V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1035
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
Deze opmerking maakt mij benieuwd en moet je even uitleggen.
Een wiellager bestaat volgens mij uit een kogellager met 2 rijen kogels, en die moet soepel lopen zonder ingebouwd te zijn.
Als je hem onder spanning moet hebben om te controleren lijkt mij dat je spanning zet op de binnenste lagerschaal en dat is niet goed.
Montage en demontage doe je door kracht te zetten op de buitenste ring.
Krachten op de binnenste ring helpt je nieuwe lager gelijk om zeep.
Tot zover mijn lagerlogica.
Grüß
De homokineet heeft inderdaad een schuin/ rond kantje wat gebruikt wordt om de zaak te centreren, maar drukt ook niet op het lager.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
De homokineet steekt door de lager en de naaf, aan de andere kant met de kroonmoer trek je die vast. Daarmee zet je de lager iets onder druk.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Wat Jan zegt dat klopt!
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1035
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
De wielnaaf zit in het lager geperst en geeft het lager dan gelijk de spiebanen waar de aandrijfas invalt en zo de wielen kan laten draaien.
Het lager zelf zit in de fusee geperst en kan dus niet meer draaien t.o.v fusee.
Hierdoor wordt het lager gedwongen om over de kogels te gaan draaien.
Zou je het lager iets onder spanning zetten, ook al is 0.01 mm dan dwing je de kogels uit hun loopbaan en gaan ze tegen de zijkant van hun loopbaan lopen.
En die loopbaan is juist op de 1000e mm gecconstueerd.
Er zijn lagers met een iets grotere loopbaan, RS lagers geloof ik maar of dat bij wiellagers van toepssing is ?????
Grüß
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1035
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
Bedoelen jullie misschien lagervoorspanning? dat is een gegolft veertje in het lager zelf.
Dat inderdaad de kogels licht tegen de zijkant van de loopbaan drukt enz o de al minimale speling verwijderd
Grüß
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1035
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
c5jan schreef:De homokineet steekt door de lager en de naaf, aan de andere kant met de kroonmoer trek je die vast. Daarmee zet je de lager iets onder druk.
Dit en een bevestiging hierop heb ik als antwoord gekregen.
Met mijn lager Expertise zo goed mogelijk om schreven hoe een lager in mijn ogen werkt.
Maar hierop geen weer woord, zoals wat komt onder druk te staan en waar, hoe en waarom?.
Ik begrijp dat "iets onder druk" nog steeds niet.
Uitleg graag.
Grüß
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
De rand van de homokineet drukt tegen de binnenkant van de binnenste ring van het lager. De naaf tegen de buitenkant van die ring.
De binnenring bestaat uit 2 delen. Om die goed genoeg tegen elkaar te drukken moet in het algemeen de naafmoer met 300 a 350 Nm vastgezet worden.
De zogenaamde voorspanning is dus de kracht waarmee de 2 delen van de binnenring tegen elkaar aangedrukt worden.
Als deze voorspanning niet nodig zou zijn zou de naafmoer veel minder vastgedraaid kunnen worden.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1035
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
Ik snapte het nog niet helemaal.
Dus net een voorwiellager voor mijn auto op internet op gezocht, en nu brand er een lampje van 150 W.
De buitenring is een geheel en de binnenring uit 2 halve die door het aandraaien met 200 NM tegen elkaar gedrukt worden.
I am happy.
Grüß
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
Plaats reactie