Pagina 2 van 3
Re: veerbol_project
Geplaatst: 06 mar 2023 10:40
door jantje1948
Hij heeft de hoekbollen gelaten zoals ze zijn.
Re: veerbol_project
Geplaatst: 06 mar 2023 12:26
door kees05
@Jansr:
Ik heb inderdaad de hoekbollen gelaten, maar in het verleden heb ik achter i.pv. de standaardbol een C550RH geplaats, dus die is 50 bar.
Ik wil daar verder niets aan veranderen, omdat wanneer hij vanwege de situatie overschakelt naar de stug mode, dit zo blijft en niet te zacht wordt.
Groet,
Kees.
Re: veerbol_project
Geplaatst: 13 jun 2023 18:33
door citrohanc5
Heb je met deze verhoogde druk in de Hydractief bollen een verbetering opgemerkt mbt body roll?
Re: veerbol_project
Geplaatst: 13 jun 2023 19:20
door c5jan
Welke invloed verwacht je, van de middenbol?
Re: veerbol_project
Geplaatst: 13 jun 2023 20:42
door kees05
@citrohanC5:
Over de body roll kan ik eigenlijk niet iets vertellen.
Die verhoogde druk v.d. midden bollen heb ik gedaan, omdat
ik de auto softer wilde hebben.
Ik rijd er nu nog steeds mee, het bevalt me goed.
Binnenkort ga ik wel even de druk opnieuw meten, om
te zien, of de druk niet terug loopt.
Groet,
Kees.
Re: veerbol_project
Geplaatst: 13 jun 2023 21:42
door Rene
Erg leuk dat je je hier in verdiept.
Ik volg je topic met veel plezier.

Re: veerbol_project
Geplaatst: 08 mar 2024 19:25
door kees05
Ik wil weer eens een update plaatsen van de laatste aanpassing, die ik gedaan heb.
Het is wel in het Engels, omdat ik iemand op het franceforum.uk antwoord heb gegeven.
het komt erop neer, dat de stugheids regelaars niet meer werken, dus ik heb nu een HA3+ systeem, zonder de +
Last time i checked how the stiffness regulator works, i did this with a led.
The conclusion of this is, with almost every thing you do he changed from soft to hard and keep this sometimes longer than a second.
For example, if you accelerate, brake's and also if there is a bump in the road.
When you apply the sport stand it all happens sooner.
So, i disconnected both stiffness regulator's and because you get an error i fool the system now with a 10 Ohm/10 watt resistor.
This means that my car is always soft.
So you can say, i have a car with HA3 + system but now without the +.
I also machined the sphere's, so i can refill them, and also vary the pressure.
Greetings,
Kees.
Re: veerbol_project
Geplaatst: 11 mar 2024 15:34
door citrohanc5
c5jan schreef:Welke invloed verwacht je, van de middenbol?
Weet het niet 123 precies meer Jan, zou daar weer in moeten duiken vanuit XM verleden.
Faint notion: het zou iets te maken kunnen hebben met dat de LHM, of LDS van links naar rechts stroomt (of andersom) bij draaien om de lengte-as, en dat dit dan wordt genivelleerd doordat er een klep op de stugheids regelaar in het midden open gaat waardoor het wiel dat niet in veert hoger wordt gezet waardoor de roll wordt tegengegaan.
Een beetje zoals het Ackerman (?) principe bij de voor- en achterwielen van de 2Cv (maar dan hydraulisch ipv mechanisch)
Re: veerbol_project
Geplaatst: 11 mar 2024 15:43
door kees05
@citrohanc5:
Dat klopt, dat de XM die voorziening had.
De C5X7 met HA3+ heeft dat niet meer.
Groet,
Kees.
Re: veerbol_project
Geplaatst: 04 okt 2024 19:16
door citrohanc5
Nog even iets anders,
latere xm's en xanten waren voorzien van multilayer membraan wat je kon zien aan de drie puntjes of sterren. Waren deze bollen grijs of groen?
Waarschijnlijk is deze vraag al zo oud als de ijstijd, maar de communis opinio is me niet bijgebleven.
Kort door de bocht: kun je de groene bollen op een LDS systeem gebruiken?
Re: veerbol_project
Geplaatst: 04 okt 2024 21:00
door kees05
Er zijn zowel groene, als grijze veerbollen met die 3 puntjes.
Ik weet, dat er een C5 rijder is, die met Xantia bollen rijd.
Hij was net zoals ik ontevreden over het comfort van de C5 X7.
Groet,
Kees.
Re: veerbol_project
Geplaatst: 15 aug 2025 16:06
door citrohanc5
oei, oei oei wat een verbetering is deze site.

Complimenten HEEL FIJN. Waar kan ik doneren?
kees05 schreef: ↑04 mar 2023 14:26
Ik ben de laatste dagen bezig geweest om de veerbollen navulbaar te maken.
Hierbij....
C5 break 2005 benzine 280k km.
Tja middenbollen moeten eraan geloven. Met veel gewicht achterin veert het nog een beetje, maar zonder is het te hard.
Spaan heeft enige tijd geleden de hoekbollen vervangen door wat redelijke exemplaren, maar die zullen er binnenkort ook moeten worden vervangen.
Ik zit naar jouw project te kijken en een paar dingen geven aanleiding tot vragen.
In de grijze multi laags bollen zou een mes zitten dat het membraam kapot snijdt als de bol zn druk verliest. Maar blijkbaar is dat dus niet zo, want dan zouden de opnieuw gevulde bollen niet op druk blijven. Dus wat is waar?
Verder, maar dan baseer ik me op de video van de Spaanse NAVRAS die ook de Italiaanse set gebruikt waar jij over schrijft, worden de nippels die op de bollen worden geschroefd niet voorgetapt? Ik zie enkel een ingespannen boortje 6 en daarna worden de nippels gemonteerd. Is hier iets weggevallen of is het materiaal van de bollen zachter dan de inschroef-nippel. (Kan, doordat de bol veel drukverschillen moet opvangen)
Verder lees ik overal dat de bollen die nu te koop zijn voor C5, van Monroe, Delphi, IFHS etc allemaal een enkelvoudig membraam hebben en dus niet zo heel lang meegaan, en dan ook niet gemakkelijk navulbaar te maken zijn.
Misschien dat hier wat informatie over gedeeld kan worden.
Ik ga iig de specs van mn bollen opzoeken en dan een mailtje naar Navras sturen of hij genegen is een pakket met nagevulde middenbollen naar hier op te sturen.
https://www.youtube.com/watch?v=BtcONn8PDNc&t=9s
angelnavras@hotmail.com
Re: veerbol_project
Geplaatst: 15 aug 2025 16:11
door citrohanc5
Zie dat bovenstaand bericht op de fase III X7 rubriek terecht komt terwijl ik meen de sectie C5 2001-2008 geselecteerd te hebben. Mocht ik het fout hebben gedaan a posteriori mn excuses.
Re: veerbol_project
Geplaatst: 15 aug 2025 17:27
door kees05
Ik kan je evengoed wel antwoord geven.
Het klopt, dat er bovenin de bol een paar mesjes zitten, maar wanneer die het membraam door kunnen snijden is de druk in de bol al zo laag, dat je allang gemerkt zou hebben, dat deze bol niet meer veert. De SFHS hebben wel een meerlaags membraam.
Die nippels hebben een schroefdraad van M7x1, dus dan moet je voorboren met 6mm.
Als laatste, ik heb m'n bollen kort geleden getest, staan nog prima op druk.
Re: veerbol_project
Geplaatst: 16 aug 2025 10:05
door citrohanc5
hoi Kees,
dan snijdt de nippel dus zn eigen spoed.
Hoe weet je dat de IFHS bollen een drielaags membraam hebben?
Heb je er een doorgeslepen of eentje gezien die is doorgeslepen?
Want als dat zo is kan ik net zo goed die bollen monteren.
Goed dat je nagevulde bollen nog op druk zijn, dat geeft vertrouwen in "the procedure"
Ze zitten er nu weer ruim twee jaar op zag ik.
Groet, Winus