleem, had wel storingen verwacht omtrent de elektronica, echter alles verloopt zeer soepel!

Heb wel lang moeten zoeken voor de V6, niet veel gas inbouwers die hier ervaring mee hebben!
Heb het laten doen bij van der Bilt in Amsterdam, het ziet eruit als een plaatje :D

Let wel op!!
Mijn auto was 3,5 jaar oud (benzine) liet er gas inbouwen en 2 maanden later viel er een bekeuring in de bus, auto had gekeurd moeten wezen!!

Nieuwe benzine auto's hoeven pas na 4 jaar gekeurd te worden, echter zodra je er gas in laat bouwen wordt dat voor diezelfde auto 3 jaar!

Beroep aantekenen haalt niets uit (al gedaan) het is maar dat je het weet.

Groetjes

Erwin
Zo te zien aan je motor ben jij hier de eerste ph2 V6 rijder op gas? En nog wel op lpi, terwijl gasfx dit model niet zegt te ondersteunen?

Denk dat Ronald wel geinteresseerd is hoe en wat.

Re: Ervaringen/tips LPG installaties gevraagd

Geplaatst: 06 jan 2009 12:49
door Kapitein Rob
Jo_ schreef:Ik verdenk mijn LPG installatie er gedurende z'n hele levensduur al ervan (tenminste, zolang ik de auto al heb) dat ie stiekum ook wat benzine meesnoept.
Auto's op lpg starten tegenwoordig allemaal op benzine (milieueisen). Daardoor zal benzine uit de tank gebruikt worden. Als de motor op een bepaalde temperatuur is schakelt hij automtisch over op lpg (in de zomer al binnen 100 m, bij deze kou kan dat wel 1 à 2 km zijn).
Benzine en lpg tegelijk gebruiken tijdens het rijden kan niet, het mengsel is dan te rijk en de motor loopt niet (goed).

Re: Ervaringen/tips LPG installaties gevraagd

Geplaatst: 06 jan 2009 18:05
door EW
Dat is dus begreep ik inmiddels achterhaald:

Er zijn motors die op LPG ook een heel klein beetje benzine inspuiten (maar daar hoort de C5 niet bij).

Re: Ervaringen/tips LPG installaties gevraagd

Geplaatst: 06 jan 2009 19:15
door Ronald
exroosje schreef:
Teeuw schreef::cit2 Heb de C5 nu zo'n half jaar in mijn bezit en heb er een vialle inst. in laten bouwen.
Net als voorgaande berichten geen probleem, had wel storingen verwacht omtrent de elektronica, echter alles verloopt zeer soepel!

Heb wel lang moeten zoeken voor de V6, niet veel gas inbouwers die hier ervaring mee hebben!
Heb het laten doen bij van der Bilt in Amsterdam, het ziet eruit als een plaatje :D

Let wel op!!
Mijn auto was 3,5 jaar oud (benzine) liet er gas inbouwen en 2 maanden later viel er een bekeuring in de bus, auto had gekeurd moeten wezen!!

Nieuwe benzine auto's hoeven pas na 4 jaar gekeurd te worden, echter zodra je er gas in laat bouwen wordt dat voor diezelfde auto 3 jaar!

Beroep aantekenen haalt niets uit (al gedaan) het is maar dat je het weet.

Groetjes

Erwin
Zo te zien aan je motor ben jij hier de eerste ph2 V6 rijder op gas? En nog wel op lpi, terwijl gasfx dit model niet zegt te ondersteunen?

Denk dat Ronald wel geinteresseerd is hoe en wat.
Ronald is zeer geintresseerd :D , alhoewel mijn 2004 PhI nog even mee kan en moet.
Auto is onmiskenbaar een PhII, zie de lelijke luchthapper in de avatar. ;)
Mijn C5 toekomst is nog weer verder verzekerd. :smt038
@teeuw Ben je bij van der Bilt uitgekomen via http://www.gasfx.nl of door zelf te zoeken en te bellen? Mocht je toch van plan zijn je nog even voor te stellen in het daarvoor bestemde draadje vertel er maar gelijk wat over.
Geen meldingen in 6 maanden: Mijn geluk is dus niet exemplarisch lijkt het. :smt038

Gr. Ronald

Re: Ervaringen/tips LPG installaties gevraagd

Geplaatst: 15 jan 2009 22:16
door Turbo
Bedankt voor de tips en ervaringen. Ik ga voor Vialle LPI. Ik heb nog één vraagje. Kun je bij een break de pomp ook horen tijdens het rijden?

Re: Ervaringen/tips LPG installaties gevraagd

Geplaatst: 15 jan 2009 22:25
door Klussie
Alleen tijdens de tijd dat je op benzine rijdt en de keuze staat op gas, dan hoor je de pomp.
Eenmaal op gas hoor je hem niet meer.

Re: Ervaringen/tips LPG installaties gevraagd

Geplaatst: 15 jan 2009 22:43
door Jantoon
Goeieavond allen,

Ik ben zelf een lpg-rijder (echter niet met onze C5) en lees alles op het forum dat betrekking heeft op lpg. Ik stel echter vast dat de meesten hier ofwel een Vialle ofwel een AG-systeem hebben. Is daar een specifieke reden voor? Je hoort hier nauwelijks iets over andere merken. Onze andere auto (niet-Citroen) rijdt op een BRC-systeem, tot mijn volle tevredenheid overigens. Is het omdat Vialle en AG Nederlandse merken zijn en dus meer beschikbaar zijn in Nederland dan andere merken? Prins is echter ook Nederlands. Toch zie je ze hier niet zo vaak. Rijdt een C5 dan beter op Vialle?

Groeten,

Jantoon

Re: Ervaringen/tips LPG installaties gevraagd

Geplaatst: 16 jan 2009 09:44
door JHV
In onze renault Scenic hebben we een LPI instalatie van Vialle laten inbouwen. Volgens gasfx kon dat niet. Ook de plaatselijke gasboer bevestigde dat. Echter Boertien in Emmen en Nunspeet gaven aan dat het wel degelijk kon. Zij hadden een Vialle installatie, de pc van de instalatie moest enigszins aangepast worden, maar dat deden ze zelf. Dit bedrijf bouwt veel auto uit Duitsland ook om naar LPI.
MAAR zoek wel een goede gasboer, daar ben je echt van afhankelijk. Inbouwen kunnen ze allemaal, maar afstellen en zonder problemen rijden, is vakmanschap.
Koste ons 2 jaar gelden 1900 euro op de Vialle in te laten bouwen, exclusief keuren etc.
Johan

Re: Ervaringen/tips LPG installaties gevraagd

Geplaatst: 16 jan 2009 10:31
door Kapitein Rob
Jantoon schreef:Ik stel echter vast dat de meesten hier ofwel een Vialle ofwel een AG-systeem hebben. Is daar een specifieke reden voor? Je hoort hier nauwelijks iets over andere merken. Onze andere auto (niet-Citroen) rijdt op een BRC-systeem, tot mijn volle tevredenheid overigens. Is het omdat Vialle en AG Nederlandse merken zijn en dus meer beschikbaar zijn in Nederland dan andere merken? Prins is echter ook Nederlands. Toch zie je ze hier niet zo vaak. Rijdt een C5 dan beter op Vialle?
Eén van de redenen zal waarschijnlijk zijn dat Vialle in het verleden en tegenwoordig AG het 'huismerk' van de Citroënimporteur is. Daardoor kom je via de dealer standaard met deze merken in aanraking. Dat wil dus niet zeggen dat andere merken niet goed zouden zijn, maar daar krijg je geen (minder?) ondersteuning van bij de dealer.

De LPi-installatie van Vialle is wel heel geavanceerd met injectie van vloeibare lpg. Dat heeft een aantal (thermische) voordelen:
- vloeibaar gas is kouder, daardoor heeft het een koelend effect (relatief) op de motor. De verbrandingstemperatuur van lpg ligt hoger dan die van benzine;
- vloeibaar lpg is (iets) nauwkeuriger te doseren dan gasvormig lpg wat bij andere injectiesystemen gebruikt wordt;
- er is geen verdamper nodig, dus een mogelijke storing minder;
- bij inbouw hoeft er geen aftakking van het koelsysteem gemaakt te worden om de verdamper in op te nemen.

Prins wordt nogal eens toegepast bij 6-cylindermotoren.

Re: Ervaringen/tips LPG installaties gevraagd

Geplaatst: 19 jan 2009 13:14
door CitroFrance
Helaas geen tip over achterafinbouw. Dit hangt over het algemeen af van je blok en de materialen waarvan deze gemaakt is. Denk hierbij aan kop, kleppen, zettingen etc.

Ben als kind sinds de jaren 70 jarenlang in Citroens (GS, BX, Xantia) met LPG rondgereden voordat ik zelf ging rijden. Nooit problemen.
Rijdt al enkele jaren als 2e eigenaar een Phase I 1.8 berline Ligne Prestige met G3 Vialle 68 liter ringtank en de beruchte gaspomp (inmiddels staat de teller op 220.000).
Auto rijdt vrijwel alleen lange stukken (50-55 km enkele reis) en jaarlijks zo'n 40.000 km
Het rijden op LPG is een droom en ik lach al jaren de rijders op andere brandstoffen uit, goedkoper met vrijwel gelijke trekkracht door de LPi

Op deze gasinstallatie is de gaspomp het zwakke punt, dit is een pomp uit één deel die niet reviseerbaar is, vervanging als geheel dus. Ook heeft Vialle hier nooit een betere versie (inbouw bij vervanging) voor ontwikkeld. De eerste vloog er uit toen de auto op 120.000 km stond, de tweede bij 190.000 km. Daar heb ik bij Vialle een hoop herrie over gemaakt (€ 750,- all inn) en hier ben ik toen met het officiele inbouwstation in Leiderdorp en Vialle :smt023 tot een goeie deal gekomen. Maar ja, al een derde pomp en nog geen 190.000 gereden, dat zou niet moeten kunnen.

Het verhaal is dat dit zou komen door het drooglopen bij een lege tank. De Vialle inbouwer vertelde mij echter dat dit niet waar is, zelfs als de tank leeg is zou er nog minimaal 3-4 ltr in zitten voor koeling/smering.
Mijn oplossing na pomp 3 : Rijden op de dagteller/tankmeter. Vanaf 450-475 km en/of het rode lampje op de meter tanken en zorgen dat je genoeg benzine in je tank hebt (gezien de betrouwbaarheid van de benzinemeter).

=Ik zal trouwens vanavond even rustig de tijd nemen mij voor te stellen aan u allen, wel zo netjes. Toch?!=