Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Mooi dat je het gevonden hebt, en dat het opgelost is.
Maar het geeft wel te denken: waarom kristalliseert die Adblu uit? Heeft dat te maken met de kwaliteit van een/de vulling die er successievelijk in gedaan is?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er kwaliteitsverschillen zijn in de AdBlu, moet je daar dan extra op gaan letten?
Of moet je er inderdaad met enige regelmaat wat AdMaX bij gooien?
Groet,
JW
Maar het geeft wel te denken: waarom kristalliseert die Adblu uit? Heeft dat te maken met de kwaliteit van een/de vulling die er successievelijk in gedaan is?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er kwaliteitsverschillen zijn in de AdBlu, moet je daar dan extra op gaan letten?
Of moet je er inderdaad met enige regelmaat wat AdMaX bij gooien?
Groet,
JW
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jun 2012 14:00
Auto: c5 Tourer Comfort Ligne Business MET bollen en Adblue
Opties: bagagenet / trekhaak / veerbollen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14122
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 133000
Kleur: Grijs metallic
Locatie: ZUTPHEN
Contacteer:
Geen idee. Ik weet niet wat er voor AdBlue in gegooid is door de vorige eigenaar en door de garage (die hebben het bijgevuld toen ik de auto vorig jaar kocht). Nu zit er AdBlue van Total in + Admax.
Of het opgelost is zal de komende tijd moeten blijken.
Of het opgelost is zal de komende tijd moeten blijken.
If you hear jesus talking, consider medication.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 aug 2017 21:59
Auto: C5 Tourer 2.0 BlueHDI 150pk S&S
Opties: Exclusive, pack HiFi, PDC, CarPlay, Mirrorlink, Navigatie, DAB, dubbele tuner, xenon, panoramadak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14196CJ
Productienummer: 10045
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 120000
Kleur: Zilvergrijs
Locatie: Helmond
Hallo allemaal,
Ik loop helaas tegen dezelfde problemen aan: AdBlue-gedoe. Mijn C5 break uit oktober 2015 heeft toen ik hem in 2019 (tweedehands) aanschafte (iets meer dan 100k op de teller) al een nieuwe tank eronder gekregen omdat er problemen mee waren; het maakte kennelijk niet uit hoeveel AdBlue er in de tank zat, de Starten Geblokkeerd over XXX km melding bleef terugkomen en het aantal kilometers tot dat moment bleef aflopen.
Echter nu bijna 3 jaar en zo'm 80k km verder krijg ik de inmiddels beruchte P20E8-melding: Ureum druk te laag. Los van het feit dat het mij ernstig verbaast dat er zich nu (alweer) een probleem voordoet met de AdBlue tank, terwijl die naar mijn gevoel nog zo goed als nieuw is, twijfel ik of het wel echt het probleem met de tank is.
Zoals eerder in deze berichtenstroom terug te lezen is, kan het dus ook de ureumverstuiver zijn. Dit wil ik graag kunnen uitsluiten, maar mijn specialist denkt 90% zeker te zijn dat het de tank is, hoewel hij naar ik begreep niet daadwerkelijk de verstuiver heeft gecontroleerd. Is er een manier dat ik dat ding er zelf 'even' uitdraai/uithaal en gewoon met het blote ook kijk wat de staat ervan is?
Ik ben best handig, maar geen automonteur en kan op internet niet terugvinden hoe, waar en of het te doen is zelf.
Ben benieuwd!
Ik loop helaas tegen dezelfde problemen aan: AdBlue-gedoe. Mijn C5 break uit oktober 2015 heeft toen ik hem in 2019 (tweedehands) aanschafte (iets meer dan 100k op de teller) al een nieuwe tank eronder gekregen omdat er problemen mee waren; het maakte kennelijk niet uit hoeveel AdBlue er in de tank zat, de Starten Geblokkeerd over XXX km melding bleef terugkomen en het aantal kilometers tot dat moment bleef aflopen.
Echter nu bijna 3 jaar en zo'm 80k km verder krijg ik de inmiddels beruchte P20E8-melding: Ureum druk te laag. Los van het feit dat het mij ernstig verbaast dat er zich nu (alweer) een probleem voordoet met de AdBlue tank, terwijl die naar mijn gevoel nog zo goed als nieuw is, twijfel ik of het wel echt het probleem met de tank is.
Zoals eerder in deze berichtenstroom terug te lezen is, kan het dus ook de ureumverstuiver zijn. Dit wil ik graag kunnen uitsluiten, maar mijn specialist denkt 90% zeker te zijn dat het de tank is, hoewel hij naar ik begreep niet daadwerkelijk de verstuiver heeft gecontroleerd. Is er een manier dat ik dat ding er zelf 'even' uitdraai/uithaal en gewoon met het blote ook kijk wat de staat ervan is?
Ik ben best handig, maar geen automonteur en kan op internet niet terugvinden hoe, waar en of het te doen is zelf.
Ben benieuwd!
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Je kunt de verstuiver eruit halen en in een maatbeker hangen, daarna met de lexia de pomp aansturen. De hoeveelheid ureum in de maatbeker zal doorslaggevend zijn of de tank of de verstuiver de schuldige is.
Als je even googled kom je de TSB van de betreffende code tegen op het net, hierin staat precies de troubleshoot omschreven.
Als je even googled kom je de TSB van de betreffende code tegen op het net, hierin staat precies de troubleshoot omschreven.
Citroen 2cv6 spécial 1986
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Kijk er wel goed bij uit, dat AdBlue is een vies spulletje, door de ureum die er deel van uitmaakt.
Zorg dat het niet in aanraking komt met je huid, en zeker niet in je ogen komt.
Groet,
JW
Zorg dat het niet in aanraking komt met je huid, en zeker niet in je ogen komt.
Groet,
JW
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 aug 2017 21:59
Auto: C5 Tourer 2.0 BlueHDI 150pk S&S
Opties: Exclusive, pack HiFi, PDC, CarPlay, Mirrorlink, Navigatie, DAB, dubbele tuner, xenon, panoramadak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14196CJ
Productienummer: 10045
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 120000
Kleur: Zilvergrijs
Locatie: Helmond
Dank voor de tips.
Helaas heeft mijn google-actie geen TSB over het probleem opgeleverd. Is er iemand op het forum die deze wellicht in zijn bezit heeft en zou willen delen?
Helaas heeft mijn google-actie geen TSB over het probleem opgeleverd. Is er iemand op het forum die deze wellicht in zijn bezit heeft en zou willen delen?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 aug 2017 21:59
Auto: C5 Tourer 2.0 BlueHDI 150pk S&S
Opties: Exclusive, pack HiFi, PDC, CarPlay, Mirrorlink, Navigatie, DAB, dubbele tuner, xenon, panoramadak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14196CJ
Productienummer: 10045
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 120000
Kleur: Zilvergrijs
Locatie: Helmond
Thanks JW! Dit zijn de laatste 8 van mijn VIN: FL510410.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 aug 2017 21:59
Auto: C5 Tourer 2.0 BlueHDI 150pk S&S
Opties: Exclusive, pack HiFi, PDC, CarPlay, Mirrorlink, Navigatie, DAB, dubbele tuner, xenon, panoramadak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14196CJ
Productienummer: 10045
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 120000
Kleur: Zilvergrijs
Locatie: Helmond
Dank JW! PB komt eraan.
Ik had min of meer ook al wel begrepen dat het in eerste instantie over de tak en de dop zou moeten gaan, maar aangezien eerder in deze thread iemand een vergelijkbaar probleem had en het toen de verstuiver bleek, lijkt me het een goede route om dat eerste te checken.
To be continued...
Ik had min of meer ook al wel begrepen dat het in eerste instantie over de tak en de dop zou moeten gaan, maar aangezien eerder in deze thread iemand een vergelijkbaar probleem had en het toen de verstuiver bleek, lijkt me het een goede route om dat eerste te checken.
To be continued...
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 aug 2017 21:59
Auto: C5 Tourer 2.0 BlueHDI 150pk S&S
Opties: Exclusive, pack HiFi, PDC, CarPlay, Mirrorlink, Navigatie, DAB, dubbele tuner, xenon, panoramadak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14196CJ
Productienummer: 10045
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 120000
Kleur: Zilvergrijs
Locatie: Helmond
Dank JW!
Inmiddels tijd gehad voor een visuele inspectie, zonder de verstuiver te demonteren. Daaruit denk ik op te kunnen maken dat de verstuiver oké is (zie de foto hieronder). Althans, hij ziet er niet zo vervuild uit als op de foto's eerder gepost in deze thread door Kleppie.
Morgen ga ik hem eronderuit halen en zien of het deel waar de verstuiver op de katalysator gemonteerd verstopt is met kristallen. Want dat kan dus ook nog, zag ik onder meer op video's als deze:
https://youtu.be/4oiKzznwUCY" onclick="window.open(this.href);return false;
Snel meer...
Inmiddels tijd gehad voor een visuele inspectie, zonder de verstuiver te demonteren. Daaruit denk ik op te kunnen maken dat de verstuiver oké is (zie de foto hieronder). Althans, hij ziet er niet zo vervuild uit als op de foto's eerder gepost in deze thread door Kleppie.
Morgen ga ik hem eronderuit halen en zien of het deel waar de verstuiver op de katalysator gemonteerd verstopt is met kristallen. Want dat kan dus ook nog, zag ik onder meer op video's als deze:
https://youtu.be/4oiKzznwUCY" onclick="window.open(this.href);return false;
Snel meer...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 aug 2017 21:59
Auto: C5 Tourer 2.0 BlueHDI 150pk S&S
Opties: Exclusive, pack HiFi, PDC, CarPlay, Mirrorlink, Navigatie, DAB, dubbele tuner, xenon, panoramadak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14196CJ
Productienummer: 10045
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 120000
Kleur: Zilvergrijs
Locatie: Helmond
De dop is zeker niet aan mijn aandacht ontsnapt. Aangezien er in 2019 een al een nieuwe tank onder de auto is geplaatst, zat daar de 'aangepaste' dop met een ontluchtingsventiel al op.
Verder kan ik melden dat ik dit weekend onder de auto heb gelegen en de verstuiver heb gedemonteerd. Die was zo goed al schoon; geen kristallen. Ook de inlaat van de katalysator was dat.
Ik vrees dat het dus toch (weer) een nieuwe tank moet worden. En vanaf nu zorgen dat er bij iedere AdBlue-vulling iets van AdMax of zo bij gaat.
Wel triest dat zelfs die door PSA opnieuw 'ontworpen' tank niet voor langer gebruik dat 3 jaar/80k km gemaakt is. Maar goed, c'est la vie...
Verder kan ik melden dat ik dit weekend onder de auto heb gelegen en de verstuiver heb gedemonteerd. Die was zo goed al schoon; geen kristallen. Ook de inlaat van de katalysator was dat.
Ik vrees dat het dus toch (weer) een nieuwe tank moet worden. En vanaf nu zorgen dat er bij iedere AdBlue-vulling iets van AdMax of zo bij gaat.
Wel triest dat zelfs die door PSA opnieuw 'ontworpen' tank niet voor langer gebruik dat 3 jaar/80k km gemaakt is. Maar goed, c'est la vie...
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 aug 2017 21:59
Auto: C5 Tourer 2.0 BlueHDI 150pk S&S
Opties: Exclusive, pack HiFi, PDC, CarPlay, Mirrorlink, Navigatie, DAB, dubbele tuner, xenon, panoramadak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14196CJ
Productienummer: 10045
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 120000
Kleur: Zilvergrijs
Locatie: Helmond
En zo geschiedde: de enige oplossing die overbleef, was de tank opnieuw vervangen helaas. Dat heb ik dan ook laten doen en alle foutmeldingen zijn verdwenen. Gelukkig.
Mijn garagist vertelde me wel dat het momenteel schering en inslag is met die AdBlue-tanks van PSA. Ook de Peugeot 508 kampt ermee kennelijk, want daar hangt dezelfde soort tank onder.
Ook vertelde hij dat hij een nieuw soort AdBlue gebruikt nu. Er is kennelijk nu standaard iets aan toegevoegd dat het kristalliseren tegen zou moeten gaan (iets vergelijkbaar met AdMax of zo, denk ik), want dat ik naar ik begrijp het probleem; in het pompje ontstaan gekristalliseerde kruimels of brokjes AdBlue en die helpen de pomp vervolgens langzaam om zeep...
Mijn garagist vertelde me wel dat het momenteel schering en inslag is met die AdBlue-tanks van PSA. Ook de Peugeot 508 kampt ermee kennelijk, want daar hangt dezelfde soort tank onder.
Ook vertelde hij dat hij een nieuw soort AdBlue gebruikt nu. Er is kennelijk nu standaard iets aan toegevoegd dat het kristalliseren tegen zou moeten gaan (iets vergelijkbaar met AdMax of zo, denk ik), want dat ik naar ik begrijp het probleem; in het pompje ontstaan gekristalliseerde kruimels of brokjes AdBlue en die helpen de pomp vervolgens langzaam om zeep...