Forumregels
      Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
		    C5club Rookie

    			        
Berichten: 11
      		Lid geworden op: 24 mar 2013 10:21
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.0i Break Exclusive
      			      		      			      				Opties: Alles
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2005
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				Kleur: Gris Fulminator
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Nu echt de laatste 
    				
    				
    				
    				    				Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C5club Rookie

    			        
Berichten: 11
      		Lid geworden op: 24 mar 2013 10:21
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.0i Break Exclusive
      			      		      			      				Opties: Alles
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2005
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				Kleur: Gris Fulminator
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Dit adviseert Total voor de C5  2008-2010 met AT8 = AL4 met ZF koppelomvormer, afgezien van de koppelomvormer zijn de AL4 en AT8 identiek.
Voor de (oude) AL4 in Peugeot's adviseert Total ook de Fluide (Fluidmatic) XLD FE, voor citroën is men minder duidelijk terwijl de bakken toch echt identiek zijn
 
Ik wens eenieder alvast fijne feestdagen en een gezond nieuwjaar.
    				
    				
    				
    				    				Voor de (oude) AL4 in Peugeot's adviseert Total ook de Fluide (Fluidmatic) XLD FE, voor citroën is men minder duidelijk terwijl de bakken toch echt identiek zijn
Ik wens eenieder alvast fijne feestdagen en een gezond nieuwjaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        Ik ben super verbaasd dat de AL4 nu ook AT8 genoemd wordt.
Die 8 wordt normaliter gebruikt als er 8 versnellingen gebruikt worden.
Zoals in de AT(N)8 van Aisin, gemonteerd in de C5AC en in de DS7 Crossback, en de EATN8 in mijn C5AC-Hy.
En zoals er 6 versnellingen zitten in de Aisin AT6
Begrijp je dat ik daar niks van snap?
Groet,
JW
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Die 8 wordt normaliter gebruikt als er 8 versnellingen gebruikt worden.
Zoals in de AT(N)8 van Aisin, gemonteerd in de C5AC en in de DS7 Crossback, en de EATN8 in mijn C5AC-Hy.
En zoals er 6 versnellingen zitten in de Aisin AT6
Begrijp je dat ik daar niks van snap?
Groet,
JW
C5club Rookie

    			        
Berichten: 11
      		Lid geworden op: 24 mar 2013 10:21
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.0i Break Exclusive
      			      		      			      				Opties: Alles
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2005
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				Kleur: Gris Fulminator
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Het is inderdaad verwarrend, en zeer onlogisch.
Maar er zijn wel meer dingen onlogisch bij ons favoriete merk
 
Een 4 traps automaat in een C5X7 , of aluminium remklauw op stalen draagarm bijvoorbeeld
 
Maar even on topic, de Total Fluide (nieuwe naam : Fluidmatic) XLD FE is een zeer goede olie die ik iedereen kan aanraden voor de AL4.
Ik heb overigens geen banden met Total
 
Groet,
Sico
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Maar er zijn wel meer dingen onlogisch bij ons favoriete merk
Een 4 traps automaat in een C5X7 , of aluminium remklauw op stalen draagarm bijvoorbeeld
Maar even on topic, de Total Fluide (nieuwe naam : Fluidmatic) XLD FE is een zeer goede olie die ik iedereen kan aanraden voor de AL4.
Ik heb overigens geen banden met Total
Groet,
Sico
C5club Bikkel

    			        
Berichten: 399
      		Lid geworden op: 25 feb 2016 00:03
      		
      		
      		      		      			      				Auto: 2.0 HDIF  Break
      			      		      			      				Opties: caractere
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2007
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Organummer: 10963
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 280000
      			      		      			      				Kleur: zwart
      			      		      			      				Locatie: Roermond
      			      		      		
      		      		      		        update
hoi luitjes heb de olie al een keer ververst er gaat tussen de 2,8 en 3 liter in
de olie zag er zwart uit gelukkig niet verbrand het schijnt dat ze bij de al4 bakken altijd 3 liter aan houden volgens de garage ik heb dit nog eens met de lexia procedure bekeken maar het blijft inderdaad 3 liter inhoud dus eigenlijk is de procedure met de lexia niet noodzakelijk zoals de garage al aan gaf ik ga nu van het weekend nog een keer verversen met 3 liter
moet zeggen de auto schakeld nu al wat prettiger en vooral als die koud is
dus hoop dat dat het probleem nu weg is
gr mart
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			hoi luitjes heb de olie al een keer ververst er gaat tussen de 2,8 en 3 liter in
de olie zag er zwart uit gelukkig niet verbrand het schijnt dat ze bij de al4 bakken altijd 3 liter aan houden volgens de garage ik heb dit nog eens met de lexia procedure bekeken maar het blijft inderdaad 3 liter inhoud dus eigenlijk is de procedure met de lexia niet noodzakelijk zoals de garage al aan gaf ik ga nu van het weekend nog een keer verversen met 3 liter
moet zeggen de auto schakeld nu al wat prettiger en vooral als die koud is
dus hoop dat dat het probleem nu weg is
gr mart
Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        ...en welke olie heb je nu gebruikt voor die verversing?
Iets teveel erin kan geen kwaad, maar het moet geen halve liter zijn. Dan kan de bak te heet worden.
De juiste methode is toch om de bak goed warm te rijden, en dan het dopje midden in de plug los te draaien.
Er moet dan een beetje olie uitkomen, als dat een stevige straal is, zit er teveel in.
Groet,
JW
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Iets teveel erin kan geen kwaad, maar het moet geen halve liter zijn. Dan kan de bak te heet worden.
De juiste methode is toch om de bak goed warm te rijden, en dan het dopje midden in de plug los te draaien.
Er moet dan een beetje olie uitkomen, als dat een stevige straal is, zit er teveel in.
Groet,
JW
Berichten: 3069
      		Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
      			      		      			      				Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 305.000
      			      		      			      				Kleur: Gris
      			      		      			      				Locatie: Eindhoven
      			      		      		
      		      		      		        Je moet inderdaad de olie op een temperatuur van 70 graden weten te krijgen. Dan de kleine bout losdraaien en wachten tot er olie uit loopt (kan even duren) 
En dan moet je auto 100% vlak staan.
Daarna bijvullen en alle standen van de schakelbak instellen (bij wagen op bokken zorgen dat je de handrem hebt aangetrokken!)
Dan weer bijvullen tot er schone olie uit komt.
Daarna, nadat je alles weer afgesloten hebt, een stuk gaan rijden; goed warm later lopen en alle standen instelen: sport, sneeuw en manueel.
Daarna de hele procedure herhalen en afvullen tot het juiste niveau.
Maar dan heb je nog steeds niet je koppelomvormer leeggehaald. Dat kan alleen met een flush
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					En dan moet je auto 100% vlak staan.
Daarna bijvullen en alle standen van de schakelbak instellen (bij wagen op bokken zorgen dat je de handrem hebt aangetrokken!)
Dan weer bijvullen tot er schone olie uit komt.
Daarna, nadat je alles weer afgesloten hebt, een stuk gaan rijden; goed warm later lopen en alle standen instelen: sport, sneeuw en manueel.
Daarna de hele procedure herhalen en afvullen tot het juiste niveau.
Maar dan heb je nog steeds niet je koppelomvormer leeggehaald. Dat kan alleen met een flush
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
    				
    				    			Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Bikkel

    			        
Berichten: 399
      		Lid geworden op: 25 feb 2016 00:03
      		
      		
      		      		      			      				Auto: 2.0 HDIF  Break
      			      		      			      				Opties: caractere
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2007
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Organummer: 10963
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 280000
      			      		      			      				Kleur: zwart
      			      		      			      				Locatie: Roermond
      			      		      		
      		      		      		        hoi luitjes deze handelingen heb ik allemaal verricht had ik toch ook al aangegeven dat ik dit met de lexia gedaan heb
heb kleine halve liter nagevuld en gewacht tot die 67 gr was en kleine dop eruit gedraaid en die kleine halve liter kwam er weer uit met lopende motor had beschikking tot een brug die vrij recht stond
dus het blijft bij die 3 liter wat de dealer aan gaf en daar ook de olie gekocht flushen zou beter zijn maar zoals aangegeven ga ik dat er niet meer eraan uit ga geven ga wel nog een keer verversen
gr mart
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			heb kleine halve liter nagevuld en gewacht tot die 67 gr was en kleine dop eruit gedraaid en die kleine halve liter kwam er weer uit met lopende motor had beschikking tot een brug die vrij recht stond
dus het blijft bij die 3 liter wat de dealer aan gaf en daar ook de olie gekocht flushen zou beter zijn maar zoals aangegeven ga ik dat er niet meer eraan uit ga geven ga wel nog een keer verversen
gr mart
Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        Dat is maar ten dele waar.H_H schreef:.....
Maar dan heb je nog steeds niet je koppelomvormer leeggehaald. Dat kan alleen met een flush
Door ermee te rijden, en ook tijdens het laten lopen van de motor, komt er een circulatie op gang van de olie. Daar zorgt de pomp voor, die perst de olie ook richting koppelomvormer, en die stroomt dan weer terug in de bak.
Oftewel, verse olie gaat die richting uit, en de nieuwe mengt dan met de rest.
En na twee keer verversen, uitgevoerd met enig interval, zit er ook in de koppelomvormer veel nieuwe olie.
Bij het flushen gebeurt in feite niets anders.
Ook daarbij laat je de motor lopen waardoor er olie richting koppelomvormer gaat. Die terugstromende olie wordt dan meegenomen bij het flushen.
Daarbij wordt dan wél alle olie ververst
Groet,
JW


