Pagina 2 van 3

Re: Een bizar probleem met de vering .

Geplaatst: 06 apr 2023 11:24
door willy4
zie mijn post over de pomp , het kan ook in de electronica zitten , daarom is uitlezen met de lexia.

Re: Een bizar probleem met de vering .

Geplaatst: 06 apr 2023 18:49
door sander1972
Uitgelezen met lexia en geen storingen aangetroffen.
Weer even voor de zekerheid het ontluchtings programma gedraaid maar zonder resultaat. Lds mooi op het juiste nivo. Hoogte regeling werkt prima. Bollen van links naar recht verwisseld, andere ( nieuwe) veerbollen geplaats maar niets helpt. Rechts voor blijft Kei en kei hard wat ik ook probeer.
Als het de pomp of electronica zou zijn dan moet dat probleem toch ook links voor waarneembaar zijn. Er komt maar aan leiding uit de pomp die via een tussenstuk verdeeld word over links en rechts voor en links voor veert prima.
Zou de veercilinder op de rechter veerpoot defect kunnen zijn? Of komt dat nooit voor ? Of zou er lds de veerpoot ingelopen kunnen zijn door een inwendige lekkage van de veercilinder ?? Weet uberaupt niet of dat kan...?? of hoe de veerpoot opzich werkt van een hydractive systeem ??

Kortom een raadsel. Wel is het zo dat er geruime tijd een luide knak rechts voor hoorbaar en voelbaar was als ik een drempel afreed.... miss dat dit ergens verbrand mee houd. Ik weet het ff niet meer...

Re: Een bizar probleem met de vering .

Geplaatst: 06 apr 2023 19:53
door c5jan
Vreemd verschijnsel, inderdaad.
De veerpoot verzorgt alleen de hoogte, en dat gaat goed.
Dat de vering niet werkt kan ik niet verklaren. Dat komt uit de veerbol, en die werkt verder wél goed.
Geknak, er kan speling zitten op de deaagarm, van alles. Ik zie nog geen relatie met de veerpoot.
Deze loopt niet stroef, voor zover te controleren?

Re: Een bizar probleem met de vering .

Geplaatst: 06 apr 2023 20:03
door C5HDI110
Klinkt alsof dit uit de regelkleppen onder de pomp komt, blok hydrauliek heet dat ding volgens mij?

Afbeelding

Afbeelding

Re: Een bizar probleem met de vering .

Geplaatst: 06 apr 2023 20:27
door boes
Snap er niks van...dat zit toch allemaal achter de bol.
Als de veerboot inveert komt dat doordat het membraan in de bol meegeeft.
Geen beweging geen stikstof in de bol.
Snap echt niet hoe een klep of pomp achter de bol hiervoor kan zorgen.

Maar ja, het blijven eigenzinnige dames

Re: Een bizar probleem met de vering .

Geplaatst: 06 apr 2023 22:37
door c5jan
Tenzij ongemerkt de veerpoot echt vast zit, en nog wel meebeweegt als de andere veerpoot stijgt of daalt.
Zoiets lijkt me eigenlijk één van de weinige opties. Veerbol of veerpoot, meer speelt er eigenlijk niet mee.

Re: Een bizar probleem met de vering .

Geplaatst: 07 apr 2023 11:43
door kees05
@sander1972:

Ik weet het niet zeker, maar is het niet zo, dat dit type veerpoot een retour aan de buitenzijde heeft?
Misschien, dat daar het probleem zit, dat je veerpoot inwendig lek is en de druk via de retour meteen weglekt.
Groet,
Kees.

Re: Een bizar probleem met de vering .

Geplaatst: 07 apr 2023 17:53
door sander1972
@kees05

Er zit idd eek retourleiding op beide veerpoten
Deze heb ik wel nagekeken en zijn helamaal in orde en zitten goed vast. Ik heb trouwens ook geen idee hoe dit retour systeem werkt. Miss dat iemand hier daar wat meer over kan vertellen.


Groetjes
Sander.

Re: Een bizar probleem met de vering .

Geplaatst: 07 apr 2023 21:19
door kees05
Sander, die retour moet je losmaken, dan weet je, of de LDS daar weglekt .

Re: Een bizar probleem met de vering .

Geplaatst: 08 apr 2023 15:13
door jantje1948
Hebben jullie het over een retourleiding of een lekleiding?

Re: Een bizar probleem met de vering .

Geplaatst: 09 apr 2023 10:20
door sander1972
Beste mensen.

Bedankt voor alle tips en ideeën. Ik heb gisteren een nieuwe auto gekocht en de C5 staat op marktplaats. De reden hiervoor is dat ik er de laatste 6 maanden naar mijn idee te veel kosten aan gehad heb en dat is hij gezien zijn leeftijd van bijna 20 jaar niet meer waard. Ik ben wel in de PSA groep gebleven en ga peugeot rijden.

Dus mocht iemand interesse hebben in een C5 uit 2005 met een veerprobleem rechts voor dan hoor ik het graag. Er zit overigens een jaar apk op en voor de rest is het een prima auto.

Groetjes

Sander.

Re: Een bizar probleem met de vering .

Geplaatst: 19 aug 2024 17:01
door EmielB
Ik had vandaag een veerstoring, zo op dit topic gekomen.

Nog even voor de theorie: hoe is de verbinding tussen veerbol en veercilinder? Zit daar nog een terugslagklep oid tussen? De beschreven storing kan natuurlijk worden veroorzaakt als er in het kanaal tussen veercilinder en veerbol een verstopping zit. Dat zou ook verklaren waarom vetbollen wisselen links-rechts een gelijke klacht (en dus wel veerwerking aan de andere kant) geeft.

Groet,
Emiel

Re: Een bizar probleem met de vering .

Geplaatst: 19 aug 2024 17:36
door c5jan
Dat verstopt niet zomaar.
Een vastzittende klep in het hydraulische blok mss, zoals eerder verondersteld?

Hoor je de pomp geregeld lopen of aanslaan?

Re: Een bizar probleem met de vering .

Geplaatst: 19 aug 2024 17:40
door kees05
Het geeft misschien wat meer duidelijkheid, wat voor storing?
Tussen de veerbol en de veerpoot zit niet een extra klep, behalve natuurlijk, de demper die in de veerbol zelf zit.
Groet,
Kees.

Re: Een bizar probleem met de vering .

Geplaatst: 20 aug 2024 00:08
door EmielB
Mijn storing was anders: van onze de phase II was de achtervering volledig ingezakt (ik vermoed een lekkend terugslagklepje in het ventielblok), maar hij pompte hem niet meer zelf omhoog bij het slot ontgrendelen, starten of handmatig omhoog aansturen - wat ik wel had verwacht overigens -, waarschijnlijk omdat de sensorwaarde van de wagenhoogte achter buiten het normale regelbereik viel - de achteras was te diep ingezakt. Ik heb dit opgelost door de achterkant op te krikken en met blokken te ondervullen, zodat de as ging hangen en zo in z’n normale regelbereik kwam; toen pakte de aansturing van de hydraulische vering hem weer op.

Mijn vraag was enkel om nog wat extra informatie te vergaren met betrekking tot dit topic, gevoelsmatig mist er een bevredigend slot ;)

Van de demper in de veerbol was ik op de hoogte, maar als die verstopt zou zitten, zou het probleem mee moeten verhuizen met de veerbollenwissel links-rechts en dat gebeurde schijnbaar niet.

Meeste kans geef ik het probleem van dit topic (hoewel dus niet meer relevant, de auto is verkocht) de veercilinder zelf