C5HDI110 schreef:Vandaag was ik daar op de koffie, bij Aircoservice Rotterdam, weer een leuk gevalletje mee mogen maken.
Een 5008 uit 2019, de AC stopt ermee als de aanjager op een hogere stand gaat blazen, zowel automatisch als handmatig.
De auto is al 5x terug geweest naar de dealer, van alles vervangen, pomp, computer, display, paneeltje, etc.
Leasemaatschappij is er klaar mee, en zegt ga naar een AC specialist, aangezien de dealer het niet kan oplossen en voet bij stuk houd dat 15 °C uitstroom temperatuur normaal is.
Na de nodige testen en uitlezen, verwijdert de AC specialist de Interieur filters (links en rechts) te verwijderen, hij herinnert zich opeens een soortgelijk geval uit het verleden.
De filters zijn vies en verstopt, zonder filters blijft de AC het doen en koelt naar 7 °C verdamper temperatuur, uitgelezen met Diagbox 9.91.
Iets met teveel tegendruk of de vochtigheidssensor die vervelend doet ? er word geen storing opgeslagen.
Er stroomt dan te weinig lucht langs de verdamper. Daardoor wordt deze te koud. De kans op vloeistofslag is nu groot (dan wordt de compressor een pomp en dat kost veel geld[WINKING FACE]). De variabele compressor wordt daarom terug-geregeld en wellicht zelfs uitgeschakeld als dit niet afdoende is.
Ik maak deze storing wel eens bij diagnosetrainingen om te laten zien hoe het systeem eigenlijk werkt. En hoe je de diagnose moet gaan stellen in een dergelijk systeem.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie
website